01 januari 2013

Nyårsdagen

Kom ut på en mindre promenad idag och känner att längre än så kommer jag nog aldrig att klara av att gå. Blir så trött på att inte orka och inte klara av att motionera som jag önskar. För mig är det livskvalitet att få orka vara ute och kunna rör sig fritt i världen men inte ens det ska jag få ha kvar. Nu ska alla andra börja med sina aktiva nya liv och jag kan inte delta. Känner att lungan håller på att fyllas igen med vätska. Blir andfådd vid ansträngning och har lite hosta. Men än är det inte så farligt men det kommer mera.

Nyårsdagen är snart till ända och den gick bra i år med. För ett år sedan var vi på Gran Canaria och jag drabbades av mitt allra första stopp i tarmsystemet på nyårsnatten. Ett år senare är det ingen mat alls utan bara näringsdropp. Det är föränderligt och livet blir verkligen inte som man har tänkt sig men det finns de som har det värre. Det finns det alltid och allt är relativt. Jag mår för utom svullnaden i benet och vätska i lungorna bara bra och det värdesätter jag högt. Att försöka hålla fokus är bra och inte bara se till de negativa biverkningarna utan man måste glädjas och se till vad man faktiskt kan göra och försöka hitta på nåt bra trots allt.

Gårdagen blev lyckad med trevligt sällskap och många skratt. Vi ägnade oss åt att spela Risk men vi måste få fram reglerna tror jag. Det var så länge sedan vi spelade så jag tror inte att vi gjorde helt rätt. Senare på kvällen kom kortleken fram. Det var riktigt kul. Det blev inte så sent men vi höll ut till tolvslaget i alla fall och det var väl syftet. Stod på balkongen och såg så vackert fyrverkeri nere ifrån bryggan att det inte var klokt. Superfint och det såg ut som om de sköt alla raketer hit mot oss. Ja kan bara säga att det var en av mina bästa nyårskvällar och det blev precis så som jag hade önskat att den skulle bli. Tack alla inblandade.








18 kommentarer:

  1. Gott nytt år beundransvärda kvinna! Hoppas du får många fler promenader att njuta av och ett och annat fyrverkeri! /Anders

    SvaraRadera
  2. Å vacker dukning Fia :) skulle så gärna vilja hjälpa dig med vattnet i lungorna måste vara jobbigt för dig. Det var någon som tipsade om att kunna göra ngt åt det i bloggen, en sjuksköterska tror jag. Det skulle ju vara skönt för dig så du kunde gå på promenader som är så skönt och avkopplande.
    Hoppas så att du ska få en fin kväll.

    Kram June

    Kram June

    SvaraRadera
  3. Du e helt fantastiskt, vilken kämpe, var du nöjd å stolt att du gjorde en kortare promenad♥
    Härligt att ni hade så trevligt igår med vänner♥
    Kramar
    Caroline

    SvaraRadera
  4. Tacksam för det du kan göra! Det är stort, att välja rätt tanke för att må bra! En av livets hemligheter, tror jag! Du är fantastisk och lärande! Önskar dig det bästa 2013! Stor varm kram G-BS

    SvaraRadera
  5. God fortsättning! Du är bra på att fokusera och ta vara på det som är bra. Kanske kan du hämta mera styrka genom att läsa eller skriva på: https://www.svenskakyrkan.se/be/

    Annen

    SvaraRadera
  6. Gott att få börja nya året med goda vänner. Jag är tacksam för allt du delar. Kramar Carin

    SvaraRadera
  7. Gott nytt år Fia! Vad härligt att det blev som du önskade. Kramar till dig <3 <3 <3

    SvaraRadera
  8. Du är en stjärna på himlen,du är en stjärna på jorden, en otrolig kvinna är du och kunde jag byta skulle jag bli dig ! Tänker att 2013 har en överaskning

    SvaraRadera
  9. Härligt att nyårsafton blev som du önskade. Du nämnde tidigare att du funderade på ett gåband, även om du helst vill komma ut i friska luften så kanske ett gåband kan ta bort känslan av att vara helt stilla en dag. Då kan du ju ta några få minuter i taget bara för att få känna att kroppen fortfarande kan röra på sig även om det inte blir i samma omfattning som du är van vid som du helst skulle vilja. Kom ihåg att du är fantastisk! /CR

    SvaraRadera
  10. Hej Sofia...det finns alltid de som har det värre men det är kanske inte så stor tröst. Men ändå skönt att du kan tänka så och behålla känslan av nuet som är det enda viktiga. Inte tänka så mycket framåt utan vara här och nu när livet känns ganska skapligt ändå och att inte ha ont. Det är en stor konst att inte låta tankarna fara iväg, men jag tror man kan träna sig i att tänka så....En härlig Nyårsafton med vänner har du att tänka tillbaka på. Och ja, ett gåband tror jag vore modellen för dig, att gå så mycket man orkar men ändå känslan av att röra på kroppen. Du kan väl kolla med sjukvården vad de anser om det....
    God fortsättning och så önskar jag dig många bra dagar
    Kramar Maggan

    SvaraRadera
  11. God eftermiddag och vardag igen. Jag blev glad och tacksam att läsa att du hade det så bra på nyårsafton. Din inställning till livet är fantastisk och innehåller så mycket kraft som till och med sprids till din omgivning. Jag döper dig härmed till Järnladyn! Onsdagskramar/irre

    SvaraRadera
  12. Happy New 2013, kära Fia!! /OlaA

    SvaraRadera
  13. Hej Sofia! Så underbart att höra att du är så positiv och kan säga att det var en av dina bästa nyårsaftnar. Tänk att det alltid finns glädjestunder mitt i elände. Det är en bra sak att ha med sig och bättre tankesätt kan man väl inte börja året med. Kram Mickie

    SvaraRadera
  14. Du visar stort mod och styrka mitt i allt det svåra! Sänder massor av kärlek och värme till dig!

    Styrkekramar
    Carina

    SvaraRadera
  15. Hej Sofia! Jag har följt din blogg ett halvår minst, sett dig på TV och läst om dig tidningen.
    Har en nära vän, också relativt ung som har nästan samma diagnos men där är operation otänkbar.
    Jag förundras över ditt positiva sätt och att du alltid försöker hitta någon ljusning i det hela.
    Du är en förebild för många av oss som gnäller om småkrämpor.

    Jag har en fråga som du besvarar om du orkar eller har lust. Vad är det som gör att du får vätska i lungorna hela tiden?

    Kram från en ny läsare Ammi

    SvaraRadera
  16. Oj, va Du är stark och positiv! Beundrar Dig och önskar Dig allt gott. Kramar

    SvaraRadera
  17. Underbart att läsa Fia att du hade en fantastisk nyårsafton m goda vänner.
    Och lika underbart att du håller fokus på det som är positivt.
    Önskar dig gott nytt år.
    Kramar
    Christel

    SvaraRadera
  18. Oooh vad härlig läsning om din nyårsafton! kul att ni hade det så skoj och allting fungerade tipp topp. Du har ett himla fokus Fia, det vet vi sedan tidigare men inte desto mindre blir jag så himla imponerad av dig. Ha en toppen bra fredag tjejen! kramkram Eila

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, fråga eller synpunkt.