22 augusti 2012

Kortisonkur

Finns kvar på salen som skulle ha varit mitt hem för bara en natt. Har redan hälsat två kvinnor lycka till i hemmet men kvar är jag. Så nu står återigen sängen tom bredvid. Skönt att va själv under natten.

Eftersom jag har rätt att komma direkt in när det behövs har jag lärt känna en del av arbetarna här och det är jämt kul att träffa dom. De allra flesta är super. Då är jag riktigt glad och nöjd åt den sjukvård som finns, nära. Men nu är jag rätt pigg när jag är här.

Stoppet släppte under natten men min mage har gått i strejk. Fått problem med att äta och att behålla det. Efter lunch fick magen vila och det är fasta som gäller. Näringsdropp nu i natt. Åker hem om jag får behålla frukost och lunch i morgon utan besvär. Måste tvätta.. Det är ju torsdag!! Hehe

Läkaren sa att vi beställer en röntgen med sond genom tunntarmen för att känna hur trångt det är. Detta görs inte nu utan remiss skickas. Uj vad det låter jobbigt. Orkade inte ens fråga om de söver mig!! Men troligen inte.

Har fått prova lite ny medicin mot kramp i magen och den va bra. Sen får jag en kur med kortison en vecka för att minska svullnaden. Smart! Läkarn har varit här flera gånger under dagen. Hon sa att det är bättre om jag är här för då kan de hjälpa mig mot att när jag är hemma! Ja det köper jag.

Ja oavsett så känns det bra att vara här nu för jag har inte mått så bra idag när jag har ätit. Illamående. Nu mår jag bra men det för att jag slipper äta och då mår jag inte illa!!

31 kommentarer:

  1. Vackra, kloka, fina du - tänker på dig och håller alla tummar och tår att du mår bättre imorgon och får en riktigt god natts sömn. Tack för att du delar med dig av allt som händer dig längs din resa. Massa kramar och kärlek.
    /Caroline

    SvaraRadera
  2. Det var en väldigt klok och förnuftig läkare du berättar om. Skönt med hjälp som är nära till hands om det kniper. Nu håller vi tummarna för att magen fått vila och du får behålla frukosten och lunchen idag. Ja jisses vad jag lär mig om både det ena och det andra genom att följa din blogg, tack söta ungen för ditt mod att berätta om det svåra och jobbiga också. Ha det kul i tvättstugan ;)) Kramelikram Eila

    SvaraRadera
  3. Du verkar väl omhändertagen och din inställning till det som händer är beundransvärd och fantastisk! Jag önskar dig en vilsam torsdag! Du verkar vara en riktig doer och då ska man nog vila mer än man tror man behöver i en sådan här situation. Hoppas de kommer tillrätta med lilla magen./irre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit riktigt bra så nu har jag lärt mig lite nytt om min mage. Kram

      Radera
  4. Du resonerar så objektivt och intelligent. Jag blir väldigt imponerad och önskar dig all friskhet i världen! Tack för allt du delar med dig av till oss (vi som inte drabbats av sjukdomen men troget följer din resa mot friskare inlägg för inlägg) som aldrig kan förstå vad du går igenom! Du måste vara en av kandidaterna (vinnaren om du frågar mig) till priset ''starkaste människan genom tiderna''!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för all friskhet.. det behöver jag. Stor kram

      Radera
  5. God morgon Fia! Hoppas du fått sova gott inatt och att frukosten fått stanna kvar. Bra att du varit på plats för snabb och effektiv hjälp och härligt att det är många fina människor som jobbar där och tar hand om dig.
    Nu hoppas jag att du känner dig starkare och får behålla maten så du får komma hem. Och så hoppas jag att undersökningen blir snart så du får veta.
    Tänker massor på dig och skickar kramar och kärlek.
    Du är fantastisk Fia, glöm aldrig det!!!
    Christel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Christel för ditt stöd. Nu är allt bra igen. Kram

      Radera
  6. Godmorgon....Skönt att du mår bättre nu. Det är alltid svårt att komma igång med att äta när man haft dropp, jag vet. Så man får ta det försiktigt. Men du fixar detta också och även röntgen framöver. Skönt att få det gjort och se vad de kan göra. Ha en bra tvättdag...
    Kram Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli bra med en röntgen frampå så jag får se hur pass trångt det är i tunntarmen. KRAM och må väl.

      Radera
  7. Lill-Fia stanna där du är, tills det har vänt.
    Kortisonet lugnar även ner ditt illamående.
    Tänk inte på tvätten, kom till mig så får du tvätta tumla o greja så mycket du vill:)
    Kram
    Ika

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha tackar för erbjudandet Ika! kram

      Radera
  8. Känns tryggt att du har allt du behöver runt dig just nu, och att du är omhändertagen! Massor av styrkekramar till finaste du // Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har varit bra allihop och det känns bra att få komma hem igen och må bättre. Kram

      Radera
  9. Skönt att höra att du blir väl omhändertagen. Tänker på dig.
    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Hihi, tyckte du skrev "de allra flesta super"... höll på att smälla av:)
    Skönt att de tar hand om dig, tänker på dig.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha det kanske var så jag menade =) hihi.
      Såg att K blitt dålig igen =(
      tack för allt. Kramar

      Radera
  11. Så bra att du är på plats där de kan ta hand om dig och visst finns det många underbara människor i vården. Ta nu hand om dig ordentligt. Här kommer kärlek och en stor varm kram. L

    SvaraRadera
  12. Ibland glimmar det till riktigt bra hos läkarna :-) Underbart att du fick möta en klok sådan. Håller alla tummar å tår för mkt snar hemgång för dig, men den där tvättstugan kan allt gott vänta. Ligg du å vila på sofflocket istället, vettja :-) Må allra bäst finaste Fia! /Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha har svårt för det ja vettu!! Men i morgon ska jag bara göra det som jag måste!!
      Ha det bra och tack för ditt stöd kramar

      Radera
  13. Hej fina Fia!
    Måste säga att du är helt fantastisk!! på såååå många sätt. Det du går igenom, på det sätt du går igenom det, ditt positiva förhållningssätt, att se det härliga i det lilla, att du delar med dig till oss, att du orkar så mycket......plus allt annat fantastiskt som du är :-). Skickar dig en hel uppsjö av kärlek och positiv läkande energi!
    Kram, Freja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Freja och jag hoppas du får en skön helg

      Radera
  14. Tänker på dej Fia ❤. Tack för att du delar med dig. Stor kram V

    SvaraRadera
  15. Hoppas du mår bättre och att du har återhämtat dig! I morgon en ny dag med nya möjligheter! Stor kram till den bästa Sofia //G-B

    SvaraRadera
  16. Godmorgon vännen!

    Härligt att vakna till ditt alltid lika positiva blogginlägg oavsett vad du råkar ut för. Du är i goda händer och det känns skönt. Hoppas du snart får hjälp med din passage i tarmen så du slipper ha ont där. Jag skickar ljus och värme till dig från sängen här hemma :) har lagt mig igen efter skjutsat dotter till skolbussen. Skönt med lite egentid. Skickar om en stund och ta hand om dig. Kram June

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.