10 oktober 2011

brev från försäkringskassan...

Började kolla på Californication igår och tyckte om den riktigt möe. Kommer bli en bra serie det ett tag framöver men jag kommer att sakna Entourage och Vincent. Men allra mest Ari Gold hmm finns det nån sån gôbbe här i krokarna till mig tro..... han är ju så trevlig han haha 

Dagen idag har jag fått riktigt möe gjort. Allt från börja kolla vad jag ska packa, ärenden på staden, fixade lite cash, hämtade upp golfbagen och case hos fadern och bokade golfbil. Lika bra. Kroppen är inte i form. Måste få klarhet i morgon varför jag har så ont i ryggen. Blir fort trött liksom men kan det vara träningsvärk eller cancer dreten. ujuj om det är det sistnämnda. Ja vi ska glassa lite med bil... det är rätt tung bana.. tour banan med alla tee högt uppför så det är jobbigt att gå tror jag. Goare med bil =)

Ringde och besökte stomiterapeuten för att höra om det finns hjälp att få med huden kring mitt hallon eftersom det värker, svider och gör allmänt ont jämt hela tiden. Krångel. Huden är skör. Ville försäkra mig om ifall det finns nåt att göra inför om jag ska våga mig på ytterligare en cellgiftsbehandling. Det hemskaste är att själva plattan lossnar och jag får byta flera gånger per dag under dag 10-14 efter behandling. Har som sämst immunförsvar då och det påverkar huden negativt. Plattan släpper fast den precis är ny. Sist fick jag byta 4-6 ggr/dag och min hud tål inte det. Blir öppna sår som svider som eld. uj vilken dret rent ut sagt och det är ju inte precis lätt att lämna hemmet då.

Stomiterapeuten sa att "ja det kanske är bättre att va helt sjukskriven då" jo men eller hur.. näää. Jag fick med mig duodremplattor som jag skulle kunna ha underst och sen sätta plattan över?! Ja det är ju absolut värt ett försök. Ska testa om jag får mer Caelyx.

När jag kom hem låg det ett kuvert från Försäkringskassan...tänkte va fan vill de krångla med nu...  den 10 nov har jag visst förbrukat mina sjukdagar! Men om jag fortfarande inte kan jobba efter det ska det fyllas i ansökan om 75% av ersättningen istället för som nuvarande 80%. Tänkte det jag.. jo efter 1 år som sjuk behöver man mindre stålar! Men visst så är det hmm.. läkarintyg gäller inte så om jag inte ansöker förutsätter de att jag är frisk.. fast de fått läkarintyg.. vem i helvete har hittat på detta?!

Jo men anställ mer folk FK för att utreda detta ni.. det gör säkert folk mer friska..  att ansöka när det redan finns ett läkarintyg.. ujuj sånt här gör mig trött det. Undrar om detta gör FK mer miljövänliga nu i It samhället som orsakat ännu mer papper!!

Längre ner på pappret står det att om jag har en allvarligt sjukdom kan man ansöka om fortsatt ersättning på 80% och de dagarna är visst obegänsade... ja de kanske säger på FK att jag är frisk.. det vore allt nöe det! Jag kanske blir frisk trots allt! Gud så gött det vore ra och vet du att om den dagen kommer ska jag ta dem på orda...  så de får passe sig ha ha.

Jag har faktiskt inte haft bekymmer med dem alls utan jag har haft det jättebra men jag lider med de som kämpar emot systemen.

Men mitt tips till de som nekas ersättning från FK: beror på dåliga läkarintyg!

-se till att din läkare beskriver din funktionsnedsättning och inte kommer med en massa diagnoser. Tex ett diskbråck kan te sig på hur många olika sätt allt från operation till självläkning så den diagnosen säger ju ingenting egentligen. Samma gäller cancer... vissa cancer kan man faktiskt jobba med och vissa cellgiftsbehandlingar ger inte sååå dåligt immunförsvar som alla tror tex mitt Caelyx.
- du själv känner bäst din kropp och kan utifrån det resonera med din läkare vad du klarar och inte. Det finns vissa arbetsuppgifter som du kan oplaceras till på jobbet kanske!

Med en cancer i kroppen går ju orken upp och ner.. min erfarenhett är att FK är medveten om detta och tillåter att man lägger upp jobbet som passar dig bäst. Bara man håller sig till 25-50-75-100%.
Man mår bra av att komma ut.. bara du själv känner vad du orkar.

Ja det ska bli intressant att se hur mitt beslut kommer att se ut framöver!


Jag vid Körselviken okt 2011


Glafsfjorden



 

6 kommentarer:

  1. Nu håller jag tummarna för att det går bra i Karlstad i morgon och att du får en toppenresa med toppengolf, toppenväder och toppenhotell. Toppenvänner har du ju redan!

    SvaraRadera
  2. Hoppas det går bra för dig! Jag har också problem med FK, trots FLERA läkarintyg. Genom åren har de lovat mig rehab-hjälp och typ guld och gröna skogar, men inget har hänt. All rehab jag gått har jag fått söka mig till själv. Så jobbigt att kämpa både mot sjukdom och myndigheter. Hoppas som sagt att det går bra för dig! (Nu jämför jag inte ditt tillstånd med mitt.)

    SvaraRadera
  3. Skönt att du sluppit krångel med FK, till skillnad från många andra! Men visst vore det toppen om de hade rätt, efter max ett år är du kärnfrisk, oavsett sjukdom! Ha det så bra, både med läkarbesök och resa, önskar dig all lycka!

    SvaraRadera
  4. Sitter här å grönner hur det gick idag.... usch, får ont i magen...

    Kram Klässbol

    SvaraRadera
  5. Jsg tänker detsamma, måtte hon lämns goa besked!
    Ika

    SvaraRadera
  6. Tack allihopa för er hjärtliga omtanke. De verkligen värmer Kram till er alla.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.