16 augusti 2012

Lymfan..

Blev en runda på golfbanan idag inför att jag skulle träffa en sjukgymnast. Gick inte så bra med spelandet. Men nu får det bli vila inför tävlingen på lördag. Ska bli skönt att ta det lite lugnt i morgon. Känner mig sliten.

Sjukgymnasten kollade och tyckte inte att jag hade några större bekymmer. Fötter och ben var okej. Kanske lite bak på rumpen och låren. Men hon visste ju inte hur jag ser ut i vanliga fall! Fram under stomin är det där som det märks. 

Givetvis gör tyngdlagen sitt så en dag som jag utsätter kroppen för ansträngning kan man använda stödbyxor som sitter åt. De måttbeställs och så kan man sy ett hål så att stomipåsen kommer utanför. Bra väl! Då kan jag ha dem när jag går/står mycket. Jag märker bara av det efter en golfdag. 

Inför arbetet är det samma som gäller. Kroppen klarar inte för långa sittstunder utan behöver vila. Fan vad jävla skit allt är. Börjar inse mer och mer att jag aldrig kommer att kunna vara som förut. Kroppen håller inte. Nu vore det allt bra om man kunde byta body! 

När det gäller lymfan så är stödstrumpor mm som är det bästa som hjälp. Hon sa att det kan bli bättre nu när jag har slutat med cellgift så det spörs och se.

Fick flera övningar som kan hjälpa att öka tillströmningen och som kan hjälpa till att skapa nya vägar från buken upp till armhålan istället. Lymfan arbetar som bäst på natten när vi ligger. Vi har lymfa i buken och i båda armhålorna.

Djupandning är första övningen. Ligger på rygg och händerna på magen. Andas sen med magen. 

Sen skulle jag stimulera lymfan i armhålorna med en fast hand, cirkelövning. Inte för hårt bara så att lymfan vaknar liksom. 

Sen ska jag dra handen som när man "klappar katten" på 1) sidan höft, bröstkorg nerifrån och upp, 2) baksida lår och rumpa, 3) lår upp mot höften samt 4) under stomi ut till höften. 

Simning är den bästa träningen för dessa besvär. Ja vi får se hur jag gör med det. Har inte varit på badhuset sen operationen på grund av alla baciller.

Sjukgymnasten tyckte att golf och övrig aktivitet som jag orkar är bra. Att röra på sig har visat sig ge goda effekter. 

Ja detta har jag provat idag och det gick bra. Idag har varit en bra dag. Kram





16 kommentarer:

  1. Jaaaa vi gillar En Bra Dag! :-) Livet kanske inte blir som förr igen, men vill man backa till historien? När man har en chans att göra nytt och göra om. Eller bara annorlunda? Framtiden kan vi alla bidra till att påverka. Men det börjar med här och nu. Just nu i denna sekund kan jag göra många olika val... TACK Fia!! Massor av glädje å styrka till dig!! Ha en bra vilofredag. Gonajti /Ola

    SvaraRadera
  2. Förstår att du tycker det är skit att kroppen inte hänger med och är som du önskar att den vore. Tack för att du delar med dig Fia. Du gör verkligen skillnad i många andras liv genom din blogg. /CR

    SvaraRadera
  3. God morgon Fia! Jag är nog inne på samma spår som Ola här ovan. Livet har ett sätt att ta sina egna vägar oavsett vad vi själva vill tvinga in det att göra. Valet är ju dock alltid vårt eget, antingen tvingar vi kroppen att gå mot sig själv eller så lyssnar vi på den och låter energin verkligen växa i styrka och följa livets flöde. Använd tvång och livet/kroppen serverar dig garanterat genast hinder/problem. Respektera att idag inte är igår och aldrig någonsin kommer att bli, lika litet som att vatten rinner baklänges. Du kommer istället garanterat få uppleva hur saker och ting på ett förunderligt sätt arbetar tillsammans för att det ska vara lätt och enkelt. Jag menar inte att vara hurtfrisk, bara konstaterar att du själv väljer om du ska plåga din kropp i onödan eller vara snäll mot den. Inte helt fel att göra saker och ting annorlunda mot "som vanligt". Ha en jätteskön fredag Fia! kram Eila

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara instämma i vad föregående talare har skrivit. Kunde inte uttryckt det annorlunda. Nu Sofia gäller det att du anpassar dig till det nya och med nyfikenhet ser vart det bär framåt. Du har kraften och insikten! Jag önskar dig en lagom ansträngande golfrunda!!/ irre

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer helt i Olas och Eilas kommentarer. Man får lära sig att ta nya vägar, för tyvärr går inte livet att backa. Försöka göra det absolut bästa av de förutsättningar man har just nu. Det finns så mycket att glädja sig åt, de små små sakerna i livet som vi oftast inte ser. Annars tycker jag du ser så realistiskt och nyktert på din situation. Det här kommer att gå bra. Ha en skön vilofredag. Imorron är det en annan dag.
    Stor Kram
    Maggan

    SvaraRadera
  6. Styrkekramar till dig! Förstår helt din frustration över att inte klara allt det du tidigare har klarat. Fokusera på allt fint och underbart du har i ditt liv och gläds och var tacksam för det. Allt detta ger dig insikt om att du är nöjd med det du har idag! Och att du inte vill vara det förutan. Det har gjort dig till en mer ödmjuk och närvarande människa. Det är stort! Massa kramar // Cia

    SvaraRadera
  7. Simning är ju alldeles underbart - speciellt så här års när man kan ta sig ut för en simtur i en spegelblank sjö! Det är ro för själen, det säger hon som älskar att bada i ur och skur.
    Kram på dig Sofia

    SvaraRadera
  8. en stor kram och massor av kärlek skickar jag till dig

    SvaraRadera
  9. Härligt med handfasta tips från sjukgymnasten. Hoppas att du har haft en skön viladag och jag önskar dig en skön fredagskväll.
    Stor varm kram L

    SvaraRadera
  10. Styrkekramar till dig. Hoppasdu får en fin helg...kram

    SvaraRadera
  11. Vad du kämpar! Jag måste säga att du är storartad som håller humöret uppe och skriver så mycket och ger så mycket! <3 Förstår din frustration också. Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Tack Sofia för dina härliga inlägg, vilken energi du har önskar jag hade detsamma :) det är så roligt att läsa dina inlägg. Kram June

    SvaraRadera
  13. Förstår med din frustration Sofia, att inte vara så stark du var förr och inte kunna göra det du vill riktigt. Men du gör det till en bra dag iallafall vilket är helt underbart:) kramar till dig, massor!!!!

    SvaraRadera
  14. Massa kramar och kärlek från mig till dig och ett stort lass med kraft och energi! Önskar dig en fin lördag.
    /Caroline

    SvaraRadera
  15. Har ungefär samma problem som du med lymfan. Försöker så gott jag kan bemästra det med hjälp av stödstrumpor, egenvård mm. Men det bästa, jag unnar mig att gå till en lymfterapeut regelbundet. Det är underbart......... Kram på dig/Lena

    SvaraRadera
  16. Massa massa kärlek till dig!!
    S

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.