27 oktober 2012

Omtanken

Mina magsmärtor går att jämföras med tarmvred vilket är svårt att medicinera. Morfin hjälper liksom inte utan det är bättre med kramplösande och tro mig att jag tar det om jag inte kräks upp tabletterna. Därefter kan jag som tillägg ta smärtstillande för att få vila.

Många av er föreslår att jag ska ta smärtstillande kontinuerligt och orsak till att jag vill undvika det så länge som möjligt är att jag inte har ständigt stopp... fast man kan tro det.

Beroende av läkemedlet blir man inte så länge det finns smärta. Men jag tycker att det är onödigt idagsläget. Men skulle jag ha ont alltid.. Då givetvis blir långtidsverkande smärtlindring ett alternativ. IDAG har jag inte ont alls.

Jag läser alla era kommentarer och era tips och råd VÄRMER. Jag njuter av dem alla och känner hur engagemang FINNS även från er som ger råd utan att känna till "allt" om mig. Det spelar mindre roll om jag har hört det förut eller om det inte fungerar utan det är själva OMTANKEN som gör mig glad.


Gårdagens inlägg har gett mig många reaktioner. Det känns bra. Ibland kan jag sätta ord på hur jag känner och gårdagens inlägg gjorde min ryggsäck lite lättare. Jag kan lägga det bakom mig ett tag. DETTA är min terapi vet ni haha.

Idag skiner solen och det är tur det. Packade in droppanordningen i bilen och liftade med mamma till Karlstad. Här sken solen och stadsdelen Haga fyllde år. Vi bjöds på sushi och rockabilly musik vid det lilla torget. Ja jag åt inget men den bäste fick dubbelt.

Sen blev det en tur på staden och tyvärr fick jag uppsöka en lövad plats för ett uppkast. Jo men visst. En buss full i folk.. De trodde nog jag var bakfull haha. Sen gick det bättre och vi kunde avsluta vår runda med manikyr på ett nytt ställe.

Idag blev en bra dag och vet du.. Den är inte slut än ❤


31 kommentarer:

  1. Bästa Fia! Jag är så glad för din dag och dina insikter. Det bästa med att skriva är att jag inser att jag själv bör följa mina råd hahaha. Lätt att vara klok många mil bort ;-) Jag är glad att du upplever stöd i din situation. Såg just intervjun med Gardell på programmet Sverige! Och han pratar om att vara mänsklig utan att veta utgången. Alla dina dagar goda som onda önskar jag får vara fyllda av respekt kärlek och omtanke. Det är vår uppgift som människor. Du ger av dig själv. Jag tar emot, tänker, känner, reflekterar så det landar även hos mig och om det lättar våra bördor något då är vi människor som jag tror det var menat att vara. Love Carin

    SvaraRadera
  2. Sofia Du är absolut beundransvärd. Hoppas du själv förstår hur stark du är. En vägledning och inspiration för många är du. Kom ihåg att tacka och älska varje del av din kropp. Särskilt det onda. Det hjälper. Gör det flera gånger om dagen med hjärtat. Fortsätt ditt fina arbeta. Stor kram Mickie

    SvaraRadera
  3. Du är så häftig! Packar in droppanordningen i bilen och liftar sen vidare med mor din till Karlstad! Du kan verkligen ta vara på de fina dagarna och stunderna. Jag ingår i din fanclub! Kram G-B

    SvaraRadera
  4. Så ledsamt att läsa om hur jobbigt du har det! Om dina tarmar tagit så mycket stryk får du säkert leva med dina matsmältningsproblem, trist att inte kunna äta normalt.
    Idag tycks ändå ha varit en rätt bra dag, önskar dig flera sådana. Beundrar din styrka och energi trots alla problem.
    Hoppas hösten blir bra!
    Inga-Britt

    SvaraRadera
  5. Sofia...jag tillhör absolut också din fanclub. Du upphör aldrig att förvåna. Men jag är så glad att du kan skriva av dig det jobbiga som du känner. Bara känslan av att ha skrivit, printat ner det på papper, kan hjälpa mer än något annat. Den bästa terapin. Hoppas du får en fin avslutning på dagen och en härlig söndag. Kram/Maggan

    SvaraRadera
  6. Härligt Fia, på banan igen.

    Kram Ray

    SvaraRadera
  7. Hej du!
    Har läst här hos dig ett bra tag nu, men aldrig kommenterat förr.Det kändes som att man klampade in och lade sig i det man inte visste nåt om...men läser nu att du faktiskt tar det för vad det är...omtanke, empati och kärlek!!Tänkte bara kolla om du försökt dricka buljong? Kött/grönsaks eller annan? Fast det har du väl förstås....härregud, du är ju inte dum heller...:)!
    Kramar från en annan Värmlänning....<3

    SvaraRadera
  8. Godkväll lördag. Du har sådan fantastisk humor som jag gillar så. Med självdistans navigerar du runt svårigheterns och hittar ständigt lösningar. Jag instämmer i Carins inlägg idag. Det var så bra sagt alltihop. Jag önskar dig en sömndylld natt och en bra söndag. Kvällskramar/ irre

    SvaraRadera
  9. Lika djupt imponerad av dig nu som i dåtiden Fia... B-)

    SvaraRadera
  10. Skönt att solen lyste även i Karlstad!!!! Här i Sthlm var den nästan vårvarm, ja sådan som gjorde att man satte upp facet mot strålarna. Vi hoppas på samma tur i morgon - hoppas att du får en fin söndag - det önskar jag dig från hjärtat mitt/Ulla

    SvaraRadera
  11. Tack för dina ord och tack för din ärlighet. Hoppas att natten ger dig vila och ny styrka. Kram Marika

    SvaraRadera
  12. Kära Fia,
    Så skönt att du mådde bättre i dag, hoppas du just nu sover gott! Bra att du skriver av dig både ont och gott, det behövs!
    När jag får kramp (fast jag har inte så svåra problem) går jag upp och dricker en kopp varmt kamomillté med honung. Kamomill är en lugnande ört för både kropp och själ (och hud) så jag tror i varje fall inte att den kan skada dig. Den kanske kan ge din tarm en vänlig försiktig smekning på vägen ner :)
    Jag instämmer med många andra bloggläsare, ta emot den smärtlindring som står att få! Det är så tärande för kropp och själ att ha ont, det tar alla krafter.
    Inte konstigt om du tappar "sugen" emellanåt.
    Jag är inte heller den jag en gång var, fast av andra orsaker - och ibland sörjer jag de delarna av mig som inte är sig lika längre.
    Men - det jag har, är den jag är i dag och för det mesta är det helt OK.
    Jag känner så med dig och önskar att du får vara glad, njuta av livet och bli smärtfri!!!!!
    Jag beundrar din kämparanda, humor och klokhet.
    Många varma kramar och tankar till dig,
    Aina

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Sofia!
    Vad glad jag blev när jag läste din blogg. Vilken underbar omtanke du har. Som tänker på hur andra kan känna det kommenterades som det gjorde igår. Du är bara helt fantastisk. Skönt att du mådde bättre igår hoppas att det höll i sig både dagen och natten. Söndagen hoppas jag blir ännu lite bättre. Kramiz Annika

    SvaraRadera
  14. Hoppas att du får en fantastisk söndag!
    Stor kram

    SvaraRadera
  15. DU ÄR AMAZING!!! Det är så häftigt hur du skriver av dig, hur du överlåter din frustration och dina känslor på oss läsare och hur vi genom våra kommentarer faktiskt hjälper dig fast att vi inte tycker att vi kan göra något för dig. Älskar hur du verkligen klarar av att gå från mörker till ljus gång på gång på gång. Stor varm söndagskram, CR

    SvaraRadera
  16. Vi är många som uppskattar din blogg och det du delar med dig av, styrkekramar

    SvaraRadera
  17. Så underbart att du haft en bra dag!Det är så tacksamt att få följa dig på din stora viktiga resa Fia.Du är helt fantastisk och du ger så mycket!Önskar dig en underbar söndag.
    Stor kram och massor av kärlek,
    Silje

    SvaraRadera
  18. Som du kämpar men ändå verkligen tar vara på de bra dagarna
    Hur kommer jag i kontakt med dig?
    Lever också med kort tarm och stomi efter flera operationer av H.Mahteme, nu senast på nya kliniken

    SvaraRadera
  19. Så skönt att du kan känna omtanken, engagemanget och kärleken som förmedlas och omvandla den t energi.
    Underbart att läsa att di haft en bra dag och jag hoppas dagen varit lika bra.
    Jag hoppas också att du, som Mickie skrev ovan, kan älska varje del av fin kropp precis som den är här och nu. Det är inte lätt alltid, jag vet, men annars går så ionödigt mycket av din energi åt till kamp och roligare kan du ju ha med den energin.
    Kram Christel

    SvaraRadera
  20. Läst din blogg under några månader, hamnade på den då min mamma drabbats av avancerad äggstockscancer sedan dess har jag fyllts av beundran för dig och hur du hanterar din situation. Din blogg har även gett mig tröst att sjukdomen inte behöver leda till döden. Hon har dock haft en komplicerad start en vecka efter första cytostatikan blev hon inlagd på sjukhus , visade sig vara fri gas i buken vart läckaget var gick dock inte att finna då cancern är utbredd i hela buken. Hon är kvar på sjukhuset nu med stopp i tarmen trots ett flertal rtg går det inte att fastställa orsak ännu.

    SvaraRadera
  21. Styrkekramar o Kraft till dig<3

    SvaraRadera
  22. Skönt att det verkar kännas lite bättre. Knäppte precis på datorn så jag läste även gårdagens inlägg nu. Du kämpar på och sliter fint. Det kommer bli många bra dagar framöver i som belöning för kämpatagen. / GM

    SvaraRadera
  23. Hej sofia, du ska veta att jag har följt din blogg sen i våras och måste säga att du är underbar. Ägnar en tanke åt dig varje dag trots att jag inte känner dig personligen. Det är en tuff kamp du leder och genom din fina blogg förändrar du mitt liv, det ska du veta. Många kramar till dig...

    SvaraRadera
  24. Du vet att jag tänker på dig! Såg att du och din käre far anmält er till femdagars. Fullt efter 1:a dagen! Helt otroligt!

    SvaraRadera
  25. Hej Sofia Du har inte skrivit något ännu så jag säger bara god natt och hoppas att din dag varit bättre idag. Kram
    Mickie

    SvaraRadera
  26. Vilken härlig dag full av insikter och sedan tar du bara droppställningen och drar till Karlstad. Du är helt fantastisk Fia. Det gäller att ta vara på de fina dagarna.Härligt om vårt engagemang kan hjälpa dig i din vardag. Många värmande styrkekramar Carina

    SvaraRadera
  27. Jag hoppas att du har njutit ordentligt av det härliga höstvädret! Du finns i mina tankar! Stor kram Cia :-)

    SvaraRadera
  28. Att sätta ord på det som stör, värker och gnager är det bästa sättet att spräcka trollen. Helt suveränt hur du sätter detta på pränt och får det ur ditt system för att sedan kunna se klart och med humor på livet. Klart det är många gånger jag har funderat på om du är skittrött på alla goda råd som vi gödslar med. Känns gott att du tar dem för den omsorg de är menade att vara. Du är bara för häftig, in med droppställningen och ut på vift!! Kram på dig! Eila

    SvaraRadera
  29. Hej Sofia.
    Jag mötte dig och din blick för en sekund när jag var "hemma" över marten. Jag pratade tyvärr i telefonen och fann mig inte i stunden. Jag skulle vilja ha berättat för dig att jag läst din blogg av och till och imponerats över din livsglädje och vägran att ge upp. Det kanske inte betyder något men jag vill ändå berätta. Du har fått mig att tänka mig för innan jag börjar gnälla för minsta lilla, samt att ta tillvara på min dag med mina nära. Du inspirerar mig till att bli en bättre man/medmänniska.
    Tack för att du finns...

    Kram på dig

    SvaraRadera
  30. hahaha "Packade in droppanordningen i bilen och liftade..." Uuunderbart!! Det inlägget och garvet förlängde i alla fall mitt liv med minst en dag - tack!! :-)) Du är så j-la fantastisk och kraftfokuserad. Dubbeltack! Stor klem /OlaA

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.