15 november 2012

lägga tungan i blöt

Åter i hemmet och första inlägget via en dator. Går lite lättare att skriva, snabbare om inte annat. Sov i natt ganska bra och var bara vaken två gånger och en på morgonen. Gör allt mindre ont i sidan men det känns, konstigt vore det väl annars. Lider fortfarande av TÖRST så det bästa är att lägga tungan i blöt.. det är det enda som lanar lite. Sticker tungan under kranen och spolar kallt vatten på. Härregud vilken syn. Mår MYCKET bättre fast jag är SVAG. Kräks fortfarande om jag dricker så det måste jag få hjälp med av sjukvården. Jag blir allvarligt galen om jag inte kommer att kunna dricka. Fy prova att inte få dricka på några timmar.. det är ingen lek. 

Ringde in den godhjärtade i morse som fick hjälpa mig med duschen. Eller hon fick så utanför och hålla i påsen. Vill inte ha den blöt. Måste fundera ut hur det ska gå till. Annars går det superbra. Eftersom min vanliga stomi inte lever så är det inte så besvärligt trots allt. Giller att det inte luktar skit längre hehe. Tänk du i morse hade jag tappat närmare 4 kg sedan i söndags och det är inte lite skönt. Bara vätska som inte kommit ut. Benet som var så stort har blivit mycket mindre det med. Kanske finns det hopp om ett liv igen. Ja säger då det. Jag som trodde livet var över de senaste veckorna. HAHA nu kommer jag nog igen. En seg en jag.   

Klockan tio i morse styrde vi kosan mot Marie och hennes nya studio. Verkligen jättefint och mysigt. Den godhjärtade bokade en massagetid för sin trasiga rygg. Jag sa det att hon kommer att säga att du ska börja träna. Innan vi reste fick hon gå upp på vågen och den trodde hon att det var nåt fel på. Haha men så gjorde vi en ny matsedel och inköpslista för den lille för att följa de närmsta två månaderna. Härregud vilka vanor hon har. Godis är strängeligen förbjudet och vatten måste drickas. Jag lovar att om hon följer detta kommer hon bli som en jakthund innan januari är slut. Gjorde tom en inköpslista och förklarade alla recept. Ja nu har hon ingen återvändo utan det är bara att börja att laga mat. Hon är kock!! Härregud vilken lat kock. Göbben hennes kommer bli så nöjd med lagad mat varje dag. HAHAHA. 

Solen skiner över Arvika idag. Jag åkte med hem till den godhjärtade och det var riktigt kul att komma ut och få se nåt annat. Blev så glad och uppspelt. Orkade inte gå men hoppas få göra det i morgon. Nu ska jag ha mitt vätskedropp så jag ska lägga mig på soffan och vila lite. Så skönt att vara hemma och verkligen må lite bättre. Jenny sa att jag är mycket bättre mot förra veckan så jag får väl lyssna på henne nu. 


Vi kollade ut över Kyrkviken och idag var det vackert!



 

16 kommentarer:

  1. Du är ju inte klok! Operation i måndags och redan utflykter å tungskölj i dag?! =) Fantastiskt! Du är verkligen beundransvärd, fina Fia. Så härligt att du anar ett bättre mående. Tänker på dig varje dag!

    Kram,
    Malin i Örebro

    SvaraRadera
  2. PS Inget ont som inte har något med sig(typ). Här luktar det colostomiskit, å det är inte mumma! =)
    /Malin

    SvaraRadera
  3. Vackra människa, du är fantastisk och beundransvärd. Glöm aldrig det. Jag önskar dig styrka och ljus! Kramar/ irre

    SvaraRadera
  4. Blir överväldigad av din styrka! Vad härligt att du kunde få va ute en stund. Sköt om dig! /anna

    SvaraRadera
  5. Skönt för dig att vara hemma igen...inget är ju som ens eget hem, men du får återta din styrka lite, lite i taget. Rom byggdes inte på en dag. Men med din envishet så är du snart ute på promenader igen. Nu blir det bara bättre o bättre, och när det gäller duschen kommer du säkert på ett bra knep.
    Stor Kram/ Maggan

    SvaraRadera
  6. Åh vad skönt för dig att få komma ut och vara med en kompis och allt det där som man mår sååå bra av. Heja!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder på dig Fia! Stor kram Carin

    SvaraRadera
  8. Hej Fia. Så underbart att du mår lite bättre. Fortsätt kämpa. Härliga bilder igen. Hoppas du får sova ännu bättre i natt. Du kan prova suga på krossade isbitar men spotta ut i stället för att svälja. Det gjorde jag efter cellgifter och det läskar munnen. Kram Mickie

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar start på denna fredag morgon Fia. Jag sitter och fnissar när jag läser om den lata kocken som inte lagar mat :)) Vilka fina bilder på dig, så gott att se dig igen!
    Med ditt kvicka intellekt och uppfinningsrikedom, är jag övertygad om att du snart kommit på någonting riktigt clever kring duschproceduren. Det känns verkligen att du blir bättre stund för stund. Hemma är alltid bäst! Hoppas du fått sova ännu bättre i natt och får en riktigt bra dag idag! Allt gott till världens bästaste Fia. Kramkram Eila

    SvaraRadera
  10. Härlig läsning till frukost! Ja du är en seg en Fia, du hittar lösningar på allt som dyker upp och ser ljus där många bara skulle krupit längre in i mörkret. Önskar dig en ljus och pigg fredag. Kram, CR

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder och man blir så glad att höra att du fixade op och mår bättre. Hoppas din dag idag blir bra. kram june

    SvaraRadera
  12. Du är otrolig Fia, otrolig och en som visar väg till kraften vi alla har inom oss. Allt är möjligt, verkligen! Tack för ditt mod och för att Du delar din resa med oss. Kärlek från Vera❤

    SvaraRadera
  13. Hej, vad skönt att du mår lite bättre. Har du provat oralbalance som är fuktkräm för tunga/gom etc? Finns fuktsprayer för mun åxo, se apoteket.se. De minskar törsten något.
    För duschning finns plastfilm i olika storlekar att skydda njurkatetern å ingångshålet med, be om att få det då går det smidigare att duscha, man kan åxo använda vanlig Gladpack genomskinlig plast å tejpa fast med bra häfta tex fixomull. Kram från en sjuksköterska!

    SvaraRadera
  14. Många bra tips! Hoppas de funkar för dig Fia! Så himla skönt att du är hemma igen och framför allt att du mår bättre! Lovely! Kram Cia

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.