03 april 2012

gympa med sjukgymnasten..

Idag var det gympa på agendan. Träff med sjukgymnasten på onkologen här i Arvika. Trevligt ställe detta och den första jag träffade på var en gammal go kollega. Känns som det kommer att bli mycket lättare att få min behandling här. Kan inte förstå att jag inte har börjat tidigare. Men det låg högst upp i huset och jag blev helt andfådd innan jag kom fram.

Träffade sjukgymnasten och han hade enbart hand om folk på onkologen. Så bra. Är visst anställd via ett projekt sedan i januari. Det är en engagerad kirurg i Arvika som är aktiv och som sitter med nationellt i olika konstellationer. Antar att det är bland annat för att få fram nya arbetssätt inom onkologi?!

Sjukgymnasten verkade i alla fall intresserad och jag kände att äntligen är det någon som är engagerad och positiv till träning för att bemästra denna vedervärdiga dretsjukdom. Han visade en artikel om en kvinna på som kom att löpträna sig till en bättre hälsa. De hade sagt 6 månader men nu har det gått två år och hon springer och lever än.

Vi kom att diskutera att det visar sig i forskning att personer som tränar kan få bättre resultat eller livslängd genom att man väcker immunförsvaret till liv och tvingar kroppen att jobba. Muskelträning ger effekt det är jag övertygad om och vissa personer känner att när de har tränat så mår de bättre. Givetvis finns det vissa som mår sämre också. Men jag tror bestämt att det är bra. Man mår ju bra när man är frisk och tränar så varför skulle man inte må bra om man är sjuk och tränar. Enligt forskning så kan illamående minska genom träning. Ja ut och träna ni som orkar frisk som sjuk. Man mår bättre.

Vi talade om hur jag tränar och jag tyckte ju att jag har ju GOD kondis! Tjenare. Jag säger att jag går ju ensådär 5-7 km/gång i rask takt.. Men jag har ju bekymmer med detta flåset, andfåddheten så fort jag gör nåt ansträngande.. käre sjukgymnasten säger jo men du vet att du har inte tränat hjärtat... eller lungorna... nehej det kanske jag inte har??!.. du vet att promenad tränar du uthållighet. Jag har ju inte tränat denna kroppen på 1,5 år... då säger sjukgymnasten att ligger du en en vecka mister du 10% muskelmassa.. ujuj härregud inte rârt (konstigt) att jag inte väger mer än jag gör när jag ligger jämt hele tia.

Vi talade om vikt, han tyckte jag var smal.... och jag som tycker att jag är jämt lagom.. Han fick upp mig på en brits, där skulle jag stå på sidan med endast fötter och armbågen i. Hålla upp höften. Tjenare.. skakigt.. du skulle ha sett. Ja jag ser att du jobbar säger han! Sen fick han mig att ställa mig på alla fyra, sträcka fram ena armen och bak med ena benet för att sen möta knä och armbåge.. höger arm gick bra men inte vänster.. gôssen fick ta tag i mig så att jag inte skulle ramla av britsen. Ja han sa att det är ingen idé att träna innan du har stabilitet och balans!! Jag fick några övningar för armar, mage, rygg och rompa som jag ska göra typ en sådär 3 el 5 repeditioner varje dag. Har inte en muskel i mellanpartiet på kroppen och det ska denna man hjälpa mig att få ordning på. Kommer att blir super detta. Jag ska få komma till honom 3 ggr/vecka till att börja med. Nästa date är på torsdag. I morgon är det behandling och då ska jag träna själv. 

Han tyckte att jag ska springa.. för att träna hjärtat och lungor. Okej sa jag.. jag vet inte att jag har sprungit förut men det vore ju bli ett nytt intresse om jag skulle orka det.

Så det är faktiskt mitt nästa MÅL att orka jogga några km utan att gå emellan. Minns förr när jag skulle springa och jag kan känna denna blodsmak i mun än.. usch vad jobbigt.

Ja vi ska se om jag får nån träningsvärk i morgon, känner redan att det drar i både armar och mage, rygg efter dessa få övningar som vi gjorde.. ja men nu är bollen i rullning och jag ska fan i mig träna och bli som den jakthund som jag vill vara.











2 kommentarer:

  1. HÄRLIGT- glad för din skull! Att de inte fått dej till Arvika tidigare då? - men nu är du ju på gång =) Håller tummarna för att du ska nå ditt nya mål! Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Det ska jag försöka! Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.