16 november 2011

snack med den käre... Ilvars..

En frostig dag med sol och dimma. så vacker.. underbart att njuta, delta, se det vackra som finns omkring. Att ta sig tid är viktigt för själen. Jag vet det nu och försöker.

Ett möte med han som bloggar med bilder om livets tankar en bikerpoet. Han den störste av bloggare i länet. Samtal som betyder och som berör mig om det viktiga, en trivsam stund över en lunch. Han följer min blogg, jag myser och undrar hur det kan intressera. En strid som inte kan vinnas kanske förtrollar andra. Han föreslår mer bilder.. det blir snyggare. http://hdbrainstorm.blogg.se/

Fick mod, kontaktade min käre. Han visste inte att mina plåtar kommit till Uppsala. Säger att jag måste kontakta honom direkt. Men vill ju inte.. veta. Ilvars skulle på röntgenkonferens.. återkommer senare under dagen. Fick sysselsätta mig.

Inne på blombutiken ringer han.. ingen aktivitet i buken, ingen större aktivitet i lungdelen. Skuggan finns kvar i höger lunga som vi hade hoppats skulle ha försvunnit. Det är inte så stora förändringar att man säger att det har ökat sedan sist. Han talar om nån % som jag inte förstår mer än att läget är bra för mig. Orkar inte ta in mer än att blodprovet får avgöra. Om CA 125 ökat kraftigt måste cellgifter in omgående, om inte blir det en ny röntgen om två månader. Svar om en vecka. Samma väntan, samma dret, kanske kan få va frisk i två månader. Ryskroulette vore mer tryggt just nu. Men visst är jag superglad att röntgen är god.

Går inte att operera, går inte att ta bort. Det är så smått men så spritt, inga metastaser som går att avlägsna. Makten har talat. Han har konfererat med Haile Mahteme uj jag ryser.. svårt att få grepp om detta.. men att operera lungor är ingen hit. Hos mig gäller att avlägsna halva höger lunga och det finns ingen kirurg som gör och framförallt inte med den cancern som jag har säger han. Äggstockscancer i lungsäcken.. är inget som står högt i kurs. Frågade om laser men.. Cellgifter ska bli räddningen.

Han säger att jag ska leva som frisk. Träna upp kondition är det viktigaste.. bara att kämpa på. Stänga av och minnas dagen som en bra dag med fina minnen från trivsamma möten.





9 kommentarer:

  1. Hej Fia.
    Jag är inne oh läser din blogg ganska ofta. Ville bara säga att du ofta finns i mina tankar, trots att jag är dålig på att kommentera din skrift. Du är en hjältinna i mina ögon, lev i nuet det bör vi alla bli bättre på.
    Stor kram till dig från mig//Mia...från skoltiden:)

    SvaraRadera
  2. Fy farao, som att leva med en tickande bomb i kroppen...tänker på dig. Jag tänker på Kjell Broberg (Tarmcancer). Han har ju rest jorden runt för att hitta kirurger som vill operera, och i Tyskland var det väl som de opererade hans lungor...
    Men trots allt stök o bök är du sååå bra på att njuta, att ha roligt och vårda vänskapen med dina vänner. En källa till inspiration för mig!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Sofia! Tänker på Dig väldigt ofta sen jag hittade Din sida här för nån månad sedan. Jag är i samma situation som Du är, på ett ungefär, men jag "ligger " ett halvt år efter kan jag säga. Även jag känner "den käre " och skulle bli opererad, men de fick tyvärr sy ihop igen utan åtgärd.Har fått cellgifter som Du och just nu är "läget lugnt". Tumörerna har minskat men de är kvar. Jag mår bra, tycker jag, och krafterna kommer så sakteliga tillbaka. Skall på ny undersökning i början av dec och ser varje dag som en gåva. Jag försöker tänka positiva tankar och på den kraft och det "jäklar anamma" jag vet att jag har inom mig. Tänker att det lugnet och den styrkan kommer att hjälpa min kropp att ta hand om och ta bort "det onda". Jag känner mig just då åtminstone lugn, avslappnad och glad den stund som är och alla små stunder....blir tillsammans ganska länge får jag tro. Jag sänder Dig många varma tankar och tänk på att förunderliga saker faktiskt händer här i världen som läkare och vetenskap inte kan förklara. Ha fortsatt trevligt med Dina vänner och Din familj, det tror jag på. och tänk på.... MIRAKLER HÄNDER!!!!

    SvaraRadera
  4. Vad fint ni alla skriver till Fia! Och Fia; du är värd alla fina och vackra ord i världen. Jag hoppas de ger dig styrka. Jag tänker käka lunch med dig till veckan. Bara så du vet :-)

    SvaraRadera
  5. Hej på Er!
    Det värmer så oerhört.. alla goda ord. Även att jag får ta del av era berättelser gör att jag får energi. kram

    SvaraRadera
  6. :( jag gråter...Har en kompis som 25 år gammal fick cancer besked (cancer i blodkärlen i levern) med två små barn och en vecka kvar till julafton...Jag minns det som igår. Hon fick genom ett mirakel en ny lever via donation och med massor med mediciner lyckades hon behålla den. Hon lever och mår bra idag. Jag skickar några varma styrkekramar till dig! <3 /Daniela

    SvaraRadera
  7. Skönt att det finns mirakel Daniella, ibland kan allt ordnas och det är för väl. Kramar


    Anna K Klart vi ska luncha te vecka =)

    SvaraRadera
  8. Sänder dig varma tankar och stora kramar även om jag inte känner dig. Hoppas så innerligt att du blir frisk. Erika

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.