22 januari 2012

nothing else matters..

Längtar och väntar med stor spänning på den sista delen i Viktoria Bergmans svaghet. Minns första delen som inköptes i Uppsala, när jag opererades i april härregud det är ju snart ett år sedan. Minns att jag tyckte att det var så länge att vänta ett år på sista delen.. men nu är den snart här. 

Det är en samling böcker som satt djupa spår i mitt inre bibliotek där handlingen är något av det bästa som jag någonsin har läst. Fängslande.. magiskt och outstanding. Finns inga ord. Gillar även Lars Keplers senaste, eldvittnet. Mycket bra läsning. Gillade den skarp. Läser gärna deckare och hemska självupplevda berättelser. Vet inte varför jag fastnar för sånt men de ger mig väl något. Känslomässigt.

Ser på tv om pingiskillen som fått en urinblåsecancer. USA har en behandlingsmetod som inte utförs i Sverige pga att den är på forskningsstadiet och så saknas det pengar. Forskningen är flyttad från Sverige till Kina! Den svenska professorn säger att de följer de lagar och regelvärk som finns och Socialstyrelsen kan inget göra. Att ta fram ett nytt läkemedel kostar omkring en halv miljard kronor. 

Killen erbjuds palliativ vård. Jag skulle inte vilja vara hans läkare. Vilka besked att lämna. Det är helt galet. Sverige är så sjukt att vi har kommit till det stadiet att här väljer vi vilka människor som får en chans till överleva och resten får acceptera. Se till att få "rätt" cancersort. Hur hemska får människor vara mot varandra?!  

Papperslappar med döda gubbar och gummor. Eftersom välden är knas känns det som om vi till slut kommer att förinta oss själva. Är det kanske dags för den omtalade domedagen.. 

När du blir sjuk finns ingen verklighet.. allt är förenligt med alla filmer som handlar om slutet.. kaoset. Det gäller bara att bli frisk. Nothing else matters....  

kvällens låt: Metallica 








3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder, med känslor, på din blogg! Och helt fantastiska vantar!
    Jag kan rekommendera boken "Människohamn" av John Ajvide Lindqvist. Ruskigt bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Agneta. Den har jag inte läst men gillade mycket pappersväggar och låt den rätte komma in.. denna ska jag läsa frampå. Tack för tipset.
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.