31 augusti 2012

Kiwi juice Box

Ja idag mår jag bättre och livet har återvänt! Äntligen fungerar magen så nu är det bara ryggen kvar. Nu på kvällen kostade jag på mig en liten tablett men den blev för stark och jag blev yr.. men det kan ju va gött kanske.. lite sus på torsdagskvällen var jag värd efter denna vecka.  Känner mig glad.

Dagens projekt blev att införskaffa en ny köksapparat till mitt redan alldeles för lilla kök. En juicecentrifug! Så bra. Varför har jag inte tänkt på det tidigare?! Ja det kan man undra. Men under veckan har min fantasi vaknat och det finns liksom inte någon väg ikring. Om jag ska få i mig vitaminer från grönsaker och frukter  måste jag hitta på nåt.. Apparaten fungerar så att han slungar frukten/grönsakerna i hög fart mot knivar och ut kommer färsk juice på ena sidan och skal, kärnor i en behållare på andra sidan. Smart väl. Hahaha så kul det va.. snabbt gick det och gott blev det.

I valet av apparat var det viktigt att han var lagom, lätt att diska, inte för krånglig och inte tar för stor plats. Han fick inte heller va allför rapplig (ostadig). Men vi fann vad vi sökte och den visade sig bli KANON. Min allra första drink blev en Kiwi Juice Box... "en söt energigivande juice full av c-vitaminer. Vindruvor återställer kroppens alkaliska balans och är dessutom utmärkt renanade, bra på att skölja bort gifter ur kroppen och se till att tarmen fungerar".. Kunde det bli mer passande. Var hos bokhandlarn och fick mig en receptbok, Superjuicer.

Kiwi juice box:  1 kiwi, 1 äpple och 115 g kärnfria gröna druvor

Jag tyckte nog att denna var lite för söt med en konstig eftersmak... Senare gjorde jag en på persika och den blev så god. Man kan blanda vad man vill. I receptboken står det en massa finurligheter som jag kommer att delge er efterhand.

Ja härregud vad jag köpte en massa frukt. Jenny sa att du får inte köpa för mycket, de kan snabbt bli dåligt.. ja det kan de nog bli för jag köpte... mycket!! Men det var det värt, har inte köpt frukt på flera månader.., så mun mätte för öga som modern säger men det var så vackra färger.. Blev så oppspelt inne på affärn att jag bara va tvungen. Men nu ska jag juica flera gånger om dagen och denna kokboka var jämt jättebra. Där finns det recept för energi, kraft, upplyftande och återhämtande juicer. Kommer bli expert. Visste du att kroppens förmåga att absorbera vitaminer och mineraler är som bäst på morgonen!












Att känna uppskattning och glädje efter hårda dagar 
är ett bevis på hur fantastisk kroppen lagar sig själv. 
Att ha en kropp som är hel och fri 
är en lycka större än någonting annat. 
Den som inte ser värdet och gör det arbete, 
den investering man borde.. slösar bort sig själv.

 Jag saknar det som en gång var rent, mitt. 
Min borg är trasig... en ruin. 
Att reparera, hålla den i schack är en nödvändighet.. 
Men jag kan ändå känna en lust 
inför livet som jag ändå måste kalla för mitt. 
Det finns alltid perspektiv - ett liv i frihet. 

 

29 kommentarer:

  1. Åh, vad smart med en juicecentrifug! Bra när man ska undvika frukthinnor -skal och grejer ju.

    Kommer att tänka på en av mina "Sofiors" söner som älskade allt som hade med köksapparater och vitvaror att göra från det att han var riktigt liten. Lekte att han körde med elvisp när andra killar lekte att de körde bil och ville alltid gå ner i källaren och kolla in tvättstugorna med alla maskiner när han sov över hos mig - inte bara i mitt hus utan i bostadsrättsföringens alla fyra källare =) Härligt tycker jag.

    När han var runt fem hade han fått lite pengar som han fick köpa vad han ville för och då köpte han en - tadaaaam - råsaftscentrifug!

    Jag är en sucker för framförallt Brämhults färskpressade apelsinjuice och undrar vad det kostar att få till en liter apelsinjuice på egen hand i köket... Blire det billigare än att punga ut 30 spänn för en färdig flaska tror du? Bortsett från arbetsinsatsen =)

    Kram från Malin, kortisoning

    SvaraRadera
  2. LYCKA att läsa om din dag! GLÄDJE att du känner att livet så sakteliga rinner tillbaka in i dig! KRAFT att ta del av frukt och grönts härligheter! LYCKA att känna i dina ord hur hoppet finns i hela dig! På väg MOT nya tider, håller jag alla tummar och tår för din för var dag som passerar allt friskare och starkare kropp! Som alltid, så härligt att avrunda dagen med att läsa det du delar! TACK! Stor Kram Z

    SvaraRadera
  3. Du må likna din kropp vid en borgruin, men ser du hur det grönskar kring stenarna? överallt slingrar sig ny livskraft, omfamnar dig och håller allting på plats. Vid foten av din grund bygger fåglar bo och livet spirar på nytt för att sedan slå ut i full kraft. Ett gäng murare är på väg att bygga upp dna väggar, händerna fulla av verktyg. På med mixern Fia, mera morötter, ingefära och citron, puréad kokt broccoli är också en super injektion av kraft. Du underbara underbara vackra Fia, guuuu vad du är fantastisk!! Ha en pang fredag! kramelikram Eila

    SvaraRadera
  4. Dikten är helt underbar! Passar bra i den boken som du borde skriva om din resa. Den med blogginläggen. Gläds åt att det fungerar så bra med frukten. Man kan ju använda apparaten även för grönsaker. Ha en dag med stor glädje kraft och styrka!/ irre

    SvaraRadera
  5. vad kul att du hittat rätt apparat! Vi har en nästan likadan som används till allt i frukt o grönsaksväg när behovet finns.
    Det är väl det där med diskningen som jag kan känna tar emot men det är ju bara masken som visar sej!
    Du ser det kommer att bli en härlig färggrann höst på många sätt!
    Kram / Inger

    SvaraRadera
  6. Å vilken glädje att läsa om din torsdag!Blir alldeles lycklig när jag ser dig entusiastisk handla massor av frukt på affären!Så underbart att du ständigt hittar nya lösninger.Det är jo det du är så fantastisk bra på - att se lösningen och möjligheten istället för problemet!Fattar du hur mycket du lär mig och andra genom att dela din resa?Det finns inte ord för det.Du sprider klokskap,glädje,mod,kraft och så mycket annat.Helt enkelt för att det är det som er du.Du är mod,kraft,glädje,klokskap och massa mera till!
    Tack också för dikten,så vacker!
    Önskar dig nu en härlig fredag i glädjen och kraftens teckn.Du är amazing!
    Stor kram och klem,S

    SvaraRadera
  7. Wow det är ju toppen med en massa nyttiga vitaminjuicer! Fiffigt Fia :-)
    Det är så upplyftande och inspirerande att få följa dig på din resa! Du gör verkligen skillnad för så många! Du är grym! Go Fia Go Fia!
    Kramar // Cia

    SvaraRadera
  8. Fina ord, Sofia:) Glöm inte att du kan pressa grönsaker också, och rotfrukter. Massor med nyttigheter!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Snålvattnet rinner när jag ser de fina bilderna. Råsaftcentrifug kanske är något för en "vanlig dödlig"?

    SvaraRadera
  10. Så härligt, jag förstår att din kropp skriker efter alla välgörande vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen.
    Klart att du fick spel i fruktdisken, hihi.
    Underbart att höra att du mår bättre, må det fortsätta så!

    Vet inte om du redan har receptet på kräftsoppan, men jag skriver det här ändå - som jag gjorde den:
    2-3 morötter
    1 stor brk mjukost med kräftor, räkor, krabba el likn.
    Minst 2 dl creme fraiche, gärna mer
    Dill
    Lite lök (jag tog vanlig gul, ca 1/4 lök)
    En burk med kräftstjärtar eller räkor i spad
    Vitlökspulver
    Svartpeppar

    Grovriv morötterna och finhacka löken, lägg i stor kastrull med lite smör, bryn.
    Tillsätt 1 L vatten och två fiskbuljongtärningar.
    Blanda ner maizena-redning efter behag (eller pudra över ett par msk vetemjöl).
    Låt koka ca 10 min.
    Tillsätt hela osten och all creme fraiche, och dillen.
    Rör om ofta och låt allt koka ihop.
    Pudra över vitlökspulver i den mängd du gillar.
    (Jag var lite försiktig, vill inte ta bort skaldjurssmaken, bara berika den - fast jag älskar vitlök.)
    Peppra.
    Häll av spadet från kräftbitarna/räkorna och tillsätt bitarna.
    Låt det bli varmt (ska inte koka). Klart!
    Efteråt kan du för säkerhets skull mixa soppan så den blir helt slät - så blir magen glad, hoppas jag :))

    Skickar massor av hejarop och varma kramar till dig!
    Aina

    SvaraRadera
  11. Vilken glädje du utstrålar idag - vad underbart att se! juicecentrifugen är ju klockrent. Massa bra vitakaniner rakt in i din kropp.
    Vill tipsa om en bok om gröna drinkar som heter Grönt för livet och är skriven av Victoria Boutenko. I den kan du säkert hitta än mer inspiration till fler drinkar som är kanon för din kropp. /CR

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar läsning!!! Din glädje känns hela vägen.
    Underbart att du åter hittat en förträfflig lösning på det som "strular" till ditt liv.
    Hoppas du haft en riktigt härlig fredag och att kvällen blir fin och mysig.
    Jag hejar på dig Fia - alltid!!!
    Kramar
    Christel

    SvaraRadera
  13. Håller med ovanstående, du inspirerar och sprider sån fantastisk glädje och livskraft Fia!!!
    Du är bäst ❤❤❤
    Kram Vera

    SvaraRadera
  14. Hej Fia!
    Vilka vackra och färggranna frukter. Mums, med frukt och grönt tycker både öga, mun och kropp. Du är mej en finurlig tjej som hittar lösningar på alla dina hinder. Underbart. Ha en mumsig fredag.
    Kramiz Annika

    SvaraRadera
  15. Gå på hälsokosten och köp dej Spirulina också och blanda i. Ta väääldigt lite i början så att kroppen långsamt får vänja sej. Ger mycket energi innehåller mycket protein och vitaminer som kroppen behöver. Den rensar ut kemikalier och tungmetaller också. Kanske inte helt fel att rensa kroppen lite;) Sök mer på nätet om den om du är intresserad;) Hoppas du testar. Den hör till superfoodmaten. Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var bra förslag Jeanette.//June

      Radera
  16. Den 1:à meningen, i dag mår jag bättre och livet har återvänt, den gjorde mig mkt glad!
    Att experimentera och smaka sig fram bland de olika fruktjuicerna! Är det de livet b l a handlar om att uppleva det lilla i det stora!? Kram G-B

    SvaraRadera
  17. Hej Sofia! Ja perfekt med en juicecentrifug. Jag fick en sådan av miljonlotteriet och har börjat använda den lite nu. Om du vill ha recept så kan du gå in på Anna Skippers blogg/websida så får du lite bra tips. Jag har hennes en bok på juicer också. Den första jag gjorde var rödbetsjuice som ska vara väldigt blodrenade och nyttigt.
    Recept:

    4 Rödbetor
    2dl vitkål (också renade och cancerförebyggande)
    2 morötter
    1 dl alfaalfagroddar
    Kör alla ingredienser.

    + spirulinaalger eller en blandning av flera alger på pulver som kan blandas i. Ska själv skicka efter detta. Jag köpte en smoothieblandare på rean som man kan göra smothies på morgonen. Den var ju helt perfekt. Bara ha i blåbär, jordgubbar, kiwi å banan mm sånt du får över så det inte blir förstört och sedan lite yoghurt och köra den så har du en morgondrink. Jo Rosenrot ska jag också inköpa för det ska vara uppiggande så man ej är så trött som jag é just nu.
    Oj blev mkt tips hoppas du inte redan har slutat läst..hi..hi
    Kram och lycka till med juicecentrifugen och blev glad att höra att du fått ny energi igen.

    Trevlig lördag// June

    SvaraRadera
  18. Jag har använt alger och drinkar 1,5 år nu efter en utmattning och det har hjälp mej otroligt mycket:) Jeanette

    SvaraRadera
  19. En sprudlande glad Fia! Jaaaa mer av den medicinen. Den läker mkt tror jag... Klem Ola

    SvaraRadera
  20. I am extremely inspired together with your writing skills and also with
    the format on your weblog. Is this a paid subject or did you modify it yourself?

    Anyway stay up the excellent high quality writing, it is rare to peer a nice blog like this one these days.
    .

    my website - krudy-nyh.sulinet.hu

    SvaraRadera
  21. This web site really has all the info I needed concerning this
    subject and didn't know who to ask.

    Also visit my page reverse osmosis filtration

    SvaraRadera
  22. Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you're just extremely fantastic. I actually like what you've
    obtained right here, certainly like what you are stating and
    the way in which during which you say it. You are making it entertaining
    and you continue to care for to keep it smart. I cant wait to learn far
    more from you. This is actually a terrific site.


    my web-site ... “eat your Fruits and vegetables”. now

    SvaraRadera
  23. I am extremely impressed with your writing skills as well as with the
    layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing,
    it is rare to see a great blog like this one today.

    Take a look at my web site Reverse Osmosis Filtration

    SvaraRadera
  24. Link exchange is nothing else however it is just placing the other person's website link on your page at suitable place and other person will also do same for you.

    my web-site ... flashlights you shake

    SvaraRadera
  25. Woah! I'm really loving the template/theme of this site. It's simple, yet effective.

    A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between usability and appearance. I must say you've done
    a very good job with this. Additionally, the blog loads extremely quick for me on Safari.
    Outstanding Blog!

    Look into my blog post; flisol.cl

    SvaraRadera
  26. Hi there, You've done an excellent job. I'll certainly digg
    it and personally suggest to my friends. I am confident they'll be benefited from this website.

    Here is my blog post; christmas shopping

    SvaraRadera
  27. Fabulous, what a weblog it is! This web site provides
    valuable facts to us, keep it up.

    Also visit my webpage reverse osmosis filtration

    SvaraRadera
  28. You need to be a part of a contest for one of the finest blogs
    on the web. I most certainly will highly recommend this blog!


    Review my web page christmas shopping

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.