07 november 2012

doft av blommor

Tredje dagen med sprutor och det kanske börjar ge effekt. Har haft hjälp av att inte kräkas så ofta mer än fem sex gånger per dygn och det är lite det. Hehe. Sprutorna gör så att magen min producerar mindre vätska så jag tror på den. Haldolen mot illamående fungerar inte fullt ut eftersom jag har mått illa till och från. Men det kanske vänder. Är så glad över att jag fixar sprutor och dropp själv så jag slipper ha en massa folk rännandes i mitt hem. Även om jag inte kommer ut eller så räcker det med alla berörda närstående som inte vet hur väl de vill mig. Jag orkar inte med en massa besök när jag inte är piggelin. Kortare besök går bra för att skingra tankarna. Men det kan vända fort att styrkan återvänder.

Mina dystra inlägg innebär inte att jag ger upp utan ger uttryck för känslan som jag som frisk aldrig skulle kunna ge uttryck för. Att kunna ha denna möjlighet är mitt sätt att fånga dagen. Ta tillvara på min gåva att få uttrycka mina upplevelser i ord. Det stärker mig. Sen går det inte att sätta ord på allt elände men jag försöker att vara ärlig i min skrift och allt är inte rosa skumtomtar och såpbubblor fast att jag gillar det bättre.

Men det kanske vänder. Just i skrivande stund mår jag superbra men det är efter att ha kräkts och efter att ha fått blombud i massor. Hemmet doftar blomaffär och det känns riktigt trevligt. Tusen tack alla hjärtliga människor. Jag blir djupt rörd av alla kommentarer och där ni lyfter upp mig från avgrunden och där några menar att jag betyder nåt för andra. Det gör mig glad. Jag önskar att jag kunde skriva en massa glada inlägg igen men vågar inte riktigt tro på det. Men jag vill verkligen att det ska vända nu. I morgon är det 4 veckor sedan eländet började. Vissa dagar har varit bättre men många sämre. Tur att hjärnan inte sparar allt det dåliga utan glömmer fort. Det onda vill man helst glömma och försöker så fort det går. Jag tycker att det känns som om det håller på att stabilisera sig lite så jag kan komma utanför dörren snart. En liten promenad kanske skulle sitta fint.

Jag sover mycket nu och det är bra. Trist om jag skulle ligga vaken. Men igårkväll somnade jag på soffan och drömde att jag åt mat.. det du haha när jag vaknade visste jag inte om jag hade ätit eller inte. Vilka bekymmer. Blev lite förvirrad. Nu ska jag ta en titt på alla vackra blommor.








25 kommentarer:

  1. Du är värd alla blommor,
    Blir orolig för dig.
    Kramar om.
    Marita A-a

    SvaraRadera
  2. Kära Fia....det är klart att du måste få ge uttryck av leda när du känner det så. Man kan aldrig låtsas vara något annat än den man är eller känner. Och jag tror att när du ser det i skrift så är det någon läkande process som startar inom dig. Du ser att du betyder mycket för många, mig också. Och vilka blommor som lyser upp ditt hem nu som solar. Jag hoppas att medicinen börjar ge effekt, också på illamåendet, det är inget roligt att må illa, fy...
    Massor av goda tankar & Kramar/ Maggan

    SvaraRadera
  3. Halleluja va glad jag blev nu då:) tack du gjorde så jag fick en kick där bak, att göra ngt.
    Har bara deppat o tänkt på dig!!!
    Puzz

    SvaraRadera
  4. Kära Sofia!

    Du är stark, envis, livsglad och kommer att kämpa tills slutet!
    Din blogg har hjälpt många och jag vill tacka dig för att vi har fått följa dig och din kamp mot sjukdomen.

    Vackra blommor :)
    Massor av tankar till dig o dina anhöriga. G-B

    SvaraRadera
  5. Här kommer en stoooor virtuell blomsterkvast till fina Fia!! :-)) Ta hand om dig. KLEM! /OlaA

    SvaraRadera
  6. Tack och lov Fia att du är ärlig. Djup suck av lättnad! Det visar på att du fortfarande är du och jag gillar dig och respekterar dig oavsett hur du mår och du berör alla dagar mitt hjärta! Kärlek Carin

    SvaraRadera
  7. Känn inte att du måste skriva en massa glada inlägg för vår skull. Vi finns här vare sig du är hög eller låg. Låt oss bära dig en stund, luta dig emot oss och vila. Vi är många, Fia, och vi finns alltid för dig. I tanken och i hjärtat.
    Håller tummarna för att det snart blir en vändning och du känner dig piggare igen och kan gå ut i höstluften.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. Självklart ska du skriva om sorgligt och glatt och jag är säker på att du använder allt för din kropps läkning. Du är beundransvärd och värd varje omtanke i ord och blommor! Idag genomgick jag en coloskopi och tänkte på vad du går igenom. Då var det enkelt att klara av den. Fastan dygnet innan gav mig också inblick i vad det innebär när man inte ksn äta vad man vill. Du ser att du ger din omgivning perspektiv på olika sätt. Visst är det fantastiskt! Ljus, frid och värme önskar jag dig fram tiill nästa inlägg. Kramar/ irre

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara blommor! Blommor och grönt är fantastiskt, vackert och levande och därför tror jag att det är läkande att ha det runt sig. Så njut av blomsterprakten och all kärlek som ligger bakom att de nu finns hos dig i ditt hem.
    Kram
    Christel

    SvaraRadera
  10. Sofia, vi som läser din blogg vill veta hur du mår, hur du har det och hur du känner dig! Det är din verklighet som du berättar och skriver om, ingen förskönad värld! Var bara Sofia, det är henne vi gillar! Upptäckte att jag inte är ensam om signaturen G-B! Så fr.o.m. nu ändrar jag till G-BS! Kramar

    SvaraRadera
  11. Hej Sofia!
    Vilka buketter. Njut av dem nu när du inte orkar gå ut. Hoppas att du snart orkar sticka näsan en liten bit utanför dörren. Kärlek och Kramizar Annika

    SvaraRadera
  12. Hej Fia! Fantastiska blommor som man verkligen blir glad av titta på. Du är bra på att fotografera. Du är alldeles beundransvärd med ditt fokus. Sov gott. Kram Mickie

    SvaraRadera
  13. Go'a Fia, så skönt att höra att du andas försiktig optimism! Jag hoppas innerligt att det fortsätter åt det hållet så du får må BRA! Kroppen kanske behöver längre tid än du hoppades, för att läka från allt du har gått igenom.
    Härligt att du får underbara blommor, vackra tankar som har kommit hem till dig för att lysa upp din dag.
    Och sedan delar du dem också med oss alla - tack!
    De varmaste kramar,
    Aina

    SvaraRadera
  14. Så skönt att du ändå verkar se en ljusning i mörkret. Jag hoppas att du kan få gå ut på en promenad i veckan.
    Stor varm kram

    SvaraRadera
  15. Har gått och lagt mig och precis läst ditt senaste inlägg. Du är fantastisk på att skriva och på att uttrycka dig det är som om du var i samma rum-som om vi känner varann. Jag tänker på dig och hoppas det vänder snart-det kommer vända snart! Alla styrkekramar jag kan uppbringa skickar jag till dig,de är inte färgglada och väldoftande som alla de fina blommor du fått men de är välmenande och vill dig allt gott! Kram till dig Fia!! / Karin

    SvaraRadera
  16. En bamsebukett av rosor skickar jag dig per fantasi - med både kärleksfilt och styrkekram att fortsätta skriva om det som finns inom dig. Precis som Carina säger så finns vi här att ta emot det du skriver och skriver gör du lika bra som du fotograferar - mästerligt.
    Ulla

    SvaraRadera
  17. Det vänder nu Fia. Jag vet att det blir så.

    SvaraRadera
  18. God torsdag morgon Fia! Blommor är verkligen någonting som hör till din skattkista, doften och det vackra. Omsorg istället för de ord som många har svårt att sätta ner på pränt. Cancer, har en skräckens klang och den som är sjuk är så skör, man vill inte såra eller orsaka mer ont. Kärlek min käraste Fia, är också att vara så rak och ärlig som du är när du skriver på din egen blogg. Att sätta ord på det där som är äckligt, gör ont, förtvivlan som gnager inombords. Kärlek är också att få höra hur ens ord sätter igång skräck och förtvivlan hos dem som läser dina ord. Den sista färden är en skitläskig titel som för mig betyder just den sista. Läser så ofta hur du skriver "är det värt det" och lika ofta svarar jag utan tvekan JA! Fia som inte har givit upp, står stadigt förankrad i det som är och uttrycker klart och tydligt vad hon vill och känner,som när du skrev ni kan låta bli att ge mig matråd eftersom jag har slutat att äta. Fia som har givit bort sin kraft och vilja, hukar i ett hörn och undrar gång på gång om livet är värt att förlängas. Vem är då jag att säga allt detta till dig Fia, jag som inte har tagit din plats som inte vet hur det är att kräkas dygnet runt och ha ont? Ingen, jag är ingen annan än en medmänniska som läser din blogg varenda dag, som med andan i halsen undrar vad som hänt när bloggen är oskriven. Jag lever med dig i mitt hjärta och vill att du ska LEVA länge än, vi är så många som bär dig på våra tankar och hänger med inhållen andning på varje ord du skriver. Självklart ska du fortsätta att skriva och sätta ord på det som är, din utomordentliga terapi, dina ord väger ett ton och gör sådan impakt. Är så glad så glad att läsa att sprutorna börjar ge effekt, att du mår litet litet bättre och börjar andas förtröstan igen. Jag tror bestämt vi tömmer blomsterbutiken och klär ditt hem i det vackraste som finns - doften och färgerna av kärlek!! Önskar dig en vacker och underbar torsdag med en gnutta frisk luft! kramkram Eila

    SvaraRadera
  19. Underbart inlägg Eila!/ irre

    SvaraRadera
  20. Irre..jag håller med dig. Vilken helt underbar inspiratör Eila är ! Fia..du kan vara glad som har en så fin människa som liksom du kan klä in orden så vackert. Allt blir så enkelt, klart och så sant /Maggan

    SvaraRadera
  21. Kära Fia, så glad att du mår lite bättre. Ja å jag skriv det du känner det är det som är sant både det som är upp och det som är ner. Du är så modig! Så underbart med en massa blommor det är verkligen riktiga glädjespridare och du är så värd det. Stor varm kram L

    SvaraRadera
  22. Ja jag är åxo en av alla anonyma som följt dig tyst å har dig i mina tankar varje dag. Jag en sjuksköterska i cancervården som önskar dig en stor KRAM ♥♡♥ och som många andra här skulle vilja bära en del av din smärta så du fick mindre plågor. När du varit glad har vi alla delat det med dig och känt oss glada själva♥.
    Jag har aldrig skrivit i en blogg förrut då jag inte läst så många. Hoppas sprutorna gett dig en skön vila idag. Stor kram!

    SvaraRadera
  23. Hej Fia!

    Idag har du inte skrivit något ännu. Ville bara säga att jag tänker på dig och hoppas din dag varit bra. Fortsätt vara stark. Kram Mickie

    SvaraRadera
  24. Hej! Vilka fina blommor!! Det är hemskt att må illa och kräkas. Gjorde det någon gång efter operationen. Så hoppas medicinen kan hjäla. Vet en kille som fick sammanväxtningar efter en bukop. och han låg inne i flera omgångar och fick morfin men sen blev det bra!Detta är massor av år sedan. Så visst finns det hopp! Kram från Berit

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.