14 oktober 2012

Lätt som en fjäder

Är så trött på en trasig tunntarm. Den är skör och rejält skadad efter operationen och de ärrbildningar den medförde. Sen jobbar den såååå sakta efter alla cellgifter. Förstå om jag blir matt när det inte fungerar. En smärta i samband med måltider gör att det inte är så lätt att äta. Absolut inte den mängd jag skulle behöva.

Trots all smärta och svårigheter det har medfört är jag supernöjd att jag fick operationen och den behandling som jag har fått. En strävan för att döda de sjuka celler som finns i min kropp är min enda chans till någon form av överlevnad.

Är lätt som en fjäder och har minskat 4 kg på mycket kort tid, varav 1 kg sen igår morse. Nu är jag ingen person som går varken upp el ner i vikt i snabbt tempo utan kroppen är seg och brukar klara sig på de reserver som finns. Viktminskningen blev avgörande att kontakta CSK (central sjukhuset i Karlstad) som skulle se hur den bästa lösningen blir. Skulle kunna få en mindre påse med näringsdropp på 8 timmar och här i Arvika på cytostatikaenheten. Att planera in en eller två påsar i veckan skulle göra susen för mig. Då skulle jag inte gå ner mig så mycket utan istället få påfyllning och orka hålla mig i god form. Själv skulle jag vilja få de här i hemmet över natten men det krävs planering.

Läkarvetenskapen är otrolig bra att detta hjälpmedel finns. Just nu längtar jag efter en påse för att efteråt mår jag som man ska. Nu blir jag jämt sliten av att hålla i telefon och skriva detta inlägg. I går gjorde det fortfarande ont i magen av allt som stoppades i min mun. Inte extremt men det gjorde inte gott. Idag hoppas jag att det är mycket bättre.

Nu ska jag möta en ny dag och det är regn ute. Hade velat komma ut och fått lite luft efter att ha hållit mig inne de senaste dagarna. Sen blir det att återigen försöka ÄTA. Inte litte tröttsamt. Känner mig bättre ändå och det är såååå kul.




18 kommentarer:

  1. Hoppas du verkligen får de påsarna, snabbt :)
    Wow vilken glöd. Underbart att läsa dina inlägg.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej fina Fia!! Jag känner verkligen med dig.....även om jag inte riktigt kan förstå vad du går igenom så gör det ont även i mig. Du är värd allt gott som finns, massor av näringsdropp, glädje och energi!!!! Du är bäst! Kram Freja

    SvaraRadera
  3. Stor kram till dej Sofia! Har nästan redan glömt hur det var att inte kunna äta. Hade några sådana tillfällen efter operation och efter första behandlingen. Var inlagd ett par gånger och jag piggnade till rätt fort efter dropp. Så det är bra att det finns!
    Du är min idol! Kram från Berit

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Berit här ovan - du är min idol, Fia!!! Fantastisk styrka och kämparandra. Bamseklem till dig <3 /OlaA

    SvaraRadera
  5. Oj vad du stretar på, vännen. Hoppas verkligen att du kan få hjälp med det här med näringen. Kroppen din måste ju ha näring för att orka vara igång som du önskar. Håller tummarna för att det blir bättre!
    Kram från Carina

    SvaraRadera
  6. Hejar på att du ska få näringsdroop hemma! Kroppen behöver näring för att orka läka! Inte gå ner mer i vikt nu! Heja dig Fia! Du är stark som få! Kram Cia

    SvaraRadera
  7. Sällar mig till de övriga bloggarna. Hoppas du får hjälp med några påsar i veckan,det tror jag gör skillnad. Vila nu din trötta, kämpande kropp och njut av att leva. Låter naturligtvis konstigt efter den pärs du gått igenom, men trots allt finns det glädjeämnen kvar. Du lever här och nu Fia.Lev då också Här och Nu och njut av det som finns kvar att njuta av. Det är endast nuet som vi vanliga dödliga kan hantera.Du om någon är fenomenal på att agera, nu kanske det är tid för vila och lugn för din lojala kropp. Som alltid skickar jag dig all min kärlek för du är värd endast det bästa, du fantastiska kvinna. Kramar / ann

    SvaraRadera
  8. Hej Fia!
    Hoppas att dom lyssnar på dig och försöker att fixa så att du kan få näringsdroppet hemma under natten. Det skulle ju ge dog lite bättre livskvalité. Hoppas även att dagen varit någorlunda smärtfri. Ha en härlig måndagskväll. Kramiz Annika

    SvaraRadera
  9. Finaste Fia, jag förstår att det är jättetufft med tarmen men gör som du själv skriver, håll fokus på att du faktiskt har en tunntarm och att den ändå fungerar så bra som den gör.
    Acceptans är nyckeln och på det tacksamhet, tacksamhet och åter tacksamhet. Kanske det låter som "flum" i dina/vissa öron men att acceptera det som är betyder inte att man jublar över det. Men om man inte accepterar det som är så kämpar man och lägger energi på något inte går att ändra. Acceptans är inte heller att ge upp tron och hoppet om att få till en förändring. Vissa människor kan bli fly förbannade när man säger att dom ska acceptera det som är men då tror jag personligen inte man förstått innebörden av acceptans, men det är min åsikt. Är jag själv bra på att acceptera allt som händer? Nix pix, inte alls, men jag vet att om jag kämpar emot så ödslar energi på något som ändå är. Hur det är i nästa stund vet ingen dock.
    Som sagt, du kanske bara tycker det är en massa svammel men jag berörs av din berättelse och din resa och därför vill jag dela med mig av det jag känner. Du tar emot det om du vill.
    Jag tycker du är fantastisk som reser dig varje gång du varit ner i en "svacka", det är beundransvärt och otroligt inspirerande.
    Stor kram
    Christel

    SvaraRadera
  10. Kära Sofia. Vi känner alla för dig och din smärta. Tack vare den doer du är finner du tillsammans med den fenomenala sjukvården en bra lösning ( näringslösning ha ha) på ditt nuvarande problem med maten. Tack för att du ändå orkar skriva och dela med dig av din dag. Tänker ofta på hur du har det!/ irre

    SvaraRadera
  11. Tror på dig och att näringslösningen i dropp skulle göra susen! Dels får du näring och kan återhämta krafter men även tarmen får vila och du får ta igen dig från smärtorna! Hoppas på det! Kram G-B

    SvaraRadera
  12. Kära Fia! Vilka kloka ord. Insiktsfull och kraftfull! Jag hejar på dig! Kram Carin

    SvaraRadera
  13. Hej Sofia kräv få näringsdropp hemma. Bara för att planering behövs ingen ursäkt låta bli. Du är så stark så du klarar få igenom vad som helst. Lycka till. En sån underbart vacker backe. Kram Mickie

    SvaraRadera
  14. Kära Fia! Det är klart att du ska ha ditt näringsdropp. Det är klart att du kan få det hemma över natten. Du ska använda din energi till det du tycker om att göra. Fortsätt att inspirera mig med din positivitet och kraftfullhet. Kram Carina

    SvaraRadera
  15. Massa kärlek och styrka till dig Fia!!
    Stor kram Silje

    SvaraRadera
  16. Så vackra bilder du visar oss Fia. Njuter av att se dem. De trollbinder mig. Och vi kan alla lägga in våra egna drömmar tolkningar och tankar i dem. Stor stor kram Fia!!! //Ulrika

    SvaraRadera
  17. Tänker massor på dig Fia och hoppas du repar dig och får tillbaka krafterna mera.varma kramar till dig// Harry

    SvaraRadera
  18. Klart, in med näringsdropp i en sådan situation. Du ska inte tappa ännu mer vikt. Det kommer göra susen. Och tarmen får lite paus emellan. Stor kramix JCW (Jörn Carsten Wolfgang) är bara för lat att skriva ut ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.