31 juli 2012

känner kroppen min

31 juli. Det är nu 2,5 månad sedan jag gjorde min senaste röntgen av bröstkorg och buk. Nästa är inte förrän om drygt 1,5 månad. Senarelagd en dryg månad pga mina viloveckor.  


Idag hade jag ett ultraljud inplanerat efter (19:e/29:e) behandlingen för att se över mina njurar. Tyvärr är de inge vidare bra. Jag känner inte av det speciellt.. än.. jo lite i ryggen. Nu är det båda två som är påverkade (ena i maj) och enligt röntgenläkaren så måste de NU ta beslut om fortsättningen. 


Ujuj.. vill inte ens tänka på vad som komma skall och förstår att det kan innebära kateter, på minst den ena, för att spara. Utan njurar är det gonatt. Men jag hänger ingen läpp för det idag. Kan inte ta ut nåt i förskott. Kan ju ha lite TUR där de kan ordna det inifrån.. Haha jag har sällan tur men du ser.. man kommer långt på att va helt störd och tro att allt är möjligt!! Blundar så länge och hårt det bara går, för detta vill jag inte!   

Helt makalöst så visade mina prover idag normala värden, Yes det är bra. Blodvärdet är 139 och njurvärden bra. Men CA 125 provet som är den cancermarkör som man brukar gå efter var inte det bästa. Tyvärr har det inte sjunkit som förväntat. Förra gången var det 632 och nu 625 (ska vara under 35 på en frisk). Men jag "hoppas" att det beror på felvärde.. det kan bli så om det retar i nån hinna. Men du vet att för ett år sen hade jag 121 efter operationen men så ökade det till 1230 (februari). Nu är det halverat efter 5 månader med cellgifter!!! Härregud.. det är bara KNIVEN som gäller om man ska överleva cancer! 


Med detta som facit tror jag att cyten har gjort sitt och inte gör nån verkan längre. Det gör mer skador i kroppen min. Jag får inte längre den smärta i magen som mina tidigare cytbehandlingar har medfört. Det ska KÄNNAS liksom att man har fått behandling. Men de senaste två, tre gångerna har detta uteblitt. Behöver vila kroppen ett tag istället, innan det är alldeles för sent.. men nu är jag ingen doktor men jag känner kroppen min.  

Förstår inte hur jag kan visa så bra blodprover när ultraljudet visar annat. Hmm vill tro att jag försöker anpassa mig efter min nuvarande förmåga så att jag kan vara så friskt som möjligt i vardagen och att det är det som gör det. Då kan jag göra det som jag tycker är roligt så ofta det går och får för den tiden slippa mitt onda. Vill inte fokusera så mycket på det som håller på att erövra min värld. Haha det kanske det redan har gjort men faktiskt så är jag MEST timmar här hemma och här behöver jag inte va sjuk.. bara ibland. 


Idag när jag gick till cyten tänkte jag.. jaha detta är mitt jobb för tillfället det. Härregud.. Men när jag låg och väntade på röntgenläkaren tänkte jag att detta tycker jag inte om.. det är då verkligheten inte går att förbise. Inte ens jag klarar det.. inte förrän jag steppar därifrån! Glömt. 

Idag är en superdag och jag mår sååååå bra. Så skönt att ha proppat kroppen full av kortison så att jag kan känna mig NORMAL för en dag. Just nu skulle jag kunna ta och bestiga K2 eller nåt och jag mår så himla bra inuti. Går inte att beskriva i ord hur man mår. Men när kroppen själv har kämpat och kämpat i motvind så gör kortisondosen SUSEN. Det är nu som jag får lusten att LEVA eftersom det helt plötsligt känns som det ska kännas. Då hämtar jag in all kraft och fyller mina tomma depåer om hur ljuvligt livet egentligen är. Det som är så lätt att glömma bland allt krångel, smärta och bedrövelse. Men idag.. finns inga hinder. Bara möjligheter.

                     
                      Stadens gamla vackra hus skrapas.. som det ska göras. 
               gör detsamma med mig.. skrapa och måla sen nytt!
               

20 kommentarer:

  1. Kraft och styrka till dej! Så bra metafor - skrapa och måla nytt, jaaaaa!!! Stor kram Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor kram tillbaka
      Hoppas du har det bra och njuter med ditt nya växthus. Blev så bra. Såg bilderna på bloggen.
      Kram

      Radera
  2. Åh så jag önskar dig många såna dagar, där du mår bra!
    Hoppas att de eländiga krymper ihop och förtvinar efter dagens anfall!
    Beundrar så ditt sätt att tackla alltihopa och att uppleva det fina i små vardagshändelser.
    Det borde vi alla öva på - ingen vet när de kanske inte alls är självklara längre!
    Mixer verkar vara ett bra verktyg, då har man ju en chans att känna och njuta av olika smaker - och magen kanske ändå håller sig lugn och snäll.
    Skickar massor av varma och stora kramar till dig!
    Aina

    SvaraRadera
  3. Det är så underbart ströläsa hur du njuter och tar vara på din dag! Jag blir så glad av det! Stor kram och massor av mer styrka tilldig fina Fia! // Kramar Cia

    SvaraRadera
  4. Så underbart att läsa att du har haft en riktigt bra dag. Jag hoppas innerligt att även morgondagen din blir lika bra om inte bättre! Du har sån otrolig styrka Fia, det är något makalöst. Jag tackar dig ödmjukast för att jag får möjligheten att följa dina steg framåt och allt jag lär mig av din inställning till livet - TACK!
    Massa kramar och kärlek
    /Caroline

    SvaraRadera
  5. Varma styrkekramar till dig! Att läsa det du delar med oss ger mig perspektiv! /Magda

    SvaraRadera
  6. Återigen stort tack för att du vill kommentera våra kommentarer. Jag blev glad av det, så här på väg till jobbet. Är det kanske just det som livet går ut på, att vara glad i stunden och just också njuta av ögonblicket. Resten finns inte annat än i fantasin ( framtiden) eller minnet (det som varit). Vi borde lära oss av våra medpassagerare i livet: djuren o växterna. De tar dagen som det kommer, jag ska ha detta fokus under dagen! Jag tror också på att vi är våra bästa läkare själva även om sjukvården är fantastisk. Så fortsätt känna vad du tror är bäst för din kropp. Du är den som är expert på den. Jag önskar dig en spännande dag!/irre

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte låta bli att tänka på OS-invigningen och när den stora "facklan" tändes. Alla små "blad" som hade burits fram av barnen och ingen kunde ana vad de var, tillsammans bildade de någonting större. Varje tanke, varje känsla du har bildar tillsammans din mentala styrka. Den som för dig framåt och som inspirerar så många. Fia du underbara, tack för att vi får vara med och lära om det stora som finns i det lilla! Jag har dina ord om att skapa lycka uppsatta på väggen framför datorn, läser dem varje dag och skickar dig kärlek. Tack för att du är du! Vilken bra metafor förresten, skrapa och måla på nytt jajamensen!! Ha en jättefin onsdag! Kramelikram Eila

    SvaraRadera
  8. Åhh så härligt att få må bra en dag när man är i din situation, man känner verkligen din glädje.
    Men man kan även läsa din förtvivlan.
    Tack för du delar med dig. Du lär mig mycket med dina ord och din inställning till livet!
    Kram Maya

    SvaraRadera
  9. Hej Fia och vadunderbart att höra att du känner dig så bra just nu!! :)
    Det jag tänker på när jag läser det du skrivit är, att, på sätt och vis, är det ditt "jobb" just nu att GENOMgå den här perioden i ditt liv på bästa tänkbara vis...och du utför det jobbet med bravur, enligt vad jag tagit del av här!
    Och så kom jag att tänka på RÖDBETOR...jag tror, om jag minns rätt, att de är kraftigt renande för njurar och lever- kan va nåt att kolla upp och usf äta mycket av. Jag önskar digen superdag! Kram/Tonja

    SvaraRadera
  10. Hej Fia!Så underbart att läsa att du mådde så bra igår och jag hoppas du vaknar till en lika bra dag idag.
    Din förmåga att lägga det förflutna/det jobbiga bakom dig är otrolig och att inte ta ut någon oro i förskott.
    Tack för att du delar och inspirerar genom att vara DU.
    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  11. Hej fina Fia!
    Ditt förhållningssätt till allt du och din kropp går igenom är FANTASTISKT!! Hela du är FANTASTISK!! Att du även ser livet runt omkring dig och uppskattar det är FANTASTISKT!!
    Sänder dig så mycket positiv energi och kraft jag bara kan!
    Kram,
    Freja

    SvaraRadera
  12. Hej Fia,
    Man blir så glad av att läsa din blogg all din styrka och kämparglöd är så imponerande. jag blir också så glad av att läsa att du mår så bra idag. Jag hoppas att det håller i sig även till imorgon, så håller jag alla tummar och tår att dina medicinska resultat är så bra som det bara går. Stor varm kram L

    SvaraRadera
  13. Fia,ditt livsmod är outstandig!!Det är helt otrolig hur du vänder saker och ser med ögon av kraft och möjligheter!
    Skickar massor av kramar och kärlek och hejer på dig och dina njurer!
    Tack för att jag får följa dig på din resa.Stå på dig och minns vad du sa - du känner din kropp bäst!Så var tydlig med vad du känner,tänker och vill.Även inom sjukvården!!
    Du är bäst!!
    Stora kramen från S

    SvaraRadera
  14. Jag instämmer helt och hållet, att man kan komma långt bara genom att tro på att allt är möjligt!!! Rätt inställning är nyckeln! Och det har du min vän, med råge!Underbart att få läsa om dina superdagar när du är på topp och bara mår sååå bra!Kram G-B

    SvaraRadera
  15. Du besitter verkligen kraft och förmåga att se alla möjligheter...kram

    SvaraRadera
  16. Hej! Lustigt att jag tittade in just idag. Det var alltså inte jag som skrev förra kommentaren, men jag instämmer i den till fullo! Hoppas du ska hitta rätt vägar för att må bra! Kram Vera m växthuset!

    SvaraRadera
  17. Här och nu. Här och nu. Här och... Ja detta är du proffs på Fia men också ett läkerecept, tror jag. Skickar massor av kraft å läkning :-) /Ola

    SvaraRadera
  18. Hoppas att du fick en bra onsdag och torsdag också. Jag håller med Eila om att du är fenomenal att plocka upp små bitar som längre fram visar sig i en större enhet och lika vacker som OS facklan blev verkar din inre styrka vara./Ulla

    SvaraRadera
  19. Min mamma har samma som dig och när jag läste din berättelse så var det exakt som mamma gått igenom, mamma vill inte prata om sin cancer hon förnekar den ist. Tror det är bra om man pratar med andra i samma situation. Allt gott till Dig ! Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.