06 september 2012

På TV

Idag har jag inte varit utanför porten. Har agerat husfru och det kan behövas ibland med blompyssel och allt här hemma. Det är nu som jag är sååå nöjd med 57 m2. Har inte det intresse som borde finnas för att ha en större hem.. härregud det finns roligare saker, faktiskt.  

Men idag har jag haft en ihållade huvudvärk. Kanske ett resultat från igår, utrensningen! Ja det kan behövas efter det senaste halvåret med veckovis cellgifter och Avastin. Sedan som grädden på moset en massa stopp i systemet. Ja det kändes gott i alla fall.. kan det bli en bra höst trots allt?!

Myser och tänker fortfarande på Ilvars sen igår, min idol, min trygghet i sjukhuslivet. Den där kirurgen som är det (enda) BÄSTA som har hänt mig sedan 2011.. härregud det är ju jämt tragiskt men sant.   

Idag är det dagen som jag kom med på TV. "flickorna på TV2 åååh.." Aktuellt kl 21:00. Ja härregud, vad gör man inte för några sekunder i rampljuset och för att göra avtryck i eftervärlden?! 

Häromveckan tog en kvinna, som arbetar som medicinjournalist på SVT, kontakt med mig och undrade om hon fick göra en intervju. De skulle göra ett reportage om hur fenomenet sociala medier har lett till en ökad öppenhet och ett nytt sätt att kommunicera kring sin sjukdom, bloggandet.  

Tänk att de valde ut just min lilla blogg av alla som finns. Blir stum. Svårt att förstå men...  Hon sa att hon hade letat på nätet i två dagar.. ja då kan jag inte säga att det är slumpen. 


Jag fick berätta vad det betyder för mig och det är ju min dagbok som jag delar med omvärlden för att hjälpa andra med samma eller liknade bekymmer. Sen så mår jag ju bra av att få skriva ner mina upplevelser och känslor. Ja utan min blogg så vet jag inte hur jag skulle klara mig. Det har blivit en del av mig och något som jag måste få göra. Annars känns det inte bra. 

Ja såhär efter att reportaget har sänts så känns det ändå fint. Blev bra. Men man ser allt konstig ut i TV och vi ska inte tala om hur man låter.. HAHA. Men vilket arbete det ligger bakom ett reportage. De var hos mig en dag för så lite. Men vi hade trevligt och det var en ny upplevelse för mig.



Länk från SVT som finns i 7 dagar. Inslaget finns efter 24 minuter in i sändningen. 


http://www.svtplay.se/video/279032/6-9-21-00   



27 kommentarer:

  1. Wow TV star!? Haha skämt åsido :-) Du ger ett så coolt å avslappnat intryck. Men jag ser å hör också en målmedvetenhet å ett fokus. TACK för det Fia. Du inspirerar alltid! Åsså eru ju snygg som få... <3 Gonajti /Ola

    SvaraRadera
  2. VILKET bra TV-inslag!! precis som Ola säger här ovan, du är så stark och fokuserad. Äntligen får jag höra din röst, fina fina vackra tjejen! Reportaget blev verkligen superbra på alla sätt, vilken naturbegåvning du är framför kameran - cool and calm. Jag är övertygad om att programmet kommer att sprida många positiva ringar. Healing sätter igång en massa i kroppen, bara ut med det och så blir det bättre och bättre för varje gång. Ännu en fantastisk höstdag har randats i Stockholm, önskar dig detsamma där oppe i Arvika. Ha en jättefin fredag!! Kramkram

    SvaraRadera
  3. Har inte hunnit se inslaget ännu men gör det på jobbet idag. Du är värd all uppmärksamhet du kan få, för du gör skillnad för så många!. Ha en underbar septemberdag!/irre

    SvaraRadera
  4. Jag såg inslaget på Aktuellt nu på morgonen och blev så väldigt berörd. Håller om dig i mina tankar,

    Susanna i Skåne.

    SvaraRadera
  5. Du va en naturbegåvning i rutran vännen :-) Sen att man försöker att inte prata så môe värmländska som annars är ett naturligt inslag i vår vardag när vi "träffer fôlk från annat hôll"! De måste ju föstå va vi säger å! :-)
    Du är vacker å utstrålar sån energi! Hoppas på att magen ska sluta å jäklas och att hösten blir solig å fin :-)

    Kramar i massor M.

    SvaraRadera
  6. Du är magnifik! Så vacker och levande och ser inte alls sjuk ut. Fortsätt med det!!!

    SvaraRadera
  7. Tack tack för att du gav en länk t inslaget!!
    Jag såg det precis och du var fantastisk. Så naturlig och vacker som få. Så underbart att få se och höra dig live. Tack!!!
    Snacka om att du gör skillnad Fia. Jag säger bara wow❤
    Önskar dig en härlig fredag❤
    Kramar och kärlek
    Christel

    SvaraRadera
  8. Du är lika bra som alltid!

    Kram!
    /MM

    SvaraRadera
  9. Imponerande naturlig! Vad härligt att få se dig live nu när jag sett och läst om dig i några månader!
    Du talar om din sjukdom lika naturligt som du skriver. Du gör verkligen skillnad för oss alla som läser det du skriver, och med din underbara inställning till livet! Tack fina Fia för att du delar med dig av ditt liv! Kram kram // Cia

    SvaraRadera
  10. Återigen - TACK - för allt du delar med dig av och att du dessutom väljer att vara med i TV, vilket inte är givet. Du är så ofantligt MODIG! Och så otroligt vacker, insida och utsida. Önskar dig en riktigt härlig fredag i höstsolen. Tänker på dig.
    Kramar och kärlek
    /Caroline

    SvaraRadera
  11. Suveränt! Förmodar att du får ännu fler läsare nu!

    SvaraRadera
  12. Vilket jättebra inslag, önskar bara det varit längre. Det finns ju mycket att säga i ämnet. Du var KALASBRA! Sånt härligt moget och trevlig intryck du gör, snygg är du och sicken go värmländska:)
    PS Hur mycket hade du städat innan?;)
    Kram Carina

    SvaraRadera
  13. Söt som sockervadd!

    SvaraRadera
  14. Vill bara tacka för bloggen! Jag är en äggstockscancerpatient som inte bloggar, tar med respekt emot din erfarenhet. Otroligt värdefull i min mentala behandling.

    SvaraRadera
  15. Åh hoppas din huvudvärk inte blir för jobbig. Jättebra på tv var du med. Det skulle vara en hel timme om din berättelse, man blir så impad av din utstrålning :)

    Jag följer inga bloggar blev fast för din blogg efter jag var ute och surfade bara "sådär"...och så blev den utvald av alla bloggar också :), men du é ju bara bäst.

    kram och trevlig kväll,
    June

    SvaraRadera
  16. Jag önskar dig en magisk helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  17. Hej Fia!
    Jag tittade på länken nu. Vad bra du är. Fast det visste jag ju redan. Jag tackar dig för att du delar din resa. Det får mig att ha en större respekt för livet. Hoppas att din fredag varit bra.
    Kramiz Annika

    SvaraRadera
  18. Såg dig på tv..goa starka du Sofia <3 Kram

    SvaraRadera
  19. Mycket bra inslag. Du inspirerar mig och andra att blogga också. Ett bra sätt att försöka få struktur i sjukdomskaoset. Du är härlig!!!

    SvaraRadera
  20. Vi som ihärdigt läser och följer din blogg är inte förvånade att du blev utvald till att delta i TV! Du är bara bäst! Kram G-B

    SvaraRadera
  21. Världens vackraste dialekt! Du och ni andra som bloggar om det som är svårt på ett eller annat sätt, ni ger mer till andra än vad ni kanske vet om. Era bloggar är så viktiga av många anledningar och ger lite mer "här och nu" känsla i livet för oss alla. Det finns många missar det stora i det lilla och aldrig vänder blicken vare sig inåt mot sig själv eller utåt mot stjärnhimmlen en kyliga kväll. Och det är det du och många med dig göra så bra...och dessutom har modet att dela med er. Alla lycka till dig Sofia.

    SvaraRadera
  22. Du är en fantastiskt människa Sofia!! En gång i tiden gav du mig en "spark i baken" till att genomföra saker jag inte alls hade lust till, men du fick din vilja igenom och Tack :) Jag tycker du är en fantastisk Sofia! jag är imponerad av din styrka men jag vet ochså att utan den styrkan som du har, har du inte varit där du är i dag Många Kramar och tankar till dig.

    SvaraRadera
  23. Vilket bra reportage. Tack!

    SvaraRadera
  24. Du är fantastisk!Ser fram emot att se reportaget!
    Stor kram s

    SvaraRadera
  25. Din blogg är fantasiks att följa. Som många andra skriver får man en helt annan syn på livet och vad som är värdefullt. Kanoninslag i tvn, du är en förebild!! Kämpa på.
    kram S

    SvaraRadera
  26. Vilket bra reportage, ha en toppenskön helg...kram

    SvaraRadera
  27. Såg dig på TV.Du är en beundransvärd person.Du gjorde ett så fint intryck.
    Kämpa på. Hälsning Gunilla.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.