25 november 2012

Söndag 25 november 2012

Besök i stugan för att se när de skulle flytta på ena bryggan. Det har tagit ut på tiden eftersom det inte har varit något speciellt kallt eller snö här. Bävern hade tagit ett träd som strök jäms med husväggen på min lilla stuga. Men hon klarade sig utan en skråma. Vilken tur. Inte så kul med att ha ett träd genom taket. Det var kallt men vindstilla. Mörkret låg som en dimma hela dagen. Vi klarade oss utan regn så jobbet blev gjort. Själv stod jag för fotograferingen. En rolig syn kan jag säga med åror som gick av och stövalar som tog in vatten. Härregud.

På eftermiddagen hade vi farsdagsfirande eftersom jag var så dålig när den helgen begavs. Jag fixade middag och det var jämt kul att laga mat igen. Känns så länge sen. Provade att äta lite och spotta ut det. Får på så vis träna tänderna och känna smak. Hörde att man kan utveckla minnessvaghet om man inte tuggar. Ja nu hinner jag nog inte leva så länge att det blir ett bekymmer för mig men jag förstår mer och mer att alla funktioner vi har i kroppen har ett syfte. Mer ofattande än vad vi tror. Känns overkligt att inte kunna äta. Alltså lever jag på övertid. Om man inte kan äta kan man ju inte leva. Hela jag är som ett lapptäcke med en massa lösningar av olika slag för att kunna leva.

Ja det är så synd att min ork är så låg. Jag vill ha min kondition tillbaka som jag hade i början av oktober. Då kunde jag gå i rask takt 6-7 km och må bra under tiden. Nu kommer jag knappt 4 och är helt slut innan jag kommer hem. Ja det är svårt att finna ut vad man ska hitta på något på dagarna när man är så sliten. Men dagen idag har trots allt varit bra.

Funderar på att köpa en ny dator men vet inte vilket jag vill ha. Har aldrig köpt en utan bara haft arvegods så det kanske är dags för en egen. Har lite strul med bloggen för tillfället eftersom jag har nyttjat allt utrymme med bilder. Visste inte att man skulle förminska formatet för att det inte skulle ta så stor plats. Vet inte hur jag ska göra nu men kan fortfarande lägga in dem direkt från telefon. Raderar jag dem så försvinner de från själva inläggen.  













17 kommentarer:

  1. Fina Fia! Jag har inte kommenterat här innan men läst. Du verkar vara en underbar tjej med hjärtat på rätta stället. Stor kram! /Em

    SvaraRadera
  2. Bävrar är ju helt makalösa så de kan kapa träd... Tack och lov att din supersöta stuga är hel och hållen! Hade ingen aning om detta med att tugga och minnas. Kroppen är fantastisk med alla funktioner. Bra att du tuggar och spottar. Livet behöver smaker. Glad för din dag! Kram Carin

    SvaraRadera
  3. MAC dator är suverän.

    SvaraRadera
  4. Bävrar är inte att leka med! Det är otroligt vilka stammar de kan gnaga sig igenom med sina gaddar. Bilder brukar ta stor plats så man måste förminska dem till 72 dpi för tex webben. Det kan man göra i ett bildprogram typ Photoshop. Men det vet du kanske. Varma tankar och kramar/ irre

    SvaraRadera
  5. Mina varmaste tankar till dej Fia!
    Kärlek från Vera

    SvaraRadera
  6. Hej Sofia! En sån tur att bävern siktade så bra när den fällde trädet. Förvånansvärt egentligen att inte fler bäverträd ramlar över saker. Dina bilder är underbara. Jag är så glad för din skull att det blev en bra dag trots allt. Stor kram Mickie

    SvaraRadera
  7. Hej Fia! Skönt att höra att du kännt dig piggare igen. Jättefin stuga och bävern har då bra tänder må jag då säga :) vad den kan göra med dem. Ja att våra tänder betyder mkt för oss människor också ;) så roligt att höra att du är piggare och det känns så bra. Kramar från
    June

    SvaraRadera
  8. Hej,hej.Härrigud,jag som trott att bävrana gör så där bara i kalle anka!va fan gör dom så för?äter dom de eller vad?Jag har inte ens sett en bäver RL(men de beror nog för att jag bor mitt i helsingfors:)Ha det bra sofia o "gnaga" på ;)Kram M

    SvaraRadera
  9. God måndag morgon Fia!! Helt fascinerad av den där bävern, att ett sådant litet djur kan gnaga itu ett helt träd! rackarns tur att den föll som den gjorde huvva! Tänkte precis säga som Irre, Photoshop är ett måste om du vill behandla foton till din blog och så laddar du upp dem till Flickr där du hämtar hem den till Blogger. Funkar klockrent! Hade inte an aaaning om att minnet kommer ihåg tuggning, det var värst. Ha ha 4 km och så säger du att du är litet sliten, du är stollig tösen! Jag tror inte att jag ens någonsin har gått så långt i mina da'r :)) Du är som en otroligt söt fransk bulldog, ger aldrig upp!! Go Fia, go!! Allt som får dig att må bra och känna glädje är tummen upp! Ha en jättebra måndag! hoppas solen kikar fram idag. Kramkram Eila

    SvaraRadera
  10. God morgon Fia, fascinerande djur de där Bävrarna. Vi har en familj i sjön där jag bor och då och då kan man se spåren av deras iver att gnaga. Skönt att stugan klarade sig. Du låter lite piggare även om du inte tycker att du har samma ork som förr. Som du själv skriver du lever på övertid och att då har den ork och den viljestyrka som du besitter är helt makalöst. Å jag tror det är en hel del av anledningen till att du faktiskt fortfarande lever så sluta inte med att vara du! Du är bäst Fia! Kram,CR

    SvaraRadera
  11. Hej Fia!
    Du skriver om din ork som inte är som du vill, natruligtvis. Då jag läser om vad du gått och går igenom tycker jag ändå det är helt fantastiskt att du orkar promenera i ung. 4 km! Du är verkligen en kämpe!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Hej Fia, vilken fin liten stuga du har och sådan tur att bävern la trädet där han la det. :-) håller med de andra din viljestyrka din kämparanda är beundransvärd du är så fantastisk glöm inte bort det. Stor varm kram L

    SvaraRadera
  13. Hej Sofia....vilken fin sen höstdag du fick uppleva tillsammans med betydelsefulla människor för dig. Vackra bilder som vanligt, som fångar just hur det är, den där stilla rofyllda sjön med roddbåten i vassen och din timrade stuga. Det måste vara guld värt med en sån liten stuga och dessutom precis intill en sjö. Hoppas du och de dina kan tillbringa fler dagar där i vinter om det är någorlunda milt. Man får ta tillvara varje tillfälle som ger en något tillbaka. Nu önskar jag dig en vecka utan smärtor och illamående(det verkar som du fått bukt med det)
    Kramar Maggan

    SvaraRadera
  14. Hej hej
    jag tittar in
    känner lite igen mig idig, skriver blogg, skriver poesi, skriver och tecknar (om cancer och annat)
    önskar dig fina dagar
    kram

    SvaraRadera
  15. Fia, önskar dig en bra vecka. Du är fantastisk.
    Styrkekramar <3 >3

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.