11 maj 2012

Fler bukhinneoperationer i Uppsala

Tack till er som lämnade länken till SVT´s nyheter om Akademiska i Uppsala från den 9 maj. Haile Mahteme mfl öppnar en ny canceravdelning för operation av bukhinnor i höst och man räknar med att öka antalet operationer till 120-150/år vilket är dubbelt så många som de utför nu. Idag är patientlidandet stort och väntetiden för en bukhinneoperation är 6-8 månader. Patienterna dör i väntan på operation och får 15-20 kurer cytostatika istället för de 4-6 kurer man vanligtvis får. I reportaget får de kritik för att äventyra patientsäkerheten då det är avancerade operationer men H Mahteme menar att den ökar istället. 

Jag kan bara säga att utan operationer dör vi och om inte det äventyrar våra liv så vet inte jag! Sverige måste operera mera så jag kan bara heja på H Mahtemes team och önska dem lycka till. Själv hade jag inte suttit här idag om det inte var för H Mahteme som lärt min gynkirurg Ilvars Silin sina metoder och som för ett år sedan fick bort min bukhinna. Är evigt tacksam för den möjlighet till ett fortsatt liv som det har gett mig. 

Ni som vill se reportaget klickar här.. http://svtplay.se     


                                                                Haile Matheme
haile_matheme__overlakare__tarmcancerpriset_2009_medium_88518418.jpg (270×405)


De stickningar i mina fingertoppar som jag talade om igår finns nästan inte idag. Det går så upp och ner detta med hur man mår men det gäller att inte känna efter för mycket. Men det kan vara svårt att förhålla sig till olika åkommor då man gärna tror att det hela tiden är bestående. Som tur är så märker man att det kommer och går och är sällan konstant vilket gör att det är lättare att orka. Jag känner mig glad nu när jag vet att känseln och stickningarna inte är så långvariga... än i alla fall. Då kan jag stå ut ett tag till.

Dagen idag var seg och trög. Fredagar är som jag sagt tidigare den tristaste dagen men nu framåt kvällen vaknar kroppen åter till liv. Snabbt som ögat försvinner minnena om veckans krämpor och livet börjar på allvar igen. 

 


4 kommentarer:

  1. Hej, jag snubblade över din blogg för några veckor sedan och har följt den sedan dess. Ville bara säga hej och tacka för att du skriver så öppenhjärtigt! Det är hoppfullt att läsa om hur livet trots allt går vidare efter en fetsmäll som din diagnos och din sjukdom.
    Vänliga hälsningar, Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du följer mig och min kamp om livet. Det är en form av dagbok för mig själv och den har visat att några tycker om att följa mig.
      Sofia

      Radera
  2. Hej igen, du modiga kvinna! Jag förstår helt din inställning till detta, och instämmer! Så skönt att dina domningar och stickningar gick över! Hoppas du har haft en skön helg.
    Kram, Aina

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.