03 september 2012

Flåsfia

Stunden som gjorde dagen blev en promenad som är den första sedan i maj. Mina fötter och rygg höll, även orken. Flåset gick inte av för hackor så det är hög tid att få fart på denna hjärtverksamheten. Härregud... Men vi tog oss 7 km på en timme och fjorton minuter. Gött att jag tog tag i detta som jag längtat så efter.

Man behöver lite tid för att träna upp kroppen igen när jag gått på cellgifter så länge. Fatta att det är sex hela månader. Märker att jag mår bättre och hoppas må ännu bättre med tiden. Får jag ordning med maten så kommer detta gå galant.

Har gjort upp med cytsjukgymnasten att jag ska gå tre gånger i veckan. Måndag onsdag och fredag 45 minuter med tre intervaller vid varje pass. Men denna vecka har jag tänkt fokusera på bara promenad, ingen intervall. Det får jag ta nästa vecka. Vill hellre gå längre och komma igång som jag är van.

Dessemellan blir det golf. I morgon ska jag och pappa ta en runda. Blir bara nio då jag ska röntgas på eftermiddagen.

Jag kom inte ur bädden före elva idag. Sov länge efter söndagens påhitt. Idag efter promenaden har jag inte gjort nåt mer än att ha tagit det lugnt. Vilar mig i form. Vågar inte trotsa.. Vill inte ha mer smärta nu.

Dagen idag är en god dag helt utan ont. Sååå underbart. Allt går så länge jag inte har ont. Är helt sjukskriven igen och jag kommer att ge september månad till mig själv för att återhämta kraft. Kände att det är för tidigt att börja jobba.. Måste orka ta mig upp på morgonen och komma i ordning innan det blir tal om jobb igen. Jag blir så besviken när jag inte orkar men detta är enda sättet!

27 kommentarer:

  1. Så underbart att läsa att du idag sluppit smärta!! Klokt att du ger dig själv sept månad. Genom
    Att vara klok, kärleksfull och eftertänksam när det kommer till ens kropp, kommer man långt! Önskar dig en fantastisk tisdag! Kram och Godnatt Z

    SvaraRadera
  2. Lysande Sofia! Äntligen har du tagit din kropp på allvar. När du skriver att du trotsat så verkar du ju inte ha det tidigare. Det här kommer att gå fint. Vilken kämparanda, vilken glöd, vilken vilja, vilken glädje! En lagom ansträngande dag men fylld av skratt o glädje önskar jag dig!!/irre

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig milstolpe att klara av att promenera så långt och inte ha ont! Underbart att höra! Bra att du lägger upp rimliga och långsiktiga mål för din träning! Hoppas att rygg och mage snabbt blir bättre nu! Stor kram // Cia

    SvaraRadera
  4. Underbart Fia!! Och att ge dig själv september månad till återhämtning låter som en strålande gåva till dig själv och till din kropp.
    Jag hejar på dig!!!
    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  5. Oooh happy day, living and rejoicing every day!! tror inte jag någonsin har varit så glad att läsa ditt blogginlägg som just idag. Äntligen låter du bli att ihärdigt trotsa och äntligen lever du i samklang med din kropp, just idag just nu. All den kärlek som du ger dig själv, kommer att få din kropp att brumma som en väloljad motor och arbeta tillsammans med dig för att du ska uppleva det du längtar efter: kraft och ork. Så klokt av dig att skapa extra tid för dig själv och din kropp, nu gäller det att du inte återfaller i gamla ovanor så fort du känner dig starkare. Passa på att göra det du älskar i gott sällskap, då blir lyckokicken dubbelt så stor. Hurra hurra för Fia ida'!! go girl go!! KRAM Eila

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska försöka Eila men ibland vill huvudet mer än vad kroppen orkar med. Men nu ska jag hitta balans. Kram

      Radera
  6. Härligt! Ta det i din egen takt du, intervaller hinner du med när det känns bra. Underbart att höra att du är smärtfri! Ha en trevlig dag på golfbanan.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Så bra Fia...du lär dig lyssna på din kropp och det är det viktigaste. Tag allt i den takt du orkar med och öka på lite för varje dag. Du är fantastisk. Efter en sjukdomsperiod orkar jag max 1 km första gången för att sedan öka lite undan för undan. Och du, 7 km, vilken kraft och energi du besitter. Jag tror du får en fin återhämtningsperiod i september, få njuta av den annalkande hösten med sprakande färger och klar hög luft. Att få ta tillvara vad naturen ger, den läker...känna den spirande glädjen vakna till liv igen efter det jobbiga.
    Ha en fin tisdag
    Kram Kram Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att kraften kommer snabbare och att jag ska få ordning på mig. Det är dags att få leva lite nu mellan behandlingarna och få vara lite som vanligt. Stor kram Maggan

      Radera
  8. Hej! Vad långt du går!! Jag gick kanske en km igår och köpte tre rosor till min man för vi hade varit förlovade 30 år! En för varje årtioende. Han blev glad kanske gladast för att jag gått drygt en km med en ganska stor uppförsbacke för att köpa dem.
    Så skönt att du inte har ont! Kanske kan man få ont i magen om man lägger om kosten snabbt.
    Kram Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta det försiktigt Berit. Kraften kommer snabbt tillbaka till dig. Jag är en som alltid har gått och rört på mig en hel del så jag har lite stora krav på mig hihi. Må väl kram

      Radera
  9. FlåsFia,du är rolig och underbar du!Självdistans och humor är också förmågor du bär med dig.Så härligt!Blir så glad över att läsa om din promenad och att du verkligen lyssnar och respekterar din kropp.Låter klokt att ge dig själv september till återhämtning av kraft!
    Hoppas du njutit på golfbanan idag:-)
    Stor kram S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja idag på banan blev det en runda med Linda.. det regnade på fm så vi gick nu på kvällen. Blev nästan mörkt innan vi va klara. Kram S

      Radera
  10. Hej,
    Vill bara kolla med dig om du undersökt möjligheten att prova medicinen LDN? Om inte sök på nätet och läs!

    SvaraRadera
  11. Underbart att läsa om dina smärtfria dagar, ljusglimtar som du är värd varje dag! Instämmer alla föregående "talare" om att du är så klok som ger dig själv september månad till återhämtning. Inget är viktigare än att lyssna till kroppen och den brukar veta vad den behöver och inte. :) Hoppas att golfen gick bra idag!? Stor kram och ha en riktigt skön kväll!
    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack s mycket för din omtanke Caroline. Kram

      Radera
  12. Klokt beslut! Jobbet kan du tänka på sen!

    SvaraRadera
  13. Ge dig själv tid, tid för återhämtning, det låter som ett klok insikt...kram

    SvaraRadera
  14. Godmorgon! Ja det gör du rätt i att ta det lugnt och tänka på dig själv och samla krafter i lugn och ro. Jag kan skicka dig reikihealing om du vill, ta ett klockslag idag när du vill så kan jag skicka på distans till dig. Du tänder ett ljus lägger dig ner och ber om healing av mig till det högsta bästa. Kram June

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.