21 december 2012

Tömt en lunga

Fick en akutremiss till lungröntgen och ultraljud och det var dags att tömma ena lungan. De valde den vänstra och fick ut nästan 750 ml vilket jag tycker var mycket. Nu hoppas jag på att det ska bli lättare för mig med andningen och att jag ska orka röra på mig lite mer.

Det blev inget handlat idag eftersom dagen har spenderats på sjukhuset. Skulle ha köpt julmaten men får vänta med det tills i morgon. Väntar nu på att de ska dra ut slangen i lungan så att jag kan få resa hem men det är full sula här så jag får vänta. Hade en bra sjuksköterska som ringde IVA och de kunde komma och hjälpa till så att jag slapp vänta så länge. Det gjorde inget speciellt ont mer än att det kändes lite när de drog ut slangen.

Idag ringde min behandlingsläkare som skulle meddela röntgensvaret på CT jag gjorde i november. Hon sa bara att det ser inte bra ut och att det inte är aktuellt med cellgifter. Hon törs inte sätta in det och vi diskuterade det inge längre. Vi ska träffas efter helgerna och se hur vi planerar vidare med ev strålning på en metastas som finns utanpå vid stomin.

Tömningen av lungan gjorde inte speciellt ont utan jag fick lokalbedövning. Senare på eftermiddagen kändes det i såret som de skar upp så jag fick en liten smärtlindring för att kunna ha det lite bättre. Vill nu hem och ta det lugnt.

17 kommentarer:

  1. Hej Fia <3 Oj det var mkt vatten du haft i lungan. Förstår att du varit tungandad. Bra att du fått hjälp med att få bort det. Hoppas du får en skön och bra jul med de dina. Kram June

    SvaraRadera
  2. Oj...måste vara skönt och lätta lite att bli av med all den lugnvätska. Har följt din blogg ett tag men första ggr jag skriver till dej. Du är en fin förebild och tro det eller ej men DU ger mig kraft genom din blogg. Jag önskar ur hela mitt hjärta att du får må så bra du kan!!!!
    Tack för att du delar, Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Varför är cellgifter inte bra att ge i ditt fall?
    Stor kram och god jul!!!!

    SvaraRadera
  4. Säger som June och Cecilia, det var en hel del i den där påsen! Även om det inte gjorde speciellt ont att få ut vätskan, tar det på din kropp. Se nu för tusan till att vila ordentligt innan du börjar röja runt på stan och vägarna! Handla kan någon annan göra åt dig. Easy peasy lugnt och stilla är rätt melodi! Hoppas du får sova riktigt gott i natt. kramkram Eila

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att du varit tungandad, skönt att bi av med vätskan! Ta hand om dig! Stor kram G-BS

    SvaraRadera
  6. Den bilden talar ditt tydliga språk!!! Shit va mycket vätska. Jag önskar dig djupa andetag en tid framöver. Bra att det blev gjort innan din ledighet. Önskar dig en lugn natt. Kramar Carin

    SvaraRadera
  7. Åh jössses att hasa runt med så där mycket vätska skvalpandes i lungan. Inte undra på att du varit flåsig... Stackars dig. Hoppas det blir bättre med andningen nu så du kan vara ute i friska luften och hämta kraft.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. Skönt att bli av med den mängden du hade i lungan hoppas att din natt har blivit lugn och att du kunnat sova gott.
    Hoppas att vädrets makter står dig bi så att du får en liten promis men lyd Eilas råd låt någon annan handla.
    Kramizzzzar från Ulla

    SvaraRadera
  9. Att du inte fick göra det sist utan vänta tills du hade så mkt vätska är ju jättedåligt!

    Är det bara i ena lungan? Har du en metastas där?

    Du är så himla tapper! Beundrar ditt mod. Andra bloggare är friska och klagar bloggen över hur ont det gör med en pvk och att få kontrast. Du får ett lungdrän och bara accepterar det fast DET gör ont.

    SvaraRadera
  10. Måste vara jätteskönt att äntligen ha fått tömningen gjord! Du ska inte fundera på om du klagar, du har all rätt att göra det!!!!! Tycker inte heller att du ska kalla det för att klaga, du måste få ur dig även dina arga och ledsna funderingar. Jag tycker du är otrolig på att se positiva saker i tillvaron ändå, trots allt elände du råkar ut för.
    Skickar massor av varma kramar och önskar dig en skön och avkopplande juletid med mera luft :)<3
    Aina

    SvaraRadera
  11. GOD JUL !!! Det måste vara en härlig känsla att slippa andas med all den vätskan i lungan. Önskar dig en underbar julhelg med mycket värme o omtanke om dig av dina nära o kära. Massa massa kramar Catharina.

    SvaraRadera
  12. Finaste Fia,så bra att du fått tömt lungan.Vilken mängd,inte konstigt du haft svårt med att andas!Så underbart att sjukvården finns och att de kan hjälpa till!
    Nu önskar jag dig en riktig skön lördag.Hoppas du verkligen vilar och myser de här juldagarna.
    Du är fantastisk!
    Stor kram från Silje

    SvaraRadera
  13. Herre min je vad du gått och släpat på. Nu är det bara vila som gäller. Det finns inga måsten. Ha en underbar lördag! Kramar/ irre

    SvaraRadera
  14. Så skönt att du fick bli av med all denna vätska. Och att kunna andas normalt igen. Man tänker nog inte på andningen förrän man drabbas. Ta det du lugnt, det är trots allt ett ingrepp du gjort och ta emot hjälp med att handla och greja. Gör bara det du känner du orkar. Snart så orkar du ut och promenera igen, se det framför dig, det blir bra....
    Ha en fin 4:e Advent
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  15. Hej Sofia! Oj vilka prövningar du går igenom. Hoppas du ska få må bra under helgerna med mindre vätska i lungorna. Jag är med dig i tanken och önskar dig allt det bästa. Kram Mickie

    SvaraRadera
  16. Hej Fia, kämpa ! Du är en hjälte för oss alla, du vänder detta, det är EJ mening med det hela i grunden. Livet har varit för grymt mot dig, PUNKT.

    SvaraRadera
  17. Kära Sofia, hittade din blogg idag och blir oerhört berörd. Jag har själv spridd cancer - men av annan sort. Och jag känner igen mig i en hel del av det du berättar..
    Sofia, hur ska du ens orka beskriva vad du går igenom och det är absolut inte att klaga. Och hur ska man orka igenom den sk vanliga vardagens bestyr. Jag känner det så oerhört orättvist att sk friska berättar hur de stressar med deras vanliga liv och nu denna jul-press.
    Stor kram till dig Sofia <3 (återkommer).

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.