16 november 2012

sprutor

Vaknar med en smärta i en mage som inte går av för hackor. Efter lite medicinering blev det bättre men dagen blir som ett töcken. Gillar inte riktigt morfinbehandling eftersom jag blir snurr i kolan. Besök hos läkaren som meddelar att njurvärdena inte gått ner till önskad nivå utan vi får avvakta nya prover på onsdag. Ska få göra en röntgen för att se hur pass det ser ut inuti magen så fort njurvärdena blir bättre. Därefter kommer vi att bedöma fortsättningen.

I väntan på detta kommer jag ändra medicineringen med att få läkemedel i sprutor. Både i porten och i benet som jag ska ge mig själv. Ssk har ordnat med sprutorna så att det bara är att ge. Börjar med kortison i morgon och hoppas innerligt att inte ansiktet sväller upp. Inte kul om man ser ut som en boll heller. Men jag kommer att må bättre och det är viktigaste just nu.

Annars är min tarmhistoria det svåraste problemet för tillfället och det går inte att ta bort det. Jag kommer att behöva dropp och sånt resten av tiden. Vi talade om ev en operation där man kan koppla bort från magsäcken till en påse på magen och som gör att man kan äta och dricka. Bara för syns skull och välmående, inte för näringen då eftersom det kommer ut ur en påse TILL, direkt. Ja vi får se om det ens är möjligt. Men kan känna nu att det vore skönt att kunna dricka igen.

Hon tycker att jag är pigg för att vara så sjuk och jag får nog hålla med. Men med mina mått mätt är det svårt att acceptera att livet förändras fast att man inte vill. I hate it. Vill bara vara som en vanlig 37-åring som är mitt i livet och inte en trasig person som mer är i slutet av livet.

Blev ingen promenad idag heller men det kommer väl. Mår trots allt bättre än för en vecka sedan och hoppas bli piggare igen.








24 kommentarer:

  1. Massor av styrkekramar till dig finaste Fia! /Cia

    SvaraRadera
  2. I hate it too!!
    Jag ser verkligen upp till dig, du gör ett enormt avtryck i mitt liv!
    Hoppas din natt blir bra och att solen får skina på dig imorgon!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Styrkekramar i massor!

    SvaraRadera
  4. Det blir väldigt många styrkekramar härifrån också!!!/irre

    SvaraRadera
  5. *kramar om dig*
    Du är så oerhört stark...

    SvaraRadera
  6. I hare it toooo! Men är tacksam att just du är här just nu och delar med dig av allt som händer. Jag tänker på dig med mycket respekt och kärlek. Kramar Carin

    SvaraRadera
  7. Kram, önskar bara att du kan få "lugn och ro" ett tag!

    SvaraRadera
  8. Ja fy för denna smärta Fia som du har...måste vara hemskt. Ja det skulle vara skönt om de kunde fixa så du kunde få dricka igen och kunna slippa smärtan som även tar ner dig. Imorgon är en annan dag och då önskar jag att du är bättre.
    Kram fina Fia,
    June

    SvaraRadera
  9. Du skriver otroligt bra, man kan bara inte sluta läsa, du berör verkligen. Känner verkligen med dig / Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Fia! Fantastiskt att du kan känna att du mår bättre mitt i allt ihop och kan se det vackra trots allt vilket du visar med dina fina bilder. Stor kram Mickie

    SvaraRadera
  11. Känner inte dig men känner väldigt mycket för dig. Tycker du är så enormt stark som orkar skriva varje dag. Blir så ledsen över allt du behöver gå igenom. Följer ett antal personer som bloggar om cancer. Man vill så gärna hjälpa till. Häromdagen var jag och köpte en hel kasse med små leksaker som kan delas ut på barncanceravdelningen på Karolinska när de små barnen fått ett stick eller gjort något annat som ett barn inte ska behöva göra. Du ska inte heller behöva gå igenom det du gör. Som sagt, tänker på dig!

    Kram från en okänd 39-årig tjej i Bålsta som följer din blogg

    SvaraRadera
  12. Har följt din blogg sedan jag läste om dig i cancertidningen.....du fängslar mig med dina ord....var finner du din styrka någonstans.....jag önskar att det vänder och att det blir bättre dagar för dig snart! Styrkekramar från Nina

    SvaraRadera
  13. Ville bara säga att jag är en av alla som tittar in här, läser och begrundar. Jag följer dig. Hoppas och önskar för Dig.
    Tack för att du så öppet, starkt och modigt tar oss med i ditt liv. Kramar

    SvaraRadera
  14. Önskar dig en god natt och sänder som vanligt en hel massa styrkekramar till dig du fantastiska, kämpande, vackra kvinna./ann

    SvaraRadera
  15. Hoppas att du får en skön natts sömn och vaknar till en solig dag i Arvika. Massor med styrkekramar från Ulla

    SvaraRadera
  16. Hej jag läser din blogg varje dag. Ingen människa på denna jord ska behöva leva på det viset som du gör just nu. Jag har själv gjort/gör en cancerresa och känner igen delar av vad du genomgår. Det som slår mig är att "nuet" blir livet:) Att njuta av något som var "fjuttigt" som frisk men som cancersjuk/cancerfrisk blir till en lycka. Cancersjukdom är svårt och den slår hårt mot den drabbade och dennes nära och kära. Jag känner mig ödmjuk till livet och att det är inget som är självklart längre. KRAM till dig Fia! /Kamilla Lidholm❤

    SvaraRadera
  17. Hej Fia!
    Du är helt fantastisk som hittar glimtar av glädje mitt i all din smärta och sorg. Det är det som gör skillnad i ett liv. Styrka och Kramizar Annika

    SvaraRadera
  18. God lördag morgon Fia! Hur underbart det vore om du kunde få dricka igen, inte bara suga på isbitar, och känna smaken av mat. Vackraste Fia, bara vi kunde ta bort det onda och svåra om så för en kort stund. Livet, det dyrbara, som vi friska slösar med och tror att det kommer att se likadant ut för alltid. Vi ojar oss över petitesser och skitsaker, ser katastrofer i ingenting. Varje dag fylls jag av förundran över ditt mod och hur rakt och utan krusiduller du berättar om ödeläggelsen denna satans cancer lämnar efter sig. Mitt i allt elände lyser din humor som fyrbåk och din livsglädje ger hopp till så många. Jag hoppas innerligen att du har fått sova utan avbrott i natt och att idag blir en jättebra dag. Kramkram Eila

    SvaraRadera
  19. Finaste Fia! Underbart att läsa att du mitt i allt kan se ljusglimtarna. Och att sjukvården tillsammans med dig fortsätter att söka lösningar så att fet blir så bra som möjligt. Jag hoppas du fått sova gott inatt och vaknar med hopp om en bra och fin lördag.
    Kramar och kärlek
    Christel

    SvaraRadera
  20. Jag är så tacksam att få följa med på din resa. Som många skriver så tar vi allt för självskrivet. Inte förrän vi drabbas av något förstår vi att vara rädda om livet. Det är något som du lär oss, du är en så viktig person för oss alla, glöm aldrig det. Hoppas att vi kan underlätta lite för dig genom att vara med dig här på din fina blogg. Och så önskar jag att du blir bättre och bättre för var dag som går och att du tillsammans med ditt läkarteam hittar bra lösningar. Och att du får en bra lördag....
    Stor varm Kram/Maggan

    SvaraRadera
  21. Bara VET att du är i så mångas tankar och kärlek!
    Kram, Tonja

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.