23 november 2012

sover lite

Jag sover så lite nuförtiden och det är så slitsamt. Somnar inte på dagen men blir som seg i huvudet. Somnar inte före halv tolv och vaknar igen vid ett eller två och somnar om till fyra och sen kan jag förbli vaken tills sex då droppet kopplas om och kortisonet tas. Fyra timmar sömn är för lite även om man inte gör så mycket på dagarna. Härregud vad trött jag är i kroppen men får ändå inte vila. Kan inte vara bra detta. Men vi får se i natt hur det blir. Just nu är jag trött som en trasa. 

Det gick bra hos tandhygienisten som polerade och tog bort lite tandsten. Ska tillbaka om två år. Skönt att ha varit där på en koll och hon tyckte inte att mina tänder hade tagit skada av cellgifterna. Själv tycker jag att tänderna blivit mer gula men det kanske är jag som tycker så. Hon hade inte hört att det skulle vara en biverkan så jag får ta henne på orden.

Kom ut på en promenad på 4 km och det gick lättare mot sist kan jag säga. Men är fortfarande svag i flåset. Behöver trava och gå i helgen nu så jag får upp andningen igen. Den är bra att ha om det blir nån mer operation frampå. Annars har dagen lunkat på och jag tog en sväng på stan och köpte nya blommor till köksfönstret. Blev så fint med två mindre vita Amaryllis och så en liten julstjärna. Hade velat ställa i ordning med adventljusen  men det var visst inte förrän nästa helg. Funderar på att ha nåt på balkongen i år men vet inte än. Tycker det är mysigt till första advent. 

Idag har varit en hungrig dag där jag har bestämt mig att om det går att operera så vill jag nog göra det. Vad finns det för glädje om man inte kan äta?! Har provat med att äta och smaka på mat och sedan spotta ut det och det fungerar bra. Det är ju så upplevelsen kommer att bli om operationen går att genomföra. På måndag ska jag träffa läkaren och diskutera lite vidare om detta.

Önskar alla en trevlig helg. 



 




13 kommentarer:

  1. Hejsan! Vilken kämpe du är, jag är full av beundran samtidigt som jag förstår att du inte har något val annat än att kämpa på, men ändå. Det är inte konstigt alls att du sover lite med tanke på att du får kortison, prata med din läkare om hur du ska göra. Önskar dig en så bra helg som möjligt.
    Vänliga hälsningar Anna.

    SvaraRadera
  2. Godkväll fredag. Ja det var också min första tanke - kortison piggar ju upp. Går det inte att få ordning på tarmarna så att du så småningom kan ära normalt? Är det helt omöjligt? Varma omtänksamhetskramar inför helgen/ irre

    SvaraRadera
  3. Trevlig helg Sofia! Hoppas du får njuta både av promenader och god sömn ❤/ Linda

    SvaraRadera
  4. Äta, dricka, sova... Alla basala saker jag tar för givet. Du får mig verkligen att tänka om och det är bra bästa Fia. Om sömnen inte infinner sig så stå inte ut för länge. Fråga doktorn. Allt som lindrar och hjälper önskar jag dig så innerligt! Måste erkänna att jag tog fram all utomhusbelysning och stjärnor redan förra helgen. Det blir lite lättare att hantera mörkret då. Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Jag kan så väl förstå att du har svårt att sova. Så mycket nytt du ska vänja dig vid och som du varit med om.Och så kanske oron när du ska upp på morgonen och då droppet kopplas om och kortisonet ska intagas. Sånt tar lite tid att vänja sig vid, jag vet. Har inte samma upplevelser som du men just efter operationer och cellgifter så sover jag precis som du, med små korta intervaller. Det brukar rätta till sig, annars får du precis som anonym ovan säger, prata med doktorn om det.Skönt att du tog dig ut i friska luften(om nu novemberluften,den disiga är så skön) men nästa vecka kommer ljuset, adventsljusstakarna i fönstren som lyser upp. Och ta det lugnt med jobbet nu i början så du inte förtar dig innan det löst sig med sömnen, Lugnt och fint är det som gäller
    FREDAGSKRAMAR O ALLT GOTT TILL DIG /Maggan

    SvaraRadera
  6. Åååh vad jag önskar att du blir såpass pigg så att det kan gå att ordna en operation så du kan börja äta o svälja maten. Önskar dig också en go o rofylld helg med massa ljus ihop med dina nära o kära. Massa helgkramar CL

    SvaraRadera
  7. ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

    SvaraRadera
  8. Hej Fia! Jag sover också dåligt av kortisonet efter cellgifterna men det ingår liksom så länge man måste ta det. När jag inte kan sova men ligger i sängen tänker jag att kroppen i alla fall får vila och då känns det inte lika jobbigt att vara vaken. Förmodar att de kontrollerar regelbundet så du har rätt dos. Stor kram Mickie

    SvaraRadera
  9. Tänker på dig och önskar dig en riktigt god natts sömn och hoppas att du vaknar utvilad med en massa energi.
    Stor kram
    Caroline

    SvaraRadera
  10. Hoppas du får sova inatt Fia. Styrkekramar till dig!
    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  11. Massor av goda tankar och kärlek till dig Fia!
    Stor kram från Silje

    SvaraRadera
  12. Hej fina Sofia, har precis läst veckans blogg och inser hur bra jag har det. Somna är svårt för mig men när jag gjort det så sover jag mer än mina nödvändiga timmar - Äter gör jag även om vissa restrikttioner finns. Och ut och gå kan jag göra även om jag också flåsar,för jag har för många kilon att släpa på. Men det är svårt att va ödmjuk, när man är vacker som jag - var det inte så han sjöng Kvinnaböske?

    Hoppas min vän att du snart har vant dig vid allt det nya och känner att du kan koppla av och gå ned i drömstadiet när du sover. Hoppas att du fått en god söndag. Massor med styrkekramar med kärlek och omtanke till dig fantastiska Fia
    Ulla

    SvaraRadera
  13. Hej igen! Idag är det måndag och besök hos läkaren. Vet att du provat på att både tugga och spotta ut hela helgen. Smaker är ju en del av livets glädjeämnen, så allt som gör ditt liv rikare är bra. Håller tummarna för att ni kommer fram till någonting som fungerar riktigt bra för dig. Visste inte att kortison påverkar sömnen men det verkar som att fler här ovan har egen erfarenhet, väl värt att dryfta med läkaren idag!
    Första advent känns alltid litet speciell, sedan rusar veckorna fram till jul fram snabbt som snälltåg. Jag brukar ösa på med hyacinter, älskar doften och så måste jag ju sätta min egen glögg förstås, annars infinner sig inte den riktiga känslan. Ta riktigt väl hand om dig min tös! Kramkram Eila

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.