01 november 2011

redo för rond 5..

Blir starkare för varje dag och mer bekymrad över att behöva återgå till cellgifter. Men å andra sidan vet jag inte hur jag ställer mig till att INTE få det. Märklig situation jag befinner mig i där alla besked kommer att bli fel. Säger de att jag klarar mig utan cellgift för ett tag då vill jag ju försöka bli av med det helt.. men säger de att de ska ge mig en omgång för det i lungsäcken "lever" ja då är det ju ett nederlag..  hur man än vänder sig så är rompa bak.

Jag tänker att om det nu finns kvar i mina lungsäckar och det är så litet så litet så vill jag ju försöka bli av med det. Jag kanske kan bli frisk =) Hoppet finns ju fast de sagt att jag aldrig kan det. Men hur kan de säga det när jag inte har nån cancer kvar i buken. Ja härregud om jag kan få bort det i lungsäcken blir jag inte frisk då?! Ja det är mycket som man funderar på och kan bara säga att det är inte litte trist alltihopa. Vill fortsätta att leva.... känner även att det vore dags för en match till. Jag har ju inte fått cellgifter på 8 veckor idag och det känns sååå bra i kroppen min. Det vore ju synd att slänga in handduken redan när jag är redo för rond 5, starkare än på länge! 

Idag blev jag medlem i Gynsam och det känns bra. Att stödja den förening som kämpar för att det ska gå framåt för oss med cancer i paradiset måste ju stödjas. Fick deras medlemstidning och den var bra. Fann flera artiklar om äggstockscancer och en där det stod att man ska överväga avstå operation om man inte kan få bort all cancer i buken, bäcken vid just äggstockscancer. Känner en oerhört tacksamhet till att de valde att sätta kniven i mig och faktiskt lyckades få ut...allt som betyder. Det har ju ökat min överlevnad avsevärt, det känner jag.



2 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Hittade din blogg idag och har läst igenom hela. Jag har nyss fyllt 26 år och har också en spridd äggstockscancer. Särskilt kul att läsa om din kontakt med Ilvars Silins eftersom jag också har blivit opererad av honom och jag kan bara instämma i den bild du har av honom, han är ju helt underbar =) Jag hade dock turen att komma i kontakt med honom och hans team i Uppsala på en gång efter att man misstänkte att jag hade äggstockscancer eftersom jag bodde utanför Gävle. Så himla orättvist att inte du fick samma förutsättning att komma dit!!!

    Jag opererades förresten den 12 april och blev hemskriven från kvinnokliniken den 19:e...vilket innebär att du måste ha varit på kvinnokliniken i Uppsala dagen efter jag åkte hem!

    Jag blev färdigbehandlad med cellgifter i slutet av augusti och om två veckor ska jag återgå till jobb.

    Lider verkligen med din situation just nu och förstår verkligen att vilket svar du än får så blir det inte riktigt "rätt". Fast det måste väl vara bättre om du inte har några aktiva metastaser i lungsäcken? Men jag förstår också att du vill bli av med det helt, vilket du kanske inte blir om det inte anses vara "levande"...har jag förstått det rätt då?

    Självklart slutar man inte hoppas. Förstår inte riktigt det där att dom säger att du aldrig kan bli frisk...det har ingen sagt till mig...fast dom har ioförsig inte sagt att jag KAN bli helt frisk heller.
    Men jag anser mig "frisk" nu för jag ska inte få några mer behandlingar utan dom kommer att ha mig under uppsikt och jag mår riktigt bra.

    Du verkar iallafall vara väldigt tuff och stark...och jag ska hålla alla tummar och tår för dig!!!

    (Känner förresten också till Arvika ganska bra trots att jag bor i Gästrikland...min bästa vän bor nämligen där och Olssons brygga har jag besökt många gånger =))

    Kram/ Linn

    SvaraRadera
  2. Hej Linn

    Kul att höra av dig och att du har träffat dem som gör underverk. Jo jag var på inskrivning den 20/4 och sen blev jag inlagd 25/4 eftersom det var påsk. Häftigt.. vi kunde nästan ha träffats.

    De har sagt så många konstiga saker till mig under tiden eftersom jag träffade så många olika läkare hela tiden. Senast i somras sa en läkare att de kan inte ha op bort hela bukhinnan... fast de redan hade gjort det på mig?! Ja härregud.

    Frisk räknar jag mig som också idag och känner mig superbra. Givetvis är det så att jag helst vill avstå cellgifter ett tag för att återfå mer krafter och få leva en stund innan nästa dust.

    Kul då kanske vi ses snart då på Brygga =) de kör även under vintern nu vet du haha

    Må väl och lycka till frampå med allt.
    KRAM Sofia

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.