22 december 2012

Dan före dan

Jag känner inget lättare när jag är ute och går men det beror nog på att jag inte har någon kondition just nu. Jag måste kanske börja och träna från noll igen. Nu hade jag velat höra med sjukgymnasten vad han tycker att jag ska göra. Har troligen ganska mycket vätska i höger lunga så jag vet inte hur bra det är att anstränga sig.

Idag blev en lugn dag. Tog en tur ner till stan och köpte mig en ny plånbok. Det var behövligt för den som jag hade fick inte plats med allt man har med sig. Så den nya blir jämt superbra. Eftermiddagen blev att göra julskinkan klar och kollade på tv. Ett päron till farsa på resa i Europa. Så kul så vi har skrattat gott.

Nån undrade hur det är och jag har metastaser i mina lungsäckar, en i buken och sen har det tagit tunntarmen nu i höst. Denna stora spridning gör att det inte finns så mycket mer att göra för mig. Inte när det gäller cellgifter i alla fall och inte nu. Jag får avvakta så får vi se vad behandlingsläkaren kommer att säga när vi ses. Men min framtid ser inte ljus ut och det vet jag. Nu gäller det att njuta varje dag som man inte har ont och kan leva någotsånär som vanligt. Ja vi får se hur länge det går men det börjar bli långdraget tycker jag. Vill gärna få ett slut för detta är inget liv.



34 kommentarer:

  1. Kram o God-Jul fr Å (fb)

    SvaraRadera
  2. Kära Sofia. Jag förstår det du beskriver och vardagen finns ju där hela tiden. Men, att leva med spridd cancer är - som du också känner - inget riktigt liv. Det är tungt och en skugga som förföljer en varje dag. Man försöker för sin familjs skull att vara 'som vanligt o vill inte tynga ner'. Men, cancern drabbar ju även våra anhöriga som älskar oss.

    Men, nått jag blir riktigt kränkt av är när människor fått för sig att man skulle 'va tacksam' för att man plötsligt skulle fattat att 'ta tillvara varje dag' osv. Då kanske alla skulle vilja få en 'dos cancer' så de 'carpe diem'? Det är ett hån emot den som är sjuk att påstå att man 'vunnit klokskap', det är mycket illa om sk friska inte förstått livet innan. Fel sätt att försöka 'uppmuntra'.

    Att vara sjuk innebär att varje dag har en börda, som ingen sk frisk ens kan förstå - även om de försöker.

    Och lätt för en 'frisk' att säga: "kämpa på"! Visst, men de känns bara klämkäckt att säga så till en svårt sjuk människa. Precis som det skulle ta bort sjukdomen.

    Men, både du och jag vet att när man är svårt sjuk, så gör man vad man blir tillsagd och att det blir 'ett jobb i sig' att ta sig igenom operationer/behandlingar/mediciner osv

    När man är inom sjukvården, så blir man som ett litet barn som är mycket beroende av personalens kunnande & empati.

    Vill även säga att när vissa säger: "jamen, alla kan vi bli svårt sjuka etc..". Det är som att säga till den Cancer-drabbade, att mer elände kan ske! För, den som icke har cancer, den tror ju faktiskt inte ens att den skulle vara i riskzonen. Så det är endast tomma fraser. Men, de som är Cancer-sjuka, de VET att de ÄR sjuka och det är en tung skugga som följer varje dag. Inget den friske förstår.

    De som aldrig befunnit sig i sjukhus-miljö med allt vad det innebär: Upptäcka cancer, få tuffa besked, väntrum, provtagning, röntgen, väntan, operationer, operationer, väntan, cellgifter, väntan, oro, må illa, ha ont, ligga i 4-bädds-sal.. utskrivning, prover.. och dessutom klara 'vanligt liv'.

    Kära Sofia, tack för att du är unik och värdefull. Du finns i mina tankar och det kan vända för både dig och mig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir så otroligt imponerad av hur tydligt du beskriver situationen. Vilken klarsynthet och uttrycksförmåga. Lätt för alla som "sitter säkert" att slänga ur sig "kämpa på" och "det kan drabba oss alla" när de egentligen innerst inne tänker "det händer nog inte mig".

      Det enda jag vill säga från hjärtat är att man bara har här och nu,denna sekund vi lever i. Tar man det sekund för sekund och minut för minut borde det gå att orka ta sig igenom och kanske kunna njuta lite mellan varven. Lättare sagt än gjort förstås men det gäller även oss friska människor

      Vill önska en mysig Jul.

      Radera
    2. Jag tror ändå inte att de som säger: Kämpa, menar något illa. De förstår inte vad sjukdomen kan innebära. De kanske bara menar något gott till personen.Att vilja uppmuntra. Och jag förstår att de med spridd cancer inte kan känna tacksamhet, men tänk ändå på alla dem som gått igenom cancersjukdom och blivit friskförklarade. De känner tacksamhet inför livet, det vet jag.... Så man kan inte bara måla allt svart och vitt, det finns alltid nyanser. Och det tror jag att Sofia vet

      Radera
    3. Jag håller med dig anonym med att folk är "glada" och hoppas att det händer nog inte mig! Det är ju så livet är och att gå och våndas och tro att man ska drabbas går ju inte. Så länge man är frisk ska man vara nöjd och glad för den situationen som jag befinner mig i är det inte som man önskar någon. KRAM och God JUL.

      Ja anonym det är sant det du säger och det är många som blir friska. Jag önskar ju tillhöra den katgorin men jag vet att så inte är fallet. Men man vet ju aldrig under ha ju skett. God Jul

      Radera
  3. så vemodigt inlägg med så många olika budskap. Så himla fint skrivet. Att du köper en ny plånbok ger en känsla av att du trots allt lever här och nu och att du inte har gett upp eller slutat bry dig om vardagen.
    Vemodigt för att det måste vara så otroligt jobbigt att varenda dag är ett helvete och det enda besked du får är att det inte kommer att bli bättre.

    Jag vill bara sända en kram och hoppas att du får sinnesro och någonstans får en rofylld jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag försöka ha. Idag kände jag mig bättre med lungan så det är bra. GOD JUL

      Radera
  4. Sänder dej styrka och ork att klara vardagen...varje timme och sekund så bra du bara kan!! Vet att det inte är kul att kämpa...livet skall liksom inte bara vara en enda stor kamp. Livet är orättvist..men klart vem har sagt att det skall vara rättvist?
    Ville bara skriva lite till dej du insiktsfulla, fina människa. KRAM Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja vad ska vara rättvist. Men nu tycker jag att jag har fått kämpa lite mer än vad jag borde. Men så är det. GOD JUL

      Radera
  5. Sekund för sekund. Kram Carin

    SvaraRadera
  6. Tårarna rinner när jag läser dina ord!

    SvaraRadera
  7. Kära Fia! Jag blir rörd i själen av ditt starka, fina inlägg. Du är en förebild som ger så mkt styrka till andra. Du är en enastående person som man måste beundra❤. Hoppas att du får en bra jul med dina nära o kära. Stor kram fr Tinna

    SvaraRadera
  8. God eftermiddag. Trots ditt vemodiga budskap kan jag ändå se att det finns ett hopp i det. Aldrig, aldrig bitterhet! Det har du aldrig utstrålat. Och det gör dig fantastisk. Och en förebild för alla friska som sjuka. Jag tror på mirakler, särskilt för dig. Vad de består av kan man aldrig veta. Jag önskar dig en fantastisk julhelg och många ljusa och varma kramar från alla dina vänner. Och du har många!/ irre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack irre det värmer och idag mår jag jättebra. GOD JUL

      Radera
  9. Hej Fia...jag vill önska dig en God Jul. Jag är nog inne på samma väg som Irre....Det förekommer mirakel även om din prognos ser lite dyster ut. Det har hänt många gånger att läkarna haft fel, att mirakel sker. Och med din trots allt ljusa livsyn så önska jag dig all Lycka. Just ni känns det lite jobbigt men du vet, det har ändrat sig förr Och du har ju inte ont nu...bara det, att kunna leva i nuet...
    Massor av Julkramar från Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maggan det är det enda, att leva här coh nu GOD JUL

      Radera
  10. Jag önskar dig en God Jul finaste Fia.
    Tänker på dig. Många kramar /Åsa

    SvaraRadera
  11. Fia! Jag önskar dig allt, allt! har föltjt din blogg sen oktober...Dä mitt liv blev annorlunda. Skulle så gärna vilja skriva till dig privat. Möjligt? Jag heter oxå Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriv till min mail
      missfia@hotmail.com

      god jul

      Radera
  12. Massor med kärlek till dig Fia!Önskar dig en trevlig och god lilla julafton!
    Kram och klem från Silje

    SvaraRadera
  13. Önskar dej en lugn och skön julhelg finaste Fia❤
    Kram från Vera

    SvaraRadera
  14. Hej Sofia! Jag önskar dig en härlig jul. Stor kram
    Mickie

    SvaraRadera
  15. Hoppas att din Julhelg kommer att innebära lite gott, att tugga på, trevlig rofylld men glad samvaro med familj och vänner. Stora styrkekramen och GOD JUL goa Sofia./Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har börjat superbra så jag hoppas att det blir ännu bättre. GOD JUL ULLA

      Radera
  16. Ta hand om dig kära Fia och ha en skön jul! /OlaA

    SvaraRadera
  17. Käraste tösen, läser och funderar stilla på det här med livet. Att bara få vara frisk och lycklig, är det så mycket begärt? Den som är frisk och tror sig vara lycklig, har den fått allt den önskar kan man då fråga sig? Människan är skapad till att vara komplicerad, och ingenting vet någon av oss om det som komma skall i framtiden. Det enda vi vet är just nu och det enda vi kan göra är att välja hur vi ska förvalta just här och nu. Du är osedvanligt klarsynt Fia, förstår att människan har svårt att tackla det som är sjukt och döden är den största skräcken av allt, den man inte ens vill tänka på. Du har tydligt sagt att du vill bli bemött precis som vanligt, sedd som Fia och inte hon med cancer. Med den styrka och positivitet som du förmedlar, vågar vi fråga sådant vi annars gömmer längst underst i byrålådan, att följa med i den ombytlighet och ovisshet som cancern är. Finns ingenting starkare än viljan att leva, och det gäller oss alla. Vi har dock alla olika lätt för att sätta ord på det vi känner och har inom oss, din verbala gåva är tydlig och lyser klar. Tack för att du så generöst låter oss som läser din blogg försöka att förmedla även våra känslor utan att sätta etiketten "rätt" eller "fel" på oss. Du är en enastående människa Fia, en fantastisk medmänniska, och i högsta grad fylld av pulserande liv!! Sänder dig kärlek, värme, omtanke, ljus och många kramar från ett Stockholm i full snöstorm - Eila

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.