01 juni 2012

Melonsallad

Tristaste dagen efter behandling blir fredagar.. det kryper längs ryggraden och nacken och det kan jämföras med när influensan kryper på. Jag är seg och det tar typ halva dagen innan jag vaknar till liv..känner mig slö, andfådd och helt av banan. Vill helst ligga inne.. orkar mest inget.. inte ens min lilla inomhusträning som tar typ 7 minuter. Men när eftermiddagen kommer bortåt tretiden är det som om det vänder. Orken hoppar på mig igen och det blir dags för att hitta på nåt. Sen vet jag att i morgon känner jag mig ännu bättre.. gött.

Men idag är det dag 3 och då smakar det mesta JÄRN eller ingenting. Allt ska saltas och peppras extra för mina smaklökar verkar ha fått spel. Vatten som jag annars gillar går inte att dricka utan jag måste tillsätta nån smak. Ja det är allt konstigt och i morgon har det mesta rättat till sig igen. Hmm

Jo men försäkringskassan ringde mig idag...uj vad slarvig jag är. Jag brukar annars ringa och meddela läget men inte denna gång. Skickade bara in läkarintyget.. sjuk tom 1 september. Slö blir man kan jag säga. Hamnar liksom i ett utanförskap..tror inte att nån bryr sig. Ja vi kom överens om att jag kommer vara sjuk under min behandling och sedan hör jag av mig så fort jag känner att jag vill börja jobba eller om jag blir sämre. Han sa att det finns inget tak för hur länge jag får ersättning enligt normalnivå eftersom jag går på behandling och man TROR att jag ska "bli" bättre. Han vet att om jag hade kunnat... hade jag redan jobbat!! Är så glad att jag har min handläggare som jag har jag.

Modern bjöd på favorit middag ikväll.. mmm melonsallad och spagetti med köttförssås.. Det var riktigt gött. Skönt att få bli bjuden på mat och även få med sig en massa matlådor till frysen!! Det var förra helgen som jag gjorde min första melonsallad.. jag kan inte äta grönsallad, tomater för de fastnar i systemet men jag är fortfarande sugen på SALLAD...uj vad jag skulle vilja ha en krispig...

Här är min lilla sallad eller det som är mest likt en sallad som jag kom på inför sommaren. Nästa nöt att knäcka är detta inför grillsäsongen hmm. 

Melonsallad.... 
Vattenmelon
Honungsmelon
Cantaloupe eller annan melon du gillar. Det ska va 3 olika sorter som skärs i bitar
Gurka som skalas och fröna ska bort.. skär i bitar
Oliver
Fetaost



Kattvika


Stadsparken mot Kattvika

34 kommentarer:

  1. Du är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia, tack för att du berättar! Vill att du ska veta att vi är många där ute som tänker på dig! Kram G-B

      Radera
  2. Tack för receptet//kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas natten varit bra och att du vaknar piggare precis som du brukar! Melonsallad låter smarrigt, den ska provas. /C

    SvaraRadera
  4. Hej Fia! Bra att du håller i minnet och håller fokus på att det som pågår dag 3 går över och blir bättre. Det kan alla vi andra lära oss av, så tack igen för att du påminner om vad som är viktigt.
    Härligt att höra att det finns handläggare på FK som din och din arbetsgivare och arbetsplats verkar också kanon.
    Idag hoppas jag att du åter har kraft och lust att ha en fin lördag.
    Du finns i mina tankar och jag hejar på dig.
    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  5. Njut din dag kära Fia. Din kraft inspirerar mig varje dag.
    Stor klem :-)

    SvaraRadera
  6. Melon är så gott och svalkande. Så bra att du kan äta det, men förstår din längtan efter riktig sallad. Hoppas du mår bättre imorgon...ja, vi lär oss så mycket av dig, du är just nu den bästa läromästaren i att ta tillvara livet, Tack
    Styrkekram
    Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Maggan.. ja det gäller att inte missa tiden man har och att samtidigt vara nöjd.. då mår man bra och kan njuta för det blir inte roligare än vad man gör sig.. haha kramar

      Radera
  7. Tack tack Fia för att du finns och delar med dig av dina erfarenheter. Tänk vad fantastiskt att få ha en kontaktperson på försäkringskassan som är ett stöd. Vad härligt det låter med melonsallad. Vilka härliga bilder du delar. Stor kram Carina

    SvaraRadera
  8. Hej Sofia. Du har sådan kraft som inspirerar andra . En stor gåva! Jag önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  9. Hej Sofia,
    Jag har följt din blogg i perioder och varje gång jag tittar in här inser jag hur otroligt stark du är, och hur mkt du kämpar! Är din vård fortfarande palliativ eller ser framtiden ljusare ut?

    Du är så otroligt vacker! Få kvinnor är så snygga som dig i kort hår :)

    Varma hälsningar/ Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia

      Min behandling är palliativ. Jag vet inte riktigt eller det är väl ingen som vet men de säger att jag inte kommer bli frisk utan behandlingen är för att hålla cancern i schack så jag kan leva så länge som möjligt. På sista röntgen var det bättre än innan så det känns upplyftande. Men än är jag inte död och hoppas givetvis på ett liv där jag får vara frisk. Eller jag känner mig ju frisk!!

      Kram

      Radera
  10. Tack för receptet! Önskar dig en God Natts Sömn och en härlig söndag i morgon!

    Tankar och Kärlek till dig

    Kram J

    SvaraRadera
  11. Hoppas att du känner dig mkt bättre nu och får njuta din helg! Alltid lika inspirerande att läsa din blogg. Och jag håller med föregående talare, Du ÄR otroligt vacker!! Ta hand om Dig! Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så snäll du är... jag suger åt mig allt som jag kan.. KRAM

      Radera
  12. Hej Fia, tänker på dig och önskar en härlig söndag! Anni-O

    SvaraRadera
  13. Här kommer ett lass med kramar, kärlek och energi till dig fantastiska Fia!
    /Caroline

    SvaraRadera
  14. Halloj tjejen! Guuu vad najs att höra att det faktiskt finns mänskliga handläggare på FK, det enda man hör är ju hur rigida de alltid är. Superbra att du har hittat dina egna trix och fix för att lösa det där med smaklökarna, melonsalladen är helt genial! tack för den, kommer absolut upp på lunchbordet i sommar! Du har alltid så himla fina foton, får jag fråga vad du har för en kamera? Som så många skriver, du är helt suverän på att fokusera på det som är viktigast, på att bli frisk men också på alla de små tingen i vardagen som gör att livet upplevs här och nu. Ha en fin söndag! kramkram Eila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha min kamera... jo du nu är det så att jag har ingen kamera mer än min telefon.. men bra kort blir det. Men som sagt det är tacksamt att fota nu... vackra färger.

      Iphone 4S har jag idag och är nöjd med kameran.
      Stor kram Eila

      Radera
  15. Hej Fia!

    Du är en stor inspirationskälla du.Tack!
    Hoppas nu du får en bra söndag i kraftens teckn!

    Massa massa kärlek till fig och ditt vackra modiga hjärta!

    Kram och klem S

    SvaraRadera
  16. Tack för allt Du väljer att dela med Dig till oss här ute! Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du vill och orkar följa mig.. konstigt att lägg ut sin dagbok men det är väl terapi...

      Ni ger mig alla mod, styrka att fortsätta genom era vackra kommentarer. Jag får en lite ljusare vardag och kan se bortom elände och tristess.

      KRAMAR

      Radera
  17. Tack för att du väljer att dela med dig av ditt liv! Stor kram Cia

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.