26 juni 2012

Behandling 16 (eller 26 totalt)

Fick den 26:e cellgiftsbehandling idag sedan november 2010 och jag tror att jag börjar bli van. Stör mig inte längre på det tickande ljud som pumpen lämnar efter sig. Jag ser det som ett kvitto på att elixiret pumpas in i min ven och ska ge mig magiska krafter till att övervinna det onda. En trolldryck som ger mig kraft till ett fortsatt liv, lycklig. 


Mina värden är helt otroligt bra, fattar ingenting. Blodvärdet ligger på 136 och njurvärdet inom det normala. Tycker att det känns märkligt att jag har mått så dåligt trots fina värden. Sitter det i skallen?! Gräver jag ner mig, JA jag har varit nedstämd hela juni och har behövt hjälp utifrån för att resa mig igen. Ringde CSK som sa att mitt mående beror på behandlingen. Det har sagts tidigare att kroppen bryts ner ju längre in i behandlingen jag kommer. Men jag ska inte känna efter... bara för detta med njuren.. jag vet det. Men nu ska jag tala med min läkare nästa vecka. 


Men idag fick jag åter NY KRAFT av min cytosyrra och min sjukgymnast. De är så bra. Tycker så mycket om dom. De hjälper mig att resa mig igen och fokusera på rätt. Jag upplever att de båda behandlar mig främst som en människa med cancer och inte som en cancer som är människa. Gött.


Sjukgymnasten säger att jag ska lyssna på kroppen men att jag ska röra på mig så fort jag orkar. Regelbundna träningar hemma med mitt träningsprogram och golf räcker. Själv har jag ångest för att jag inte orkar rör på mig mer. Alltså springa eller gå promenader. Men det får jag börja med efter att cyten är klar.  


Min sjukgymnast får mig att må bättre trots att vi ses en kvart/vecka men då känner jag mig mer FRISK än någon annanstans. Är det inte sjukt att jag på en cyto enhet känner mig frisk fast att jag är där för att jag är sjuk. Ja hääregud ibland förvånas jag över mig själv...jag måste vara knäpp. Men det spelar ingen roll så länge min upplevelse är så. Kanske är det situationen, jag gillar när han berättar om forskning.. då känner jag mig hemma.. i det främsta ledet. 


Troligen kommer de att ha kvar en sjukgymnast kopplad till cytenheten även nästa år. Insatserna ger effekt. Enligt forskning kan en person med stöd av rörelse och träning få bättre livskvalitet, minska biverkningar och personen klarar att ta emot fler cytostatika behandlingar än de som inte tränar.


Igår var det på Rackstadmuseet som vi var. Här är en länk till utsällningen. http://www.rackstadmuseet.se/utstallningar


                                  Sötaste Vera var med..


15 kommentarer:

  1. Du är speciell...Kraftkramar

    SvaraRadera
  2. Ja du är unik! Wow viken kraftfull dag, underbart. Skönt att du har ett så bra team omkring dig som också ser det positiva och är säkra på att du blir frisk!/CR

    SvaraRadera
  3. JAA, du är verkligen speciell! Underbart att du känner styrka idag - jag tror på dig och din kraft. Kram!

    SvaraRadera
  4. Du har så klockrent fokus! Tack för det. I min värld så är det också därför som dina värden är bra, för att du fokuserar framåt å har kraftfulla positiva tankar. You rock, bejb :o) Gonajti.

    SvaraRadera
  5. Härligt Fia! Underbart att läsa att du har så fantastiska människor runt dig som hjälper dig framåt och igenom. Och du tar det till dig och så kör du på igen men din otroliga inställning och kraftfullhet. Jag lyfter på hatten!!!
    Önskar dig en fin dag.
    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  6. Jag beundrar dig något så enormt. Vilken styrka du besitter och vad glad du kan vara som har denna styrka. Såklart faller man igenom någon gång och det måste man få göra, då tror jag man skapar nya krafter att ta itu med saker & ting. Och det är så viktigt att ha den där nära och förtroliga kontakten med människorna i sjukvårdsteamet, som pepprar en.
    Ha en fin dag..Kram/Maggan

    SvaraRadera
  7. Så häftigt att läsa om ditt fokus, du är otrolig!! Heja heja Dej!!!
    Styrkekramar från V

    SvaraRadera
  8. Hej Fia!
    Vad skönt att du har så bra team runt dig.
    Energi och kraftkramizar / Annika

    SvaraRadera
  9. Vi är många hattar som åker av idag Fia! Gillar hur du förvandlar saker till någonting som är fullt av power och framtidstro, som ditt livselixir och magiska krafter. Vilket kanonteam du har i sjukgymnasten och cytosyrran! Djäklar vilket fokus du har Fia, är så imponerad och så stolt! det gör gott i hjärtat att känna hur du banar väg med din energi och styrka. Go girl! Kramkram Eila

    SvaraRadera
  10. Otroligt,fenomenalt du bara gör det, du vänder på kuttingen, en trolldryck som ger dig magiska krafter, det är precis vad det är! Du coachar dig själv steg för steg! Imponerande!Stor kram G-B

    SvaraRadera
  11. Du är på väg mot den stora friskheten. Grattis till att dina värden är så bra!!!

    SvaraRadera
  12. Härligt att du har ett sånt proffsigt gäng runt dig. Styrkekramar till dig

    SvaraRadera
  13. Fortsätt framåt, du kraftfulla kvinna! Va skönt att dina värden är på topp - willpower. Tack för att jag får följa resan du går. Kärlek och kramar till dig.
    /Caroline

    SvaraRadera
  14. Heja heja jag håller på dig. Nu kan du övervinna vad som helst. Kram Mickie

    SvaraRadera
  15. Hej Sofia heja heja keep up the good work. Nu klarar du vad som helst. Kram Mickie

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.