01 augusti 2011

Pelle sover nu i sin nya säng...sov gott!

Varm dag...höll mig i skuggan...mor och jag putsade fönstren på stugan...tur de inte är många eller stora för det är inte litte trist.. glad att jag orkade...lite i alla fall. Mor tyckte jag kunde hålla henne sällskap men jag hade inte mage att låta henne putsa allt själv...

Idag är det första dagen sedan 3 november 2010 som jag inte tar några morfin preparat och det har gått jättebra. Vanligtvis vaknar jag på morgonen med smärta i magen...borde ha haft känning efter igår, golfandet, men kände ingenting...tog ett par Panodil istället, min magmedicin och vitaminer. Tänk vad skönt för mig!! Det känns inte som att jag behöver värktabletter just nu...ska trappa ner på dem helt tror jag.

Agneta från jobbet kom idag för de skulle ta bort hennes söta, kära katt Pelle..16 år...vi skulle spela golf så att hon fick nåt annat att tänka på...ville inte va hemma när veterinären skulle komma och ge honom sprutan... usch vad svårt och ledsamt...men en sak är fint att vi kan ge våra djur ett värdigt slut att somna in så att de inte behöver lida i onödan..hon fick ett mess där det stod "nu sover Pelle i sin nya säng" så sorgligt och vackert på samma gång...han skulle vila bland de andra...i närheten...blev så ledsen...jag sa att hon får lägga blommor vid hans sista vila...Pelle sov gott.

Vi talade om hur det är här att vi låter våra djur få ett värdigare slut än oss själva. Tänk att djuren inte ska behöva lida...medans människan SKA lida intill det sista andetaget. Mycket märkligt att vi inte kan få välja...den dagen vi inväntar sista vilan...vilket slutar med att vi svälter ihjäl...då vi inte äter och droppet kopplas bort...vi blir narkomaner...de sprutar så mycket morfin för att vi inte ska känna smärta.. jaha det är min största rädsla att bli liggande och inte bli smärtlindrad fullt ut...du vet att när man går på narkotika en längre tid blir man mer och mer van eländet och tål mer och mer...till slut kan de inte ge en mer och vad får man då?! Usch det vill inte jag...tur att vi kan ta oss till Schweiz...där kan man få sista sprutan...privat klinik.

9 kommentarer:

  1. Tack för igår! Se nu till att anmäla er till Billerud. Nu ligger det en blomma på Pelles grav.

    SvaraRadera
  2. Huva vilka mörka tankar i solskenet... Jag tror att många inom sjukvården är rätt givmilda när det gäller den allra sista putten över kanten...När min mamma var döende sa de: är det ok att vi ger lite extra morfin nu så hon inte behöver vänta så länge. Ge ni bara, sa syrran och jag, och mamma fick somna in. Fast det pratas inte så mycket om det...
    Solskenskram & grattis till att du nu är icke-narkoman:) Carina

    SvaraRadera
  3. Tack för att skriver en så informativ och öppen blogg om ditt liv.
    Jag ser att du sökt Haile Mahteme på Akademiska men ej fått kontakt.
    Via en medbroder i träsket har jag fått hans direktnr: 018-611 46 13 du har det kanske redan, men håll tillgodo i alla fall.
    Jag är själv drabbad av spridning till bukhinnan, fick beskedet i går. Skall försöka få kontakt med Haile jag också.

    SvaraRadera
  4. Agneta. Tack själv...ska tänka på Billerud..kram

    Carina. Tackar! Jo jag vet...men jag vet också att de gärna vill att man är vaken vissa timmar per dygn vilket kan kännas stelt med tanke på den smärta cancerjäveln medför i slutskedet.. men nu tänker vi inte på det.. kramar

    Anonym...jag lider med dig. Hoppas du får tag på Haile. Jag fick kontakt med hans ssk på kirurgen som ville att min läkare skulle skicka en remiss innan han kontaktade mig. Jag fick min remiss och träffade en annan läkare i Uppsala som hade arbetat med Haile och kände till hans metod. Idag har jag INGEN bukhinna fram då de opererade bort den. De sköljde inte med varm cyto (som Haile gör) men kunde ta bort den istället vilket jag är mycket glad för. Jag vet att de är endast de i Uppsala som opererar just bukhinnor... glöm inte att du har rätt att få en second opinion av tex Haile Matheme om du så önskar. Lycka till.

    SvaraRadera
  5. Sofia Sjökvist....Hade du skitsjukdomen någonannanstans i kroppen? Om jag förstått det hela rätt, så skall det inte finnas ngn cancer i kroppen på andra ställen om de skall operera i bukhinnan.

    SvaraRadera
  6. Jag hade på många ställen samtidigt som de tog bort bukhinnan och de visste om det innan operation. (äggstockar, bukhinnan, tjocktarmen, slemhinnor i diafragma, lever och njure. Sen tog de även bort mjälten och livmoder som va utan cancer.

    Jag vet att när de ska behandla med varm cytostatisa i buken så ska all övrig cancer vara borta..detta gjordes inte på mig. Detta är en metod som Haile Mahteme (på Ackis)använder sig av...m varm cytobeh...den op tar cirka 8-10 timmar. Skölja "ren" bukhinnan.

    SvaraRadera
  7. Sofia... Hade du cancer på andra ställen i kroppen när det opererade bukhinnan? Är det rätt uppfattat?
    Monica

    SvaraRadera
  8. Sofia... Hur kan jag komma i närmare kontakt med dig? Har du mailadress?

    SvaraRadera
  9. Monica Du når mig på mailen
    missfia@hotmail.com

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.