11 oktober 2011

de kommer att hjälpa mig..

Sen som vanligt... fick hoppa över receptionen och gick med raska steg upp till mottagningen.. hann precis. Dr behandling va sig lik och kände nästan inte igen mig med allt hår. Hon hade givetvis fått papper från Uppsala! Ooops.. lite pinsamt. Men vad gör man inte för sin överlevnad! Hon kunde inte annat än att hålla med Uppsalas bedömning.

Jag har alltså en spridning till mina lungsäckar (inte i lungan än) utan i säcken utanför själva lungan. Det är en äggstockscancer som spritt sig dit... hmm undrar hur det hade sett ut om de hade skickat mig i november i fjol... troligen hade det inte hunnit äta sig dit men det är min egen reflektion och jag är ingen doktor... än... och ingen kommer någonsin att diskutera detta med mig.

Man upptäckte alltså under operationen i april att det fanns (och finns fortfarande) som en liten näve med riskorn utspritt i mina båda lungsäckar. De är så små så små mikroskopiska. Enligt Ilvars i Uppsala har de inte ändrat form, vuxit sig större eller är fler sedan april. Men de har inte heller svarat på cellgiftet med att bilda kalk. Det finns kalkbildning bak intill aorta, från lever till njure så det innebär att det är bra. Alltså har vissa delar fungerat med Caelyx. Däremot finns det en ny skugga på höger lungsäck som inte fanns tidigare. Det är denna skugga som man inte vet om det är nya tumörer eller om det är sår i slemhinnorna. Caelyx skapar hudpåverkan och det omfattar även slemhinnor inne i kroppen. Jag är svårbedömd....

Ilvars sa att han är optimistisk, vilket han sällan är enligt sig själv, och vill att jag ska vila från cellgiftet 6 veckor för att se om eventuella sår läker... då försvinner skuggan. Detta ska utvärderas med en ny röntgen och då på 3 mm. Den senaste gjordes på 5 mm vilket inte är jämförbart med tidigare bilder. Den kan göras i Arvika. Om skuggan inte försvinner ska vi göra en bedömning om det är tumör som måste behandlas.

Ilvars föreslår behandling 1g/vecka Taxol och Avastin, minst 12 behandlingar upp till 24 stycken ujj det är 6 månader... får allt hoppas att 12 räcker, 3 månader..

Avastin sa Karlstad nej till i våras och somras då det inte är erkänt för äggstockscancer utan mer för tarm, njur och bröstcancer. Givetvis för att de inte trodde på min överlevnad innan operation och blödningsrisken så kort efter operationen. Jag var bekymrad för detta hur Karlstad skulle ställa sig. Jag vet att det är ett dyrt och ej erkänt cellgift för äggstockscancer och visste inte om de ville satsa på mig. Men det vill de. Jag blev så glad. Dr behandling höll med Uppsala! Fatta vad gött... jag kommer få den behandlingen han föreslagit om det blir aktuellt med cellgift.. yes.

Men dr behandling sa att det är viktigt med välbefinnande och livskvalitet.. så om skuggan är borta vid nästa röntgen blir det inget mer cellgift på ett tag!!! Härregud.. vad är det som håller på att bli verklighet! Supergött om så skulle vara fallet.. De skulle då endast ha mig under uppsikt.. typ röntgen var 3:e månad eller nåt.. det är ju som att vara frisk det för mig... härregud igen.

Dr behandling hade konfererat med Örebro och de var alla överens med Uppsala och de kör internationell behandling.. det kändes såååå bra tyckte jag. Har du smärtor.. ja i ryggen.. visade var... ja det är i musklerna för vi har otroligt mycket små muskler vid axlar, skulderblad och ryggen säger hon som gör ont om vi inte använder dom tillräckligt.. hon ordnar en remiss till min sjukgymnast Helena i Karlstad eftersom jag upplevde att de inte kunde eller visste vad de skulle göra med mig i Arvika på rehab där..

Går du upp i vikt.. nja ibland.. jo det måste du göra. Lägga på dig lite och komma i form. Men en vilopaus från cellgift kan du bygga upp dig och komma igen.. på så sätt tacklar du cellgifterna bättre i framtiden.. dret jag som tycker jag är lagom nu.. att få ha e litta rompe är inte fy skam nu när jag äntligen fått det.. men jag förstår om de tycker 51 kg är för lite... svårt detta men å andra sidan så tappar jag mina ringar på fingrarna och fryser jämt hela tiden nu de senaste dagarna... ja för lite fett under huden tror jag.. gött å kunne unne sig och gotta sig ett tag framöver nu hahaha..

Mediciner? Nja jag äter vitamin och omeprazol... ok det kan du fortsätta med. Panodil vid behov.. sen har jag besvärats av huvudvärk i fyra dagar.. jaha men det är troligen överansträngning haha jo jag kan inte annat än att hålla med.. får ta det lugnare.. kan inte tro att jag ska göra allt på jobbet.. på två dagar i veckan.. får ombestämma mig lite.. tror min personal hellre vill ha mig på jobbet lite och glad istället för mycket och sliten.

Läkarintyg... FRISK 50% i två månader, året ut.. jo det känns otroligt trevligt... äntligen är jag påväg tillbaka till det som betyder så mycket för mig..

Precis nu känner jag att inget kan få mig att sluta hoppas.. spelar ingen roll om jag slipper cellgift ett tag eller om det vill sig så att jag ska börja med nåt nytt snart. Jag fixar det... oavsett... cancern kommer aldrig att bryta ner mig som person...  jag ger mig.. aldrig..  kom igen... du har gett dig på fel person.. även den dag som jag inte finns här..


några glada kort passar dagen till ära... 

Frankrike, Tinges 2009

Sunne, Kolsnäs 2008

Göteborg 2009, Madonna






    

 

11 kommentarer:

  1. Läser din blogg varje dag!
    Grattis till det bra beskedet idag!! :D
    Hälsningar
    Lollo i Uppsala

    SvaraRadera
  2. Grattis till det beskedet! :-)

    SvaraRadera
  3. Måste kännas "bra" med det beskedet.Läste att du hade problem med plattlossning.Jag har i grunden en ändtarmscancer där operationerna inneburit en massa elände o komplikationer.Så jag har en illio som förra hösten flödade en massa.Det orsakade sår,sveda o du vet själv en massa begränsningar i vardagen. Det visade sej senare efter en massa smärtor o till slut lassa att det var gallproblem o pancreatit som bidrog till allt elände.I samband m det så gjordes en ct o då hittades en massa metastaser i mina lungor o det var ju en himla tur för jag hade inte känt nåt spec själv. Så i vår/sommar har jag fått cellgift o det måste erkännas att det känns i kroppen på många sätt.Iaf så fick jag av stomisköt Gensianalösning 25% som jag med Topz duttat på mina sår runt stomin när det varit som sämst.Sen har jag börjat värma plattan med hårtork och upplever att den fäster bättre då. Du har kanske redan prövat detta men vill iaf dela med mej av mina erfarenheter.
    Hoppas du får en lugn o fridfull höst!
    Kramar Inger.

    SvaraRadera
  4. Läser din blogg ofta, men ett tag sedan jag kommenterade. Håller tummar och tår för att skuggan är borta nästa röntgen! Du är en sådan kämpe!
    Vet inte om du minns mitt mail jag skickade till dig för ett tag sedan, jag har i alla fall varit på UL där det visade sig att min mjälte är förstorad. (De kollade dock inte äggstockar)Hade du ont i mjälten innan din diagnos?
    Kramar
    Sandra

    SvaraRadera
  5. Tinges 2009. Det var tider det.

    /PF

    SvaraRadera
  6. Underbart att läsa ditt inlägg med goda nyheter och fantastisk kämpaglöd!!!
    Kanon att Dr behandling går på samma linje som din favvoläkare i Uppsala, då kan du slappna av och inte behöva "strida" för din sak och önskan.
    Njut av din resa nu och ladda batterierna.

    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  7. Hej Lollo kul att du följer mig och mina påhitt. Kramar till dig.

    Tess.. super tack =) kram

    Inger.. tack för tipsen. Men jag hoppas nu att mina besvär går över eftersom de beror på cellgiftet. Jag tillsätter också värme så fäster plattan bättre. Kramar

    Sandra... nja nej ja vet inte om det kändes nåt i själva mjälten. Men den togs bort i samband med operation och jag tror att den var frisk. Men jag hade ju ont på vänster sida lite nedanför revbenen och ner så jag vet inte om själva mjälten gjorde ont. Kan ha varit så. Hoppas det inte är illa med dig utan att det löser sig. Kramar

    P.. jo det är snart dags för en ny tripp =)

    Christel.. ja det ska jag verkligen göra. Njuta av dessa få dagar som vi är borta men försöka känna att jag är lite frisk.. om inte annat just nu.. KRAM

    Sofia

    SvaraRadera
  8. ÅH va härligt att läsa. Jag vet att vi pratade om att var det någon som skulle fixa detta så var det DU!!
    Ha det nu så gott på semestern! Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Heja dig Sofia!! Du är så stark och så bra!

    SvaraRadera
  10. Hej Sofia!
    Detta inägg kändes ju helt underbart att få läsa! Hoppas skuggan bara är en retad slemhinna! Håller alla tummar och tår, och ha en bra, trevlig och inte minst VÄLFÖRTJÄNT semester! =)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jätte kul att se dig på marten! Vill så gärna att du ska få bli frisk nu! Många kramar Sofia

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.