19 oktober 2012

Bacill?!

Blev kvar ytterligare ett dygn för ett näringsdropp. Hade under natten och förmiddagen ont i magen. Kanske har jag fått en bacill?! Ska kolla det i morgon.

Idag har jag träffat två sjuksköterskor, två doktorer och en dietist. De vill mig väl och är vänliga. Jag skulle få ha kvar sängen här om jag ville men jag bestämde mig för att försöka ta mig hem i morgon lördag. Fick hjälp av en sjuksköterska på Onkelogen i Arvika med att få dropp hemma under helgen. Bra väl.

Dietisten räknade ut hur många kalorier jag skulle behöva få i mig varje dag. Droppet på en liter motsvarar 1100 kalorier. Hon ville ha koll på om jag får i mig protein?! hmm.. Ja lite. Vi skulle ha en träff om två veckor för att följa upp.

Efter vårt samtal var vi överens om att jag inte är allergisk mot mjölkprodukter... Gött faktiskt. Sen trodde hon att jag kommer kunna äta som tidigare bara magen kommer igång. När tarmarna är tomma känns det lite innan de är i form igen!!

Tarmarna mina är inte lika rörliga som andras och de svullnar lätt vilket medför smärta i min kropp. De arbetar långsamt och har inte samma plats att röra sig pga rester, förkalkningar i bukvägg osv. Men jag kommer bli bättre. Det tror jag.

Jag hade kommit väldigt långt under det normala vilket gör att det är svårt att komma i form själv. Jag är glad att jag stannade ett dygn extra så blir det bättre för mig. Jag tror inte att jag kommer behöva dropp varje dag frampå men ett tag till är det nog bra.

Jag får med mig för 6 dagar hem och har recept för mer. Men jag behöver äta lite också. Ska jobba på det i morgon!! Jag mår bra nu och har inget ont, passande inför helgen!

En dag på sjukahuset går fort och man känner sig ompysslad. Utbildad personal vill hjälpa mig att klura ut problemen. Kan det va bättre. Men i morgon ska det bli skönt att åka hem till verkligheten. Vad ska vi hitta på då?! Börjar bli uppspelt!


25 kommentarer:

  1. Åh vad härligt Fia att bli ompysslad av utbildad personal som kan stötta dig. Det är nog bra med tarmvilan och sedan börja om lite försiktigt igen. Vad spännande vad ska du hitta på i morgon. Jag ser fram emot att lösa din blogg i morgon. kramis Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Fia, det positiva är att din kropp får näring,kanon. Flytande eller fast mindre viktigt. Samla kraft, njut och ha tillit.

    Kram Ray

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får sova gott! Kram

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig Sofia och hoppas åxo att tarmarna dina repar sig snart så du kan äta!!!
    Massa varma kramar till dig// Harry

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas och tror med dig! Kramar Carin

    SvaraRadera
  6. God lördag morgon Fia! Vad skönt att få vara i trygga händer som bara vill hjälpa. Jättebra att fylla på med näring samtidigt som tarmarna får välbehövlig återhämtning. Jag hoppas du har sovit riktigt riktigt gott och vaknar till en härlig dag fylld med energi och glädje. Kramkram Eila

    SvaraRadera
  7. Gomorron fina Fia, hoppas att du har sovit gott och att du vaknar med nya krafter. Så skönt att höra att du blir ompysslad och omhändertagen. Stor varm kram L

    SvaraRadera
  8. Tänker på dej och hoppas att du har en bra lördag. Väntar med spänning på att få höra om äventyret som stillar det uppspelta :)!!
    Stor kram Vera ❤

    SvaraRadera
  9. Godmorgon denna molniga lördag, har varit på danskryssning och missat lite av din blogg. Märker att humöret fortfarande är med dig, dropp ger dig dig energi, bra. Har själv tagit en morgonpromenad och kanske det vore något för dig idag? Oerhört vackert för öga och själ. Hoppas du får en fin lördag.
    Kram Taxi-Pär

    SvaraRadera
  10. Massor med styrkekramar till dig.

    SvaraRadera
  11. Önskar dig en fin lördag och hoppas du får komma hem snart.
    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  12. Vilka underbara höstbilder!! Du är en riktig bra fotograf Fia!
    Önskar dig nu en underbar lördag och hoppas du hittar på något som ger dig mycket glädje.
    Du är fantastisk! Och åter igen tack för att du delar med dig av din resa och därmed ger mig så många värdefulla perspektiv.
    Stora kramen till dig,
    Silje

    SvaraRadera
  13. Hej Sofia!
    Härliga bilder som vanligt. Skönt att bli ompysslad ibland, speciellt när man har ont. Du har säkert kommit hem nu, och njuter i fulla drag av att vara hemma. Lördagskramizar Annika

    SvaraRadera
  14. Stort varmt lycka till med magen och orken! Kram Cia

    SvaraRadera
  15. Godmiddag lördag. Det verkar ju ordna sig med din mage nu när du får god hjälp. Du har små skyddsänglar lite varstans verkar det som. Lördagskramar/ irre

    SvaraRadera
  16. Hej! Har läst din blogg länge nu men inte kommenterat.

    Ville bara säga att en värmedyna hjälper mig bra när jag får krampsmärta i tarmarna. Samt att ligga på sidan ihoprullad med tryck av en kudde mot värmedynan. Men detta har du säkert redan försökt med. Hoppas att du inte har ont nu, det är bland det västa som finns att ha riktigt ont!!

    Kram från Sofia

    SvaraRadera
  17. Här kommer kärlek i stora lass till dig, ha en underbar lördag! Stor kram

    SvaraRadera
  18. Käraste Fia! Stor Varm Kram till dig... Hoppas att du har en härlig lördag!!!

    SvaraRadera
  19. Hej Sofia! Så skönt att de hittat vad du inte tål. Det kommer bli så mycket bättre med rätt mat för magen. Kämpa på. Kram Mickie

    SvaraRadera
  20. Stor styrkekram till dig Sofia -underbart att du får hjälp i helgen att få i dig dina 1100 kcal, det är viktigt att det blir varje dag nu så att din kropp får näring varje dag och slipper det onda /Ulla

    SvaraRadera
  21. Värmande kramar! Marika

    SvaraRadera
  22. Hej Sofia! Jag hoppas du återhämtat dig och fått nya krafter och att du kan vara ute litet i den underbara höstnaturen. Önskar dig bra dagar. Kram/Maggan

    SvaraRadera
  23. Hoppas du mår bättre i dag! Värmekudde på magen det tycker jag också låter bra! Både tarmar, kropp och knopp slappnar av! Ha en bra söndag med mycket mys och ljus omkring dig! Kram G-B

    SvaraRadera
  24. Hoppas du gör något härligt idag, slipper smärta och kommer på nått gott och bra att äta. Skönt att bli ompysslad på sjukhuset, skönt att känna att någon tar en på allvar och gör allt för att hjälpa till./CR

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.