07 september 2012

Ute på tur

Har så svårt att komma i from på morgonen. Tycker inte om att det inte släpper. Verkar som att segheten kommer fortsätta att hålla mig i sitt järngrepp ytterligare en tid. Hade hoppats på ett mycket snabbare tillfrisknande efter avslutad behandling. Det har nu gått snart två veckor sen sista Avastindosen och fyra sedan den 20:e Taxoldosen. Kan erkänna att det har gått mycket snabbare att återhämta mig från de två tidigare cellgitsbehandlingarna och det beror säkert på att kroppen var då i bättre form. Denna kur har pågått så länge och har sakta tärt på mina reserver. 6 månader är lång tid. Usch så trött denna kroppen är. 

Tänker på vad Ilvars sa häromdan... vi får se om vi kan ta en paus eller om vi ska köra en ny behandling. Härregud jag tror jag smäller av.. orkar inte, vill inte och hoppas verkligen att denna behandling har gjort nån nytta så att jag kan få en vila nu. Men jag vet att det kan gå snabbt. Förra hösten fick jag sista i mitten av september och redan efter tre månader hade mitt CA 125 förhöjts rejält. Jag vet att det aldrig kommer sluta växa, jag vet att det inte finns något bot. Det enda är att hitta ett sätt för att hålla det i schack så länge som möjligt. Det måste jag så länge kroppen håller. 

Jag hann inte med någon promenad idag. Eller jag ville hellre till stugan och ordna lite där innan minusgraderna. Lär inte sova där nåt mer för i år så det kändes som en bra idé att tömma lite. Härregud vilken sommar. Här har vi inte fått nog med sol eller värme. Men jag önskar att vi får en varm och fin höst istället så att det inte blir vinter direkt.

I helgen är jag ute på tur. Ett besök hos brodern i Oslo som vi har planerat sedan länge. Känns kul att jag kom iväg och att jag inte har ont någonstans. För tillfället är det bara tröttheten som gör sig påmind. Men hoppas att jag snart ska känna mig starkare.. men vet du.. idag kunde jag öppna en NY burk med äppelmos, utan hjälp. Vilken känsla det var.. hehe när det knäppte till och så orkade jag för egen maskin... Det är rekord.. YES styrkan återvänder. 

20 kommentarer:

  1. Finaste Fia! Alltid lika härligt att läsa dina rader och få fyllas av allt det goda och onda. Hur du bemöter allt som är med en sådan livskraft! Vi är många som läser. Senast igår träffade jag ett gäng av dina läsare och de är alla eniga: Du är AMAZING!! Tack för att du delar med dig till oss!
    Kram Z

    SvaraRadera
  2. Din styrka och levnadsglöd som du förmedlar via din blogg har fått mig att inse efter årtal av kroppsfixering och ytlighet att livet handlar om att leva här och nu och allt kan förändras på en sekund. Jag vill tacka dig för att du väckte mig och jag önskar dig all lycka i ditt tillfrisknande 💜

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får en fin härlig helg <3

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer verkligen med vad Z skrivar.Du er helt amazing.Ditt pågangsmod och din positiviter är helt otrolig.Du hjälper mig och så många människor genom att dela din resa.Tack Sofia!!
    Kram och massa kärlek,S

    SvaraRadera
  5. Ja Sofia, du är modet och styrkan personifierad. Nu återstår att njuta av livet med glädje, något som gäller oss alla. Du är mer levande än de flesta och det vet du ju redan. Oslo är fint så ha en ljuvlig vistelse bland de käcka norrmännen o ha en go tur på Holmenkollen!/irre

    SvaraRadera
  6. Hej Sofia konstigt med bloggen. Skrev igår ett inlägg som jag inte ser idag. Strunt samma. Det är viktigare att du fungerar och med din styrka kan du klara det. Var stolt över dig själv. Kram Mickie

    SvaraRadera
  7. Hej Fia!
    Vad bra att du lägger tröttheten på hyllan och åker till Oslo i alla fall. Det ger dig kanske inte någon pigghet tillbaka men glädje och trevligt sällskap tror jag att du får. Så ha en underbar helg.
    Kramiz Annika

    SvaraRadera
  8. Hej Sofia, det tar lite tid innan man känner sej ok igen efter en behanglingsomgång. Efter min tredje så kändes det rejält i kroppen. Det var att börja kämpa från noll när det gäller konditionen. Men det är bara att böja ner huvudet och streta på. För egen del så joggar jag upp till 8km nu ett halvår efter senaste behandlingen. Men visst har det varit lätt att ge upp att gå tillbaka någorlunda skapligt flås. Nästa vecka är det dags gör kontroll IGEN... Mina värden har gått upp så jag vet vad hösten har att erbjuda. Få är det ett halvår till med cellgift. Totalt är det ju 1 1/2 år med cellgift och 2 1/2 år utan. Tänk på alla friska människor som inte vet vilken frihet de besitter. Kramar från en som är i samma situation.

    SvaraRadera
  9. Det är någonting rofyllt över att pyssla där hemmavid, att bädda om stugan inför vintern. Måste vara hur mysigt som helst att komma dit ut en vacker höstdag med kaffetermos och bara njuta och minnas ljuvliga sommardagar. Jag har en känsla av att dina vänner och din familj älskar att umgås med dig för att du tar hand om både dem och ditt hem så fint. Så din resa till Oslo och besök hos brodern låter verkligen toppen! Snacka om att ta tillvara på sitt liv och finna lyckan i det lilla, vem av oss friska tänker på hur fantastiskt det är att t ex kunna vrida av locket på en burk äppelmos! Hoppas du har det riktigt mysigt hos brorsan och blir litet bortskämd på kuppen! Ha en go' lördag! kramelikram Eila

    SvaraRadera
  10. Du är bra slitstark du och så skriver du så trevligt. Hoppas du får en fin helg! / GM

    SvaraRadera
  11. Det är så viktigt, det du delar med dig av! Att inte ta saker och ting för givet någon stans eller någon gång. Att något så självklart som att öppna en burk är och kan vara ett mått på åt vilket håll det går.
    Det är ju alla de "små" sakerna ihop som gör den stora helheten.
    Det är viktigt, det som du lär oss genom att skriva det här! Tack Sofia!
    Kram Cia

    SvaraRadera
  12. Önskar dej en fin lördag ❤
    Kram Vera

    SvaraRadera
  13. Du är så fantastisk! Du har verkligen fått mig att tacka för min friska kropp. Utan dina ord tror jag inte att jag hade förstått att uppskatta den på samma sätt.
    Tack! Och stor kram

    SvaraRadera
  14. Du är fantastisk Fia!!!! Även om jag tackat dig för att du delar med dig av dig själv, ditt liv och din resa många ggr tidigare så vill jag göra det igen och igen för det är en sån rikedom att få läsa dina ord fulla av inspiration och jävlaranamma. Så TACK Fia för att du väljer att dela med dig och göra skillnad!!!
    Och så vill jag ön en gång säga att det var härligt att se och höra dig live. Tack❤
    Kramar
    Christel

    SvaraRadera
  15. Instämmer på alla sätt och vis med alla föregående talare - MOD, STYRKA, SKÖNHET, ENERGI...orden är många som för mig beskriver dig Fia. Tack för att du är du och lär mig dagligen att ta nytt perspektiv i min vardag. Underbart att läsa att du ska till, ja eller redan är i, Oslo! Njut av din helg! Massa kramar och kärlek.
    /Caroline

    SvaraRadera
  16. Du är så ball! Får mycket hjälp av dig!
    Ha en nice helg kära du.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Hoppas att du har en skön helg hos din bror nu. Tack för att du la upp länken till inslaget om bloggen, ett bra inslag och en fantastisk Fia. Stor kram /Ulla

    SvaraRadera
  18. Tack för att du gör skillnad...kram

    SvaraRadera
  19. Hej Sofia du visar att man aldrig får ge upp. Det är en nyttig påminnelse om man vill leva livet. Kram Mickie

    SvaraRadera
  20. Hej Sofia. För första gången läser jag en blogg och jag lovar att det gjorde ett starkt intryck när jag såg inslaget med dig på TV.Jag kommer att fortsätta läsa och heja på dig.Kram Lenak

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.