23 februari 2012

JAG mot sjukvården 1-0

Under fjolåret innan jag blev opererad hade jag kontakt med patientnämnden eftersom jag var missnöjd med hur Vårdcentralen hade agerat i mitt ärende. Jag tyckte att det tog alldeles för lång tid mellan mitt första läkarbesök och innan jag kom till ultraljud av buken. I efterhand anser jag att läkaren skulle ha gett mig en akutremiss till gyn, en sexuellt aktiv kvinna, 35 år söker för diffusa magsmärtor och viktminskning! 

Detta meddelade jag Socialstyrelsen som utredde mitt ärende. De kom fram till att läkaren hade gjort alla bedömningar korrekt. 

Mitt missnöje fortsatte att gnaga... Jag fick kontakt med patientnämnden som informerade mig om möjligheten att söka ekonomisk ersättning via patientförsäkringen, LÖF. Jag hade inge aning om vad detta var eller att det fanns men jag satte mig och läste och beslutade mig för att göra en anmälan. Jag upplevde ju att sjukvården skulle ha agerat snabbare. Jag minns att jag och min behandlingsläkare diskuterade just att primärvården bör bli bättre på att koppla diffusa magbekymmer till gynekologiska sjukdomar. 

Idag kom svaret (skickade in det i mars 2011) ersättning av patientskada. 

"du har anmält lidande och förvärrad cancersjukdom pga fördröjd diagnos- och behandling av äggstockscancer"

"Vi har bedömt att det föreligger en fördröjd diagnos- och behandling i patientskadelagens mening i samband med läkarbesök 2010-08-11. Du har rätt till patientskadeersättning under tiden som diagnosen och behandlingen fördröjdes".

Jag fick inte ersättning för inkomstförlust eftersom jag trots senarelagd diagnos skulle ha haft samma tid som sjukskriven. Däremot fick jag en mindre summa (3500) för sveda och värk under 6 veckor, men bedömningen är den bästa...

"vår bedömning är att man vid läkarbesöket 2010-08-11 borde ha skickat en akutremiss för gynekologisk bedömning och/eller ultraljud inom en månad, diagnosen hade då kunnat ställas 6 veckor tidigare"  

Härregud.. jag hade rätt! De skulle ha skickat akutremiss till gyn.. Mina tårar rinner nedför mina kinder. Jag vill skrika och ringa till Socialstyrelsen... ett erkännande som räcker bra för mig. 

Sedan fick jag en liten summa  "på grund av diagnosfördröjningen utgår vi ifrån att du har drabbats av ett ökat lidande med oro och ängslan. Du har därför rätt till en särskild ideell ersättning" 

Jag mot sjukvården 1-0





10 kommentarer:

  1. Härligt jobbat! Du är en kämpe! Kramar!

    SvaraRadera
  2. Heja Sofia=)...grattis o bra kämpat!

    SvaraRadera
  3. Heja dej, Sofia...detta kan göra skillnad för andra i framtiden, att de förstår hur viktigt det är med snabba diagnoser, både för samhället, sjukhuset och framför allt för den drabbade. BRA att du tog tag i detta...håller tummarna för att det ska gå bra för dig
    Stor Kram
    Maggan

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Grattis!

    Jan Erik

    SvaraRadera
  5. Toppen, du är stark!

    SvaraRadera
  6. Toppen att du tog tag i det där som gnagde inom dig. Sen är det ännu mer TOPPEN att du fick rätt i din känsla.

    Det som också är TOPPEN är att du skriver om det här.

    Min man har också precis som du anmält till Socialstyrelsen och fick beskedet att läkaren gjort rätt. Typ. Trots att min mans tillstånd förvärrades av läkarens agerande.

    Nåja, nu ska vi snarast sätta oss ner och fylla i en blankett som kanske ger min man lite plåster på såren. Det är TOPPEN att vi nu, genom dig, fick veta att det finns något som heter LÖF!!

    Stort tack!! Tuffing!!


    / Kerstin

    SvaraRadera
  7. Så stark du e', rätt ska vara rätt!!!
    Kram
    //Ika

    SvaraRadera
  8. Bingo! Gôtt när känslan stämmer! Heja heja! Nästa rond blir det 2-0 till dig, oavsett vad det gäller! Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  9. Så jäkla bra!! Du borde stoppa in det där papperet i någon ledig kroppsöppning på nån ansvarig på Socialstyrelsen. Gott!
    Kram Carina

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.