29 september 2011

Ct buk och lunga

20 grader varmt och strålande solsken. Just idag i Arvika såå ljuvligt. Kan ju inte bli skönare höstväder. De säger att det ska fortsätta vara vackert hela helgen och jag minns inte när vi hade sånt väder på mârten senast. Själv börjar jag kvickna till och mår bättre igen. Men givetis känns det lite i halsen så nu blir det att kurera med en massa c-vitamin. Vore ju ett öde att bli förkyld till mârten.! Med detta väder får visst vinterjackan vänta. Men det är hårt för du vet att oavsett väder så ska vinterstassen på i môra kväll för att det är mârten i stan. Så sant.

Dagen i dag började galant med att jag drog runt Jenny på Kingselvika tio över nio i morse. Det var dagg full gräsmatta men det gick finemang. Bättre än igår i alla fall för då var det nära att jag sålde golfgrejera innan jag kom hem. Vi tog de sista nio och var ensamma på banan i solens sken. Så gött. Halv två var det dags för röntgen. Hem och börja förbereda med en liter kontrastvätska som skall intagas var 20:e minut från två timmar före röntgen. Härregud så möe som ska drickas. Kommer dit och där finns denna trivsamma, söta sjuksköterska som jag hade sist. Armarna öppna så det va bara att kliva in.

Jo sen var det detta med denna vågen.. vad väger du.. ujj hmm olika men ja går ju upp i vikt.. jora trot men nu var det två kg till.... jaa Jenny sa att hon tyckte jag fyllde ut byxorna lite mer nu när vi var och golfa.. ja det är ju bra men härregud hur ska det sluta.. Jennys teori är den som jag kommer att hålla mig till och den löd att det är ju bra om du går upp i vikt för då äter ju inte cancern upp dig för om han gjorde det skulle du bli mager. Jo visst men....

Undersökningen gick fint och jag fråga lite lätt om hon kunde skicka bilderna till Uppsala eller måste det stå på remissen?! Det fixar jag direkt säger hon... Uppsala är ju "vårat" sjukhus som vi skickar till här från Arvika! Nämen gud så smidigt... giss om inte jag vill att vi ska gå med Västra Götaland! Nä ra men jämt idag kändes det så bra att tillhöra Uppsala. Hade de inte haft kvinnokliniken i Karlstad så hade Arvika skickat mig vidare till Uppsala redan i oktober i fjol... hmm. Tycker inte om detta.

Bilderna länkas direkt till Uppsala men jag behöver namnet på den som vill ha bedömningen sen. Nej det behövs nog inte säger jag för min kirurg hade sin egen röntgenläkare som skulle kolla. Så lätt gick det! Det här är sådana stunder som gör att jag känner värme och helt plötsligt finns inga problem. Varför kan inte all personal vara så inom Landstingets värld.. Grattis igen Arvika röntgen till att ni har sån go personal.




Efter ringde jag till Uppsala och meddelade att mina bilder finns där. Ilvars Silins var inte där idag men han får mitt meddelande så fort han dyker upp. Nu kan inget stoppa mig utan snart så får ja träffa honom.. igen.. hmm... trevligt sö att...

Hade turen och träffade på två gamla kollegor från min förra arbetsplats vid entrén på sjukahuset. Det var så roligt. Oj vad jag saknar dom. Kunde inte annat än att le.. Det är snart dags att ta mig en tur dit. Få träffa mina fd medarbetare och kollegor. Jag har inte varit på mitt gamla jobb sedan jag slutade i april 2008. Det är ju så att man skäms! Men jag trivdes där och det vet dom.

Nu ska jag gå och vänta på att snygg Silins ska ringa mig... blir oppspelt bare av det jag. Härregud vad jag höller på.

Sjuksköterska såg lite av mina eksem som finns på ena höften.. det där borde du få kortsonsmörja för säger hon.. jaha sa jag men det har jag en tub hemma.. ja du vet att jag har patienter här som går på cellgift som har så på hela kroppen och i ansiktet och i hårbotten... så kliar det säger dom.. hjälp tänker jag.. som klagar över de få små röda prickar som jag säkert kan räkna hur många de är. Som inte ens kliar... Jag har nog lindrigt mot många andra. Men jag berättar att jag vill inte ha mer av denna sort... det går inte.. jag står inte ut... ja men säger hon och menar att det kan vara värt besväret.

Men så tänker jag att vad håller jag på med.. nu har jag allt suttit för länge och tyckt synd om mig själv.. härregud... Det finns alltid dom som har det värre och jag kanske inte har haft det så jävla illa ändå trots mina onda sår osv... det är nyttigt att komma ut och få lite perspektiv. Annars så druknar man i sin egen smärta och olycka.. härregud jag säger bara det...

Idag kändes det ändå bra att få lite perspektiv... att man kan jämföra sig med andra och inse att man trots allt inte har det värst. Det finns alltid dom som har det värre och den vetskapen gör att man kan uthärda ett tag till. Alla har ju sina bekymmer och problem. 

Vad ska jag klaga på?! Som börjar arbeta till veckan på 50% och då har jag redan provat arbetsträna och det fungerade bra... Jag kan spela golf och går 9 hål med vagn utan problem. Kan även gå 18 men då blir jag sliten men jag kommer i alla fall ut på banan. Sen så syns det inte så väldigt väl på mig att jag har en jävla dret cancer. Bara det är ju super.. Tänk om jag hade haft prickar i hela ansiktet.. då vore det inte så roligt att visa sig ute.. faktiskt..

Men det är viktigt att inte fastna i sig själv utan även se till andra.. som faktiskt idag har det lite värre än mig. För vet du att där de befinner sig idag kanske jag hamnar i morgon... eller inte alls men jag är väl medveten om det och ska påminna mig själv om alla bra dagar och göra det bästa av dom.

4 kommentarer:

  1. Du ska inte jämföra din vardag med någon annans utan du ska jämföra med din egen. Det är verkligheten ;-)

    SvaraRadera
  2. Och så kommer du upp igen med näsan över ytan:) heja!
    Carina

    SvaraRadera
  3. Åh, vad härligt! Vissa dagar faller allt på plats! Vilket fint foto på dig - vad nöjd du ser ut! Ha det bra på mârten. Jag hade tänkt föreslå golf på måndag - men då börjar du ju jobba halvtid.

    SvaraRadera
  4. Vad fantastiskt att det flöt på med röntgenbilderna och säkert får du snart prata med din favoritläkare:)
    Underbart att läsa hur du ger dig själv perspektiv och får kraften tillbaka.
    Heja heja!
    Kram
    Christel

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.