06 november 2012

Sista färden

Mitt liv har varit bra men det är det inte längre. Jag känner det så tungt med min börda. Slängd långt innan det är över. Närmare levande begravd.

Vad kan mera hjälpa mig. Hur kan jag prövas så hårt. Jag visste att livet var tufft men jag kunde aldrig förutspå såhär. Det är då som jag funderar över värdet av ett liv. Om det ska vara såhär vet jag inte vad jag vill.

Igår vid min första spruta hördes ett skrik. Jag förstod inte först. Det kom från en livrädd kvinna som inte visste varken ut eller in. Den som skrek var jag. Hur kunde jag bli sån. Blir rädd för mig själv. Min gälla röst lät illa och jag skäms.

Att jag har börjat förvandlas till det där som egentligen inte är jag känns så trist. Att det redan nu är påbörjat visste jag men inte jämt. Det är nu som jag kommer att vridas till det töcken sjukdomen gör med mig. Den som jag en gång var blir ett minne blott. Jag saknar hon med alla lösningar, glädjen. Idag sköljer sorgen över min natur och så vill jag inte bli ihågkommen.

Jag såg en stjärna falla i natt när alla sov. Jag blundade och önskade att få vara jag tills slutet. En orimlig dröm jag vet och det är nu som jag har börjat den sista färden. Alldeles för tidigt.

46 kommentarer:

  1. Hej Fia! Jag ber för dig idag och att du ska kunna uppleva ljus trots allt det tunga. Mina tankar är med Dig. Kram Mickie

    SvaraRadera
  2. Hej Fia, allt vänder ska du se, kan inte vara meningen allt detta som händer dig, ge inte upp

    SvaraRadera
  3. Tänker på dig och allt det jobbiga, men du ska se att snart vänder det! Skickar många styrkekramar till dig!! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag förstår dej helt och fullt. Ingen förstår, inte förrän man kommer i den här situationen. Man får en massa uppmuntran men det man saknar är sitt forna jag. Tänk att bara få vara....Tänker på dej. Kram från en med samma sjukdom./Stina

    SvaraRadera
  5. Otroliga Sofia, jag har följt din blogg sedan i våras när jag mailade dig för att få råd ang behandling för min vän Linda. Hon har samma sjukdom som du och även där med spridning i buken. För några dagar sedan fick hon även veta att hon har en tumör i levern. Jag läser din blogg och känner igen så mycket av det du skriver genom Linda. Önskar så att ni kunde ha träffats... Linda säger ofta att hon känner sig då ensam i det här. Alla stödgrupper hon varit i kontakt med är för äldre kvinnor och hon är bara 40. Jag läser din blogg och tänker på dig varje dag. Jag beundrar dig så..Din positiva inställning och förmåga att uppskatta livet trots den fruktansvärda situation du är i. Jag hoppas och ber om mirakel, för både dig och Linda. Finns inget jag kan säga efter att ha läst ditt inlägg idag.. ord är helt otillräckliga. Jag vill bara att du ska veta att du har påverkat liv... även hos människor du aldrig mött. Tänker på dig och skickar stora kramar till dig. Från Marie ( Karlstad tös numera bosatt i London )

    SvaraRadera
  6. hittade hit och har läst din berättelse.
    Hoppas du snart mår så bra du kan!
    Alla har bra och dåliga dagar, och det får man ha!
    Det är så otroligt orättvist och dumt dethär med att vara sjuk.

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  7. Tänker på dig Fia, fantastiska du... Blev otroligt ledsen när jag läste detta. Hoppas verkligen att du får vara dig länge och att du får tillbaka ditt hopp och ditt liv. En massa massa kramar till vackra du, håll i... Du betyder mycket för väldigt många av oss. Stor kram från mig /ä

    SvaraRadera
  8. Massa ljus och kärlek till dig.
    Inga tröstande ord finns. Kan inte ens föreställa mig vad du går igenom trots att du så öppet skriver om mycket.
    Jag tycker du är så otroligt modig, du möter det vi alla fruktar och är rädda för.
    DU är DÄR mitt I det.
    All min respekt och kärlek till dig
    Jeanette

    SvaraRadera
  9. Gråter när jag läser...kramizar fr Å vi skrev till varandra på fb för ett tag sedan. Tänker på DIG!!

    SvaraRadera
  10. Fia, så otroligt ledsamt.. Finner inga ord som är tillräckliga men vill säga att jag tänker på dig ofta och tycker du är fantastisk som delar med dig av din livssituation, i både uppgång och nedgång. Jag känner med dig och önskar att din situation var en annan. Du är en otrolig kvinna Fia, varma kramar Jennie H

    SvaraRadera
  11. Styrkekramar

    SvaraRadera
  12. Så ledsamt att läsa att du mår så dåligt Fia - önskar att jag kunde hjälpa dig på något sätt. Tänker ofta på dig även om jag är dålig på att visa det. Kram //Anki

    SvaraRadera
  13. Styrkekramar till dig<3

    SvaraRadera
  14. Jag blir så ledsen att tårarna bara kommer, ingen ska behöva uthärda något som detta :-((
    Stor styrkekram till dig!!!

    SvaraRadera
  15. Önskar dig det bästa! Massor av kramar.

    SvaraRadera
  16. Hoppas det är en svacka du känner nu efter allt ont du haft, inte konstigt ett dugg.
    Du har haft sånt tålamod med motgångar o alltid funnit lösningar.
    Du gör det denna ggn oxå<3

    SvaraRadera
  17. Sofia, jag håller till 100% med Marie Karlstadstösen som nu bor i London! "Att jag vill bara att du ska veta att du har påverkat liv... även hos människor du aldrig mött". Fina tankar som jag tror att vi alla kan skriva under på! Sänder dig mycket ljus och kärlek! Den största kramen från G-B

    SvaraRadera
  18. Kära Sofia. Det var ledsamt att läsa ditt inlägg idag. Jag sänder dig därför så mycket ljus och glädje jag kan uppbringa!!! Imorgon är en annan dag./ Ljusfyllda kramar/ irre

    SvaraRadera
  19. Sofia, jag hamnade på din blogg av en slump och har nu delat dina tankar. Det gör mig ödmjuk. Mina tankar går till dig, och fast jag inte känner dig vill jag ge dig en riktigt omfamnande och varm kram. Du vet en sån man fick när man var liten... när man bara kunde släppa taget och få vara ledsen. Sköt om dig! /Anna.

    SvaraRadera
  20. Styrkekramar <3 kram /Marie

    SvaraRadera
  21. Kära Fia!
    Det smärtar så att läsa. Ditt lidande är orättvist och hela livet är orättvist. Du, som alltid är både full i liv och full i faan. Och nu.... Det finns inga ord. Du är en god kamrat. Älskar dig!
    Ulli

    SvaraRadera
  22. Stor varm kram full av kärlek och mod till dig, du vackra fantastiska människa som inspirerat oss med din inställning och ditt mod. Hoppas att du snart igen får uppleva dig själv som den glada, positiva, kreativa, modiga kvinna du är. /CR

    SvaraRadera
  23. Jag tror på att hon med lösningarna finns kvar och jag förstår fullt och fast att det du nu går igenom inte är kul någonstans, men jag tror på hon med lösningar. Kramar och kärlek//Harry

    SvaraRadera
  24. Värme och kärlek sänder jag till dig underbara Fia..
    Jag tänker mycket på dig och hoppas så att du snartmår bättre igen .... Du är en fantastisk människa!!!! Kraaaam

    SvaraRadera
  25. Underbara Fia!Ja kvinnan med lösningar finns kvar inom dig.Hon är en del av dig.Altid.Hon som sprider kraft,glädje och visdom till människor även utanför Sveriges gränser.Även din "tunga" ord idag ger en sådan stor betydelse.Att du delar så nakent och öppet med dig av din stora resa,av dina tankar och känslor - ja så ger du så ohört mycket.Du ger perspektiv.Liv.Närhet.Påminnelsen om att leva nu och ta tillvara på allt vi har nu.
    Tillbaka skickar jag dig massor av tro,hopp och kärlek.Jag hejer på dig och hoppas du vaknar upp till en onsdag med mer kraft.Minns hur fantastisk du är!
    Stor kram Silje

    SvaraRadera
  26. Fina Fia, så tungt du har det nu! Smärtar mig att läsa och jag önskar att jag kunde trolla dig pigg och helt frisk igen. Förstår att du har svårt att se ljuset vid horisonten. Men snälla, minns att det ändå finns där och väntar på dig.
    Skickar massor av kärlek, ljus och varma kramar till dig.
    Aina

    SvaraRadera
  27. Fina, goa du...

    Inuti dig kommer du alltid att vara... du.

    Genom att du haft modet och styrkan att dela dina tankar och känslor här i bloggen - och alldeles säkert på så många andra sätt och ställen! - har du dessutom gjort att outplånligt intryck av en riktig kämpe, som verkligen lyckats finna glädje i så mycket - och dessutom spridit den till andra.

    Och kom ihåg: It ain't over 'til the fat lady sings...
    (Och jag har inte tagit en ton än! ;))

    Kom också ihåg: It ain't over 'til it's over. ;)

    ❤❤❤

    SvaraRadera
  28. Käraste Fia, den som var du finns fortfarande kvar, det är skalet som förvandlas. Tiden går baklänges just nu, fjäril till puppa. I denna förtvivlans stund slår hjärtat och pulsen sina slag, livet det dyrbara livet gör sig påmint. Kommer du ihåg din skattkista, full av ljuvliga glimrande minnen och stunder. Öppna locket Fia, känn känslan av det goda underbara! stoppa ner händerna, återupplev stunderna människorna resorna dofterna, låt det ljuvliga ta med dig igen på det spännande. Känslan är lika verklig som verkligheten och just nu är de tu. Stjärnan som föll släppte sin svans av diamantregn över ditt hem, dig. Den spred en påminnelse om att Fia finns, Fia är och ingen utom Fia kan ändra på den saken. Kärleken till livet Fia, är värt ALLT! Sprutor, sjukhus, kroppens uppror är vidrigt, men ingen utom du kan ta bort kärnan av den som är du. Du är nu, sedan, alltid. Sörj, men låt inte sorgen täcka över glädjen som trots allt är ett med dig. Du är min ljusprinsessa Fia!! Jag sänder dig en filt av kärlek, sveper den om dig, håller om dig och nynnar om glädje, styrka och mod. Fia vakna, en ny dag har grytt och den väntar på dig. Kram Eila

    SvaraRadera
  29. Så fantastiskt skrivet, Eila...jag blir tårögd, en så fin poesi och du beskriver precis just det som Sofia är för oss, bortom det onda så är du,Fia en sån glädjekälla för oss. Hoppas och tror att du åter kan plocka fram din skattkista och trollbinda oss och att du får bättre stunder. Jag tror på det, Styrka, Kärlek & Värme skickar jag dig /Kram Maggan

    SvaraRadera
  30. Åh, Fia! Alla kramar i världen till dig. Hoppas innerligt att du får en förbättring nu och får känna av ditt gamla jag igen. Jag blir lika förvånad varje gång jag läser över hur bra du är på att hitta det positiva! Så klart att du måste klappa igenom ibland, vara arg, ledsen och förtvivlad, men sen hoppas jag att det kommer en ny dag för dig där du ser solen stiga över hustaken, hur frosten smälter undan och livet ser fint ut trots allt.
    Det kanske inte hjälper dig att vi ser dig som en kämpe och att du är en inspiration för andra, men hoppas att du känner lite värme tillbaka och att många skulle vilja göra mycket för dig!

    SvaraRadera
  31. Okej nu får alla ni andra kalla mig för knäppgök eller religiös fanatiker eller vad sjutton ni vill men jag skulle vilja uppmana oss till att vi ikväll knäpper våra händer och ber till Gud för att Sofia skall bli fri från rädsla och ångest. Jag är kristen och jag tror att Gud hör bön!
    All välsignelse till dig Fia och kramar i massor!

    SvaraRadera
  32. Så fint o sant ni alla fina här inne sktiver. Har själv inga bra ord nu, så jag instämmer med er.
    Visst är Fia fantastisk, låt iss hoppas att detta är en naturlig svacka eft allt 'ont'
    Kram
    Ika

    SvaraRadera
  33. Kramar till Dig...

    SvaraRadera
  34. Åh tårarna gör att det bara blir sudd så jag inte kan skriva...alla skriver så fint och Eilas mail var så fint. Håller med dem om det de skriver ,att du är stjärnan för mig och du lyser upp denna blogg med dina ord även om du inte mår bra så håller vi tummarna att det vänder snart. Fyller på Eilas filt och sänder med Ljus och mer Kärlek. kram June

    SvaraRadera
  35. Jag har alltid funderat över om detta livetnu, är prövning till ett vackert liv sen utan alla prövningar vi får gå igenom här.kram till en fantastisk tjej.

    SvaraRadera
  36. Kära fia...kämpa ännu en gång...du varma underbara person. Du är och kommer aldrig att vara värd det helvete du befinner dej i. Men låt inte "den" som delar din kropp ta överhanden. Kramar

    SvaraRadera
  37. Vilken smärta som ilar igenom mig när jag läser rubriken. Hoppas innerligt att du hade en dålig dag, så humöret var därefter. Om inte så har jag tyvärr inga ord, mer än att detta inte är tillåtet för ngn.
    Tänker inte be dig kämpa, för det är jag säker på att du gör!
    Äskade medmänniska allt gott önskar jag dig.
    <3

    SvaraRadera
  38. Å, vad jag blir ledsen...

    SvaraRadera
  39. Hejar på dig förfullt härifrån!! Här kommer massor med kramar, styrka och kärlek till dig!

    SvaraRadera
  40. Älskade Fia! Du är alltid du inom dig. Instämmer med det Eila skriver här uppe. Håller också i ett hörn av filten omkring dig. Massor av bamsekramar!! /OlaA

    SvaraRadera
  41. Kärlek och ljus i det oändliga till dig vackra själ! Carin

    SvaraRadera
  42. Men kära, kära du. Det kan fortfarande bli bättre. Snälla du, tappa inte hoppet. Du ska se att du kommer igen. Och den där j-a smärtan ger sig och du känner glädje igen. Det tar jag alldeles för givet, något annat känns helt omöjligt.
    Tänker jättemycket på dig, vännen.
    Stor varm kram från Carina

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.