25 september 2012

Återbesök och radiointervju!!

Idag har varit en riktigt bra dag och det kändes precis som när man kommer tillbaka till jobbet efter sommarsemestern du vet! Det är nu det är slut med lata dagar och dags för att återta makten över tillvaron. 

Var på återbesök hos min behandlingsläkare. Hon börjar med att säga: det syns inte att du är sjuk, du ser ut som friskheten själv. Ja vad säger man! Tack så glad jag blir.. ha ha. Vad lite smink kan lura hehe. 

Äntligen kan jag delge hur behandlingen har fungerat och som du kanske har förstått så har det gått bra eller som förväntat eller kanske till och med över förväntan!! Det är svårt att avgöra läget eftersom det är klart att vi förväntade oss en effekt efter 6 månader med cellgifter och Avastin men det kunde lika gärna ha gått åt andra hållet och blivit mer.

Jaja till resultatet: Det finns ingen NY spridning någonstans mer än lite fler knottrar i lungsäckarna. Den metastas som är som en 5 krona intill bukväggen vid stomin har ökat något (den kunde de inte ta bort under operationen?!). Det har bildas kalk på olika ställen runtomkring vilket är bra, cellgiftet har alltså tagit kål på det. Jag har ingen spridning alls till skelett, lever, njurar eller tarm i dagsläget och det gör mig JÄTTEGLAD. Det är helt UNBELIEVABLE.. om du hade frågat mig för ett halvår sedan skulle jag aldrig ha trott att det skulle fungera såhär bra!! 


Hon sa ungefär lika som Ilvars men inte lika tydligt. Det är inget fel på mina njurar, kanske lite påverkade men ingen fara. Tarmen mår bättre men tyvärr så kan den växa helt ihop där "stoppet" är.. men det ville hon inte tala mer om utan det tar vi om det uppstår. Idag ville hon fokusera på det friska. Kroppen behöver vila och återhämta sig.  jag ska få leva som vanligt. Hon påpekade operationen idag.. bara för att påminna mig.. det är så lätt att glömma.. allvaret och hur omfattande den egentligen var. Lycklig att de kostade på mig operationen.. tänk om de inte hade gjort det.. ujujuj. 

Men du sen under mötet så ringer en läkare från Uppsala, en onkolog som hon rådgör med.. om mig. Efter samtalet så säger hon.. du vet att ditt namn nämns ofta... hmmm jag myser.. Hon säger.. vi vill vara med och ligga i framkant.... hmmm jag är trygg.. jag kommer att få det. Tänk att jag skulle bli en av dem som kom att få vara lite av ett forskningsobjekt eller utanför ramen som hon sa. Jag trivs i alla fall och vet du.. när samordningssköterskan hade tagit proverna på mig så sa jag.. Nu känner jag mig frisk och då menar jag det på riktigt. Vad gött att äntligen få va frisk ett tag. Men jag vill verkligen inte ha cellgifter en sommar till!!


Hon trodde att jag skulle må bra av att arbeta så det är lika bra att börja.. på tisdag ÄNTLIGEN.. kul kul nu ska jag tillbaka och börja rota igen!! ME LIKE. Men börjar på 25% ett par veckor. Jo jo jag lovar =)  

Vi talade inte så mycket mer utan vi är överens.. att inte ta ut nåt.. låta mig vara i fred.. vila min hårt sargade kropp.. jag har redan börjar rusta mig inför kommande behandling och vet du.. jag är inte rädd... jag är förberedd. 



Ja härregud idag kom reportaget i Sveriges radio, P4 Värmland. Ska länka och hoppas att det går att lyssna på. Ja man låter allt konstig.       Radiointervju 

Idag är jag en lycklig gumma! 




 

62 kommentarer:

  1. Härligt att läsa Fia!
    Kram / Madde

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt att få läsa att du ä en glad gumma. Hoppas dessa dagar blir många!! Skickar mä ett gäng styrke kramar å hoppas vi snart ses över vinglaset vi prata om i sommar. Kram

    SvaraRadera
  3. =) man kan bli glad en dag som denna fast det regnar o är kallt ute. Det blev jag nu iaf! Härligt att höra. /Sara

    SvaraRadera
  4. Fina, fina Fia!

    Vad härligt att du får vara frisk ett tag. Hoppas att "ett tag" kommer att vara länge, länge... *myser*

    Kram, Malin

    SvaraRadera
  5. Gud så härligt Fia, hörde dig på radion du låter så klok o go!
    Meningen detta, du kommer bli gammal gumma du:)
    Sov gott o kram
    //Ika

    SvaraRadera
  6. Vilken härliga dagar,positiva besked, du får vara med i forskning,du blir tillfrågad och får delta i radio och TV!Mitt i allt känns som du är utvald....turgumma!Kram G-B

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara nyheter Fia!!!! Helt fantastiskt!!!
    Ta hand om dig nu och ge dig och kroppen det ni behöver.
    Massor kramar och kärlek
    Christel

    SvaraRadera
  8. Hej Fia!
    Åh vad härligt att läsa. Bra dagar och bra resultat det är det vi alla önskar dig. Det har du kämpat för. Sov nu gott och passa på att vila din sargade kropp nu när du snart ska ut och jobba igen.
    Kramiz Annika

    SvaraRadera
  9. Vad glad jag blir för din skull för beskedet idag och att du blir så gla gör mig så glad:):) och jobbet som du pratat om ofta att du längtar till, så härligt:):).
    Kramar och kärlek// Harry

    SvaraRadera
  10. Vad härligt att läsa om dina positiva besked, Fia!
    Och vilka kloka ord du säger i radiointervjun!
    Stor kram Ida

    SvaraRadera
  11. fantastiskt!! grattis!!
    Kram!

    Lollo i Uppsala

    SvaraRadera
  12. Wow!!! Vad härligt! Blir sååå glad! Heja fina Fia! Kram Anni-O

    SvaraRadera
  13. Hurra hurra hurra!!!! Det är inte bara smink skaru veta det är din utstrålning och envist positiva tankar som för dig framåt. Jag är så glad för dig idag bästa Fia! Stor kram Carin

    SvaraRadera
  14. Jooohooo, det är ju helt underbart att du är en glad gunma idag och beskedet du fick känns ju rätt så positivt efter alla omständigheter eller som du själv skriver unbelievable!! att har ingen vidare spridning. Vilken fight du levererar din cancer! Är så glad för din skull och att du få jobba ngt igen!! Super! Kramar JCW

    SvaraRadera
  15. Med din utstrålning behöver du inge smink för att se frisk ut! Du utstrålar ju friskhet ut i varenda cell - inte konstigt att din kropp svarat som den gjort på behandlingen. Jiiihaaa! /CR

    SvaraRadera
  16. Styrkekramar till Dig!

    SvaraRadera
  17. Härligt att höra Fia!! Goda nyheter är... just goda nyheter!!! Kram från Ulrika

    SvaraRadera
  18. Så underbart att du idag är en lycklig gumma!Det gör mig lycklig med!
    Tack för att du deler Fia!!
    Glada tillrop och stora kärlekskramar till dig!
    Silje

    SvaraRadera
  19. Underbart med dessa goda nyheter!!! Önskar att det blir ett pärlband av dem!! Och smink Bah det du har kallas karisma tjejen Kramar/Ulla

    SvaraRadera
  20. Vilken kanonintervju Fia!! så mycket klokhet som ryms i det du säger. Är så jublande glad över nyheterna, härligt med både testresultatet och din plats i forskningsprojektet! 25% för att fasa in dig på jobbet låter ypperligt. Tror jag det att du är en lycklig gumma!! Det här är en underbar början på en fantastisk höst jajamen! stora kramen Eila

    SvaraRadera
  21. Härligt! Vad fint att läsa. / GM

    SvaraRadera
  22. Härligt att höra...styrkekramar

    SvaraRadera
  23. Gött, jag gläds med dej. Skönt med lite vardag igen och få tillbaka den sociala vardagen, kanoners. / Monica

    SvaraRadera
  24. Godmorgon onsdag Sofia. Jag blev så otroligt glad och väldigt rörd när jag läste din kommentar. Och väldigt ödmjuk inför livet och vad våra fantastiska kroppar klarar av. Och vad vilja, själsstyrka och posivitet kan göra. Du är ett levande bevis på det och så LEVANDE som du är så syns det ju rakt igenom all eventuell smink. Din läkares kommentar är ett enda stort bevis på det. Tack vare ditt besked har du gjort denna regniga dag lite ljusare! Radiointervjun var personlig och fin!! Den största kramen som finns till dig även om jag som sagt inte känner dig annat via bloggen!/ irre

    SvaraRadera
  25. Underbart! All lycka till dig du starka kvinna! Malin

    SvaraRadera
  26. Vilken lycka att vi lever i Sverige en sån här gång när vi blir drabbade av ett sånt helvete som cancer!
    Live and GO for it!!
    Kramar / Inger

    SvaraRadera
  27. Så himla glad för din skull!! Skönt att du känner dig starkare och starkare. Ta det lugnt när du börjar jobba, stessa inte och fortsätt med juicerna.
    Jag har gått med stavar idag på inrådan av sköterskan på Gynna. Det gick bra tar emot lite i uppförsbackarna bara. Många kramar Berit

    SvaraRadera
  28. Good morning Fia! I had to listen to the radio interview a couple of times just to soak in the wisdom of your words and your soft accent that somehow gave an even stronger impact to what was said. It is indeed a day of great joy and good news! I am chiming in with everybody about your joie de vivre éxtraordinarie that rubs off on each and one visiting your blog. You really know how to live life to the fullest! Continue to take good care of that marvellous body of yours and have a fantastic Wednesday. Best, /LMcN

    SvaraRadera
  29. Såå... glad jag är för din skull Sofia,vår ledstjärna! Mina tankar är med dig varje dag. Ps! Det var inte så farligt att tappa håret. Jag känner som du,så skönt med snagg. Många kramar från Lian

    SvaraRadera
  30. Så härligt att låter i mina öron. Du är på väg...mot ditt friskare liv, men du accepterar ändå hur det är. Det tror jag är viktigt, att inte förneka eller sopa under mattan, utan ta fram allt i ljuset. Öppenhet också befrämjar. Att man kan bli så glad över ett blogginlägg, du ger så många hopp. Önskar också att Kristian Gidlund känner lite av det där hoppet, ändå. Kanske han läser din blogg. Kramar/Maggan

    SvaraRadera
  31. Så glad för din skull!!!!
    Kram Vera

    SvaraRadera
  32. Du är allt en go' gumma Fia! vilken energiboost att läsa din blogg idag! Intervjun med dig är verkligen skitbra. Så himla glad att du äntligen får börja jobba igen, ta't lugnt bara! Kram Max

    SvaraRadera
  33. Hei Fia!Har fått anbefalt din blogg av en norsk venn som bor i Stockholm.Jeg er imponert av reisen du gjør og har gjort.Blir rørt av din styrke og livsgnist.Jeg har mye å lære meg av deg og din reise.Takk for at du deler!
    Håper du forstår norsk..
    En riktig varm klem fra Olaug

    SvaraRadera
  34. Duu Fia... det låter riktigt bra om man nu kan säga så! Håller tummar och tår för att det forsätter på detta sätt!! Tänker på dig!

    SvaraRadera
  35. Åhhh vad härligt att höra!! Håller tummarna för att din jobbstart går bra och att du finner en boost i det.
    1000 Kramar till dig

    SvaraRadera
  36. Lyssnade nyss på radioprogrammet och delade detta på facebook, så bra. Jätteglad för ditt utlåtande om ditt tillfrisknande...vad härligt. På med mer kalk runt så vi kväver dem rackarna. Ja du ser ju ut som friskheten själv Sofia och så ska det förbli.
    Ha en härlig onsdag, din vän June

    SvaraRadera
  37. Allt gott till dig. Du är verkligen en stor själ!

    SvaraRadera
  38. Vad härligt! Så många positiva besked. Grattis, grattis! Ska lyssna på ditt program senare när jag är mer ifred.
    Stooor kram från Carina

    SvaraRadera
  39. Underbart med dessa positiva besked.Tack till sjukvården som gör vad dom kan och tack Fia för din aldrig sviktande styrka. Denna styrka har tagit dig ända hit. Du är one of a kind !!!
    Jag slutar aldrig att förvåna mig och önskar att jag besatt en liten del av ditt positiva sinnelag.
    Som alltid skickar jag en stor varm kram till dig Fia, du vackra, starka, underbara kvinna. ann

    SvaraRadera
  40. Jag skickar glada kramar och önskar dig en härlig dag /C.

    SvaraRadera
  41. Fantastiska nyheter. Ha en underbar dag
    Stor kram

    SvaraRadera
  42. Grattis till alla positiva besked!
    Kram
    Hans

    SvaraRadera
  43. Vad roligt att det går åt rätt håll! Det visar att du är en stark och målmedveten tjej! Du är en riktig Värmländska! Se nu till att ta hand om dig och arbeta inte för mycket nu i början .
    Kramar
    Martin

    SvaraRadera
  44. Underbart att läsa om din framgång!
    Ta hand om dig!
    Kram
    H

    SvaraRadera
  45. Vilka nyheter du kommer med Fia!! yess!! Nu gäller det att hushålla smart med krafterna som du så klokt har lagrat, både inför arbetsstarten och länge, länge framöver. Du är verkligen helt fantastisk Fia! största bamsekramen till dig! /AS

    SvaraRadera
  46. Hej Fia - vilka underbara nyheter jag blir så glad för dun skull när jag läser derby skrivet. Vilket jobb du har gjort och nu ska du dessutom börja jobba lite. Helt underbart. Stor varm kram L

    SvaraRadera
  47. Så underbart att läsa Fia! Du är ju helt outstanding som du kämpar på, en riktig vinnare. Tack från djupet av mitt hjärta för allt du delar och för att vi får följa din resa. Önskar dig en skön kväll! Kärlek och kramar
    /Caroline

    SvaraRadera
  48. Kram till den glada gumman/ L

    SvaraRadera
  49. Härligt Fia, vilka besked!!
    Nu är det bara att öka.Nya mål nya framgångar.

    Kram
    Ray

    SvaraRadera
  50. Vilka goda nyheter, GRATTIS.
    Lena A

    SvaraRadera
  51. Kul att det går så bra.
    Kramar från Arlanda.
    Taxi-Pär

    SvaraRadera
  52. Underbart att höra! Massor med kärlek till dig!

    SvaraRadera
  53. Hallo gumman, snart dax att ta en java och en hojt det är lill-lördag. Kanske en extra för att firar dina glaa besked.
    Kram Lillgunnar

    SvaraRadera
  54. Hej Fia, mitt första besök hos dig. Kämpa på.
    Kram
    Visby Gunnar

    SvaraRadera
  55. Ja djäklar vilken kraft det är i dig Fia! bloggen fullkomligt sjuder! hoppas att sjukvården läser och tar till sig. Heja heja Fia!! Kram Bengt

    SvaraRadera
  56. Härligt härliga Fia ! Jag gör vågen för dig du fantastiska kvinna. Tänk vilken prestation. Vilken glädje att äntligen få börja arbeta igen. Vilken lycka för dina kollegor att få vara i dina härliga energier på dagarna. Tack för att du delar med dig av ditt liv. Jag ser fram emot att följa dig nu i höst. kramis Carina

    SvaraRadera
  57. Massakärlek till dig du stora själ!!!!

    SvaraRadera
  58. Har lyssnat till radiointervjun och säger bara det att du borde bli radio coach för jäklar va du har mycket att bidra med i denna värld! Kram Carin

    SvaraRadera
  59. Vad härligt att få läsa om din lycka och dina provresultat! Härligt att få sätta igång och jobba också! Grattis till dig! Kram Cia

    SvaraRadera
  60. Så jävla bra intervju och vilken vacker radioröst du har! Kanske blogga lite på radion ocksa;-)? Du gör intryck och - du gör en skillnad för så många människor. Din styrka är förebild liksom din klokhet. Tack att du delar och jag får följa din otroliga resa! Cramus maximus JCW

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.