26 augusti 2012

Njuter av kortisonkuren

Smärtfri söndag, skönt det för mig. Fick lite hjälp med städning idag inför veckan. Har försökt att inte ta ut mig utan bad om hjälp. Att slippa dammsugningen är lyx. Gillert inte.

Är inte ond i kroppen efter igår och det beror på kortisonkuren som jag fortfarande står på nån dag till. Verkligen njuter av tiden av dosen så att jag får smaka på orken med livet. Det är såhär som man mår som frisk och det är en härlig känsla som jag verkligen längtar efter. Men det glädjer mig att verkligen kunna få uppleva den genom medicinering... nån dag till i alla fall. Så att man vet hur bra det ska vara.. Lätt att glömma.

Kortisonet ger även matlust så idag har det smaskats på det mesta, med slät konsistens. Ska kösta på mig nåt mer göttit nu innan jag gör entré till paradiset. Hihi.

Födelsefirande för farmor, 85, blev bra. Fisken var god men tyvärr tas inte maten emots av kroppen min som jag önskar. Men det kanske blir bättre om ett tag. Som om det inte får rum liksom.. Jaja.

Min dietist är föräldraledig nu så jag måste kontakta hennes ersättare. Lite extra guidning nu i denna matresa kanske hon kan hjälpa mig med.

I morgon är det prover inför tisdagens Avastin kur. Vet inte om jag verkligen vill ha den sista?! Du vet att Avastinet gör sitt på tarmen. Biverkning. Är inte helt övertygad om att det är värt det. Kanske det är det som ger mig så stora bekymmer nu. Nja får ta en diskussion med min behandlingsläkare frampå.

Ikväll har den lille varit på besök.. Så snuvig, så liten, så söt.











14 kommentarer:

  1. Helt rätt Sofia! Även om kortisonet ger en slags "falsk" pigghet är det bara att njuta av färden. :-) Skrev inte det tidigare men i fredags var jag både på jobbet några timmar samt shoppade mig ett bar byxor på Åhléns tack vare kortisonet i samband med cyton dan innan. Visste ju så klart att jag skulle bli trött senare, men det är värt det för att få vara frisk en dag!

    Sov gott nu!

    SvaraRadera
  2. Uj, glönde skriva under i kommentaren ovan:

    Malin i Örebro

    SvaraRadera
  3. En sådan vacker bild!! Önskar dig många pigga krya och glada dagar! Så skönt att få hjälp "på traven" när kroppen inte riktigt når dit själv! Att vara frisk och pigg är en sådan sanslös lyx och jag njuter i fulla drag - för så har inte mitt liv sett ut jämt inte! Så jag håller varenda tumme och tå jag har att du snarast ska åter få de "friska livet" tillbaka på heltid! Ha en fantastisk måndag! Stor kram till Dig!

    SvaraRadera
  4. Hoppas innerligt att verkan av kortisonet sitter i ännu ett par dagar så att du kan få njuta av smärtfria dagar med stor hunger. Tack för att du delar med dig av din resa. Vilken rikedom att få följa den - TACK! Kramar och kärlek.
    /Caroline

    SvaraRadera
  5. Önskar dig alla dagar friska! På riktigt eller kortisonfejkade, spelar ingen roll just nu. :-)
    All kärlek å styrka till dig!! /Ola

    SvaraRadera
  6. Sofia, du lär mig varje dag att uppskatta det jag har, bra som dåligt. Du gör skillnad i mitt liv!/ irre

    SvaraRadera
  7. Så skönt att höra att du fick en smärtfri söndag. Som de har skrivit ovan så spelar det ingen roll om det var med hjälp, huvudsaken att det känns bra för dig. Hoppas på många fler smärtfria dagar framöver.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Underbart att läsa att gårdagen var smärtfri och att du hade matlust. Helt fantastiskt!
    Tack igen för att du så generöst delar med dig av dig själv och din resa!!! Det är stort och du gör skillnad.
    Kramar från mig
    Christel

    SvaraRadera
  9. Så glad jag blir över att höra att din söndag var smärtfri. Det är du så värd!! Hoppas av hela mitt hjärta att du och dietisten kommer fram till några lösningar som fungerar bra för dig och din tarm. Maten är jo faktisk en så viktig del av läkningsprocessen. Kroppens bränsle..Hoppas det har gått bra med dina provar idag.
    Du är fantastisk och så fyll av styrka. Tack för att du delar med dig.

    Stor kram S

    SvaraRadera
  10. Hej Fina Fia, Så skönt att höra att din söndag var utan smärta och att du har matlust. Maten är så bra och viktigt för dig på alla sätt och vis.
    Du är så fantastisk! Stor varm kram till dig! L

    SvaraRadera
  11. Lyxsöndag! Smärtfri och hjälp med städningen! Bra att du sparar lite på krafterna!
    Hoppas att allt snart löser sig med magen och tarmen också!
    Massor av styrkekramar till dig! // Cia

    SvaraRadera
  12. Det är så lätt för oss friska att glömma vilken gåva det är att vara hungrig och kunna äta mer eller mindre allting vi vill. Jag är så glad att du för en stund kan känna hur gott det är, bara att njuta på. Hoppas måndagen varit riktigt bra so far. Kramelikram Eila

    SvaraRadera
  13. Hej Fia!
    Vad skönt det låter med smärtfri söndag och lite städhjälp. Matlust är ju också viktigt för välbefinnandet. Tack för att du delar med oss.
    Kramiz Annika

    SvaraRadera
  14. Fia du verkar haft en ovanligt trevlig söndag! Städhjälp och födelsedagskalas med mkt mums, mycket ork och besök/besökt både gammal och ung! Härligt! Önskar dig fler sådana dagar, one by one...kram G-B

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.