08 februari 2012

mail till Freiburg

Mitt i veckan är jag trött. Det syns på mig säger de runt om mig att jag inte ser lika pigg ut som dagen innan. Borde nog jobba hemma onsdagar. Ska kanske göra det. Känner i kroppen att jag är trött. Men har inte ont. Bara sliten i kroppen. Ska bli skönt att min kollega kommer tillbaka i morgon. Även om man inte gör så mycket med det är det mycket att hålla i huvudet. Saker tar tid.

Idag gjorde jag det. Skickade ett mail till Freiburg och professor Benward Passlick. http://www.uniklinik-freiburg.de Han opererar lungdelen med laserkniv och gör det på ett sätt som inte förekommer alls i Sverige. Det var där som Kjell varit och fått sina lungor fria från metastaser. Känns nästan overkligt. Tänk om han kan hjälpa mig.. som de har sagt till att det inte går att operera. Ja nu får jag inte bli för glad men jag undrar allt. Tänk om det skulle kunna gå. Hmm ja det går inte att föreställa sig. 

En kvinna mailade mig och tyckte att jag skulle ta kontakt med Tyskland och Freiburg. Hennes man är opererad där samtidigt som Kjell. De bor här i Arvika. Cancervården i Karlstad erbjöd cellgifter och det skulle inte gå att operera. Idag är mannen fri från metastaser. 

Det är ett under, att det fungerar.... men varför säger vår cancervård att det inte går?! Hur kommer det sig att vi inte utvecklar cancervården och följer de rön och erfarenheter som verkar fungera?! Hur kommer det sig att våra läkare och Regering inte vill besegra cancern 2012. Allt fler och fler drabbas av cancer så det kanske är dags att ta till ny teknik. Alla vet så innerligt väl att det säkraste sättet för att överleva är att få bort eländet ur våra kroppar. Men Sverige.... cellgifter... förlegat... onödigt lidande... onödigt ont. 


12 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du får hjälp Sofia fast i Tyskland verkar d som,är ju helt sjukt att dom i Sverige verkar dömma alla lite svårare fall till döden?Ska man bojkotta dom som bestämmer detta o vilka är det?Så mycket pengar som folk skänker till just cancer är d väl själva helvete att man inte kan få all vård på hemmaplan!Blir så arg:(..tänk om du orka driva detta vidare..så alla får veta...Kram

    SvaraRadera
  2. Bra!! att du är en tuffing som tagit och tar ditt liv i dina egna händer och inte låter det ligga och slaska runt som något rätt obetydligt i "sjukvårdens" händer.

    Så jävla hemskt att det är på det här sättet. Man måste alltså först och främst vara om sig och kring sig för att kunna leta reda på vilka chanser/möjligheter som finns. Vilket sjukvården rimligtvis borde kunna informera om.

    Sen är det till på köpet en ekonomisk fråga. Vilka har råd att betala för vården som ger chansen till liv..

    Det gläder mig mycket att du idag verkar ha både tuffheten och möjligheten att kunna resa iväg för att få den bästa vården du kan få.

    Hoppas på riktigt positiva svar!!

    Kram

    Kerstin

    SvaraRadera
  3. DU ÄR EN SUPERHJÄLTE!!!DU HAR MODET STYRKAN HÅRDHETEN FORTSÄTT KÄMPA MOT MOTSTÅNDARNA KRAM

    SvaraRadera
  4. Det är nog så att i Sverige kan dom inte och har inte möjlighet att lära sej det här. Det handlar nog tyvärr om pengar också.
    Det skulle ju vara superbra om det här skulle gå att göra och du visar dom än en gång att det är möjligt.
    Och kostar det mycket pengar så får vi göra en insamling till dej så du har råd;)
    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  5. Heja! Hoppas du får positiva svar från Tyskland och att det går att operera!

    Även jag har följt Kjells blogg och han har ju gjort en otrolig resa!

    Och ja, man blir mörkrädd för svensk cancervård!!! Hoppas regeringen och läkarna i Sverige tar sitt förnuft till fånga snart.

    Stor kram
    Nina (som förlorade sin man i cancer för 1 år sedan)

    SvaraRadera
  6. Hej Sofia...Så bra att du har tagit det första stapplande steget och så får du se vad tiden utvisar.
    Ta väl hand om dig....
    Kram/Maggan

    SvaraRadera
  7. Hej igen.....Gå in på "Georg med Liemannen bakom axeln"-s blogg och gå in på senaste inlägget 7:e febr.om Interflora. Gå in på den 16:e kommentaren där det finns en länk till netdoktor/onkologi. Klicka på den och där får du se något banbrytande inom cancervård i Sverige. Kansk något för dig ?
    Kram/Maggan

    SvaraRadera
  8. Hej

    Jo det är nog närmare så att det är ekonomi som styr sjukvården i Sverige och det är svårt att utveckla kostsamma delar. Men jag kan tycka att man kanske inte behöver ha all expertis överallt i alla länder men att man istället kan få möjlighet att resa dit som hjälpen är bäst. Idag blir det ju endast de som har den ekonomiska möjligheten att finansiera det själv eller som kan få det beviljat genom Försäkringskassan. Men oavsett måste den enskilde patienten ligga ute med pengar tills FK har fattat beslut i frågan.

    SvaraRadera
  9. Hej.
    Har läst lite i din blogg.
    Min syster är svårt sjuk i cancer och såg en artikel i expressen om cancervården i Paris och Freiburg i Tyskland. Såg då att du skrivit om Tysklands klinik i din blogg. Undrar om du kanske kan hjälpa mig med information, nummer eller tillvägagångsätt om kliniken i Tyskland. Tackar på förhand. Mvh Celina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Här är adressen:
      http://www.uniklinik-freiburg.de/thoraxchirurgie/live/leisteoben/kontakt.html

      Radera
  10. Hejsan
    Hoppas innerligt att du kan bli opererad i Tyskland.Jag har själv Sarkom som har spridit sig till lungorna med metastaser som följd.En underbar sköterska på Karolinska pratade med mig om laserkniv som opererade i lungorna.Hon pratade om att man kunde göra det i USA.Läkarna har dock inte nämnt ett ljud om detta.Jag skall bara få cellgifter det känns så gammaldags och förlegat.Jag vill också prova att åka till Tyskland och operera mig.Hälsningar Susanne

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.