24 juni 2012

inte död än

Sista delen i Viktoria Bergmans svaghet är nu slut. Tungt.. Är inte lika upprymd som vid de första två men helt klart bra läsning. Känns lite vemodigt med avsked. Hade gärna fortsatt resan tillsammans ett tag till. 

Midsommar närmar sig sitt slut och jag kan tycka att det känns bra. Är inte riktigt så pigg och kry som jag hade hoppats på att jag skulle vara denna tid och det känns inte helt okej. Är stel och öm på ett sätt som jag inte varit tidigare. Blir så fort sliten och trött i kroppen. Lite hopplöst med all träning som inte gör mig bättre.. utan den är mer till för att bibehålla. Inte van, vill så mycket mer... blir så TRÖTT på att inte få fungera som jag skulle ha gjort som frisk. Att hela tiden få anpassa mig efter hur jag mår. Det är för lång tid med cellgift detta. Bryter ner, bryter ner och bryter ner.. förstår om man kan bli galen.. på riktigt... det är nära nu. 

Vet inte vad jag skulle ta för mig om jag skulle vara frisk på riktigt.. men att bygga upp mina kropp vore nog jämt nåt av det första som jag skulle vilja. Känner mig som en gammal människa. Bävar inför tisdagen.. orkar inte. Det värker i mina leder. Ja jag vet.. det finns tabletter.. borde ta ett par. 

Naglarna håller på att lossna på mina händer. Försöker att låta dem vara kvar så länge det går. Än är det bara en som åkt av. Eller närmare halva. Äckligt jo det men det får gå. De växer faktiskt så det är bra. Men ögonbrynen är allt fattiga nu.. men det är inte hela världen. Sen har jag börjat vänja mig med åsynen av ett hårlöst tryne.. känns inte alls lika frustrerande som för några dagar sen. Allt är relativt och kan man inte göra nåt så blir det att acceptera. De växer ut igen. 

Dagens golfrunda var katastrof för mig och lycka för en annan. Med närmare 10 par och en birde fick jag känna mig besegrad med hästlängder. Bara att lyfta på hatten! Borde lägga in dessa scorer så jag kunde få fler slag. Har inte höjt mig sedan jag blev sjuk och har inte heller spelat på mitt HCP mer än ett par gånger på två år. Orkar inte, har inte kraften att slå men vill spela ändå. Jag vet att jag ska vara nöjd med att komma ut i friska luften och orkar gå 18 hål... men jag är inte död än.







36 kommentarer:

  1. Styrkekram ❤ / Pillan

    SvaraRadera
  2. Fan vilken fighter du är. Jag har följt tre bloggar varje dag i ett år. Varav din är den ena. Du skriver med en värme och humor som få behärskar. Jag op för gynekologisk cancer 13 juli 2011. Livmodercancer med spridning till äggstockarna. Har genomgått tung cytostatikabehandling samt 28 strålningar. Enligt läkarna är jag botad. Idag åker jag till Mösseberg på rehabilitering. Jag beundrar din styrka att aldrig ge upp. Du är en av mina hjältar i livet! Jag är mamma till tre flickor och tänker aldrig fe upp kampen mot cancer. Vårt liv är förändrat pga av cancerhelvetet och allt vad sjukdomen medför. Jag lever inte ett sämre liv men ett annat. Man får perspektiv. KRAM KAMILLA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött att du är fri och passa på att njut av allt som du bara kan. Lycka till dig KRAM

      Radera
  3. Instämmer till fullo med Kamilla här ovan. En fighter är vad du är! Så impad av dig Fia! Tack för att du visar mig en väg som ger mig fokus på viktiga saker här i livet. Fortsätter att följa dig på din resa å hejar på från mitt håll. Vill skicka dig många krafttankar å björnkramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar det är bra det. Kramar tillbaka..

      Radera
  4. Håll ut Fia.. du är grym!!
    Snart lite allsång hoppas jag!

    /Mörbyligan

    SvaraRadera
  5. Vissa dagar är grå och mörkare..jag tror de är lika viktiga och måste få vara det. Till dess man får invänta de ljusa när solen skiner igen. Livet är upp & ner, en evig berg & dalbana.
    Stor kram till dig, tänk framåt nu när cellgiftsbehandlingen är över, snart så....
    Kramar Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan klart att det går framåt och snart är över.. men det är trist mitt i sommaren. Kram

      Radera
  6. Wow vilken fighting spirit! "if you are going through hell, keep on going" som någon sa... Du fixar det! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det går bra ett tag i alla fall. Kram

      Radera
  7. "Allt är relativt och kan man inget göra så får man acceptera" - så sant, så sant.
    Att acceptera ända in i hjärtan - vad det än är - är ofta svårt men det är ju ändå som det är så att inte acceptera gör ju inget annat än att ta onödig energi. Ibland känns det som att acceptera betyder att "det här är okej och det vill jag ha kvar" men så är ju inte fallet. Att acceptera är ju bara att det som är det är och det är ingen idé att kämpa emot.
    Så TACK kära Fia för påminnelsen!!!
    Du är så klok och en sådan fighter och du fortsätter att inspirera.
    Jag hoppas din söndag blir lite piggare än gårdagen.
    Kramar och kärlek
    Christel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar Christel det värmer stort. KRAM

      Radera
  8. Kanske inte så lätt att känna sig som en fighter dagar som den du hade igår men det är precis det du är, vi som får ta del av alla dina kloka ord och din ständiga kamp tycker du är fantastisk. Hoppas natten givit dig en skön återhämtning och att du får en bra söndag. Det är väl klart du ska gå in och regga dina rundor och höja din hcp. Tänk vilken glädje du sedan kan få känna när du kan sänka den igen!! /CR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte sänka mig... men ibland blir man depp.. men det går över fort. Kram

      Radera
  9. Håll ut Fia hur jävligt det än känns just nu!!!
    Kramar med en massa styrka till dej!! / V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka.. det går upp och ner.. men nu är det bättre. Kram till dig

      Radera
  10. Kära Fia!!Din kraft och din fightingspirit är oändligt stor!!Stå på.Vi finns med och stöttar dig hela vägen!Massa massa kärlek och styrka till dig<3<3
    Stor kram S

    SvaraRadera
  11. Åh, jag förstår att det är frustrerande alltihop. Du vill så mycket och du kämpar så hårt. Men lägg inte ribban så högt, kära du. Cut yourself some slack, girl. Du går ju faktiskt igenom en mycket tuff behandling, och kroppen har mycket att kämpa med just nu. Men du kommer igen, det vet du. Och som S här ovan skriver, vi är med och kämpar och stöttar med dig, även vi som "bara" känner dig genom bloggen. Din fighting-spirit går igenom cyberspace och träffar oss alla rakt i hjärtat. Jag är så glad att du hade en så härlig midsommarafton.
    Stooor kram från Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina och jag hoppas att ni inte sliter ut er med flytten och allt. Hoppas din midsommar var fin. Kramar

      Radera
  12. Du är så klok som gör det som får dig att känna dig glad och må bättre oavsett. Flera här ovan har skrivit vilken kämparanda du har och hur svårt det kan vara att känna dig på topp när kroppen gör ont och det mesta är motigt. MEN du ger inte upp. Du är helt makalöst fantastisk Fia! Hoppas du har en fin söndag, fylld med kraft och glädje. Kramar Eila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så ömt för alla fina kommentarer. Läser dem alla och suger åt mig för att få energi.
      Kramar

      Radera
  13. Jag lyfter hatten för dig! Kramar

    SvaraRadera
  14. Du besitter en klokskap som är unik! Varför inte samla ihop allt du skrivit i din blogg och ge ut en bok! Fler borde få ta del av din drivkraft!!! Kram G-B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha så go du är... jag vet inte vad det skulle va för bok men!! KRAM

      Radera
  15. Styrkekramar till dig idag!!

    SvaraRadera
  16. Kram till dig Sofia! Du är den mest envisa människa jag träffat, så full av liv och energi. Du inspirerar så många människor nu med din blogg men även innan du blev sjuk. Massor av kramar.
    /monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M så go du är. Hoppas vi ses snart.
      KRAM

      Radera
  17. Usch, förstår att du blir less.
    Och vet du det är bra, att få gnälla av sig.
    Det ger ny energi, precis som att gråta, känns lättare efteråt.
    Detta vänder som alltid o du blir piggare lillgumman.
    <3<3<3
    //Ika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du säger det. Ja det håller vi på. KRAM

      Radera
  18. Många styrkekramar såhär på kvällskvisten!!!

    SvaraRadera
  19. Du är så fantastisk på alla sätt och vis. Tack för att du lär mig att det alltid går att se saker från en positiv synvinkel. Tänker på dig och sänder dig en massa kärlek, energi och stora kramar.
    /Caroline

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.